بارش های اخیر تبریز در ۵ سال گذشته سابقه نداشت/ هشدار سطح دو داده بودیم
بارش های اخیر تبریز در ۵ سال گذشته سابقه نداشت/ هشدار سطح دو داده بودیم
مدیرکل هواشناسی آذربایجان شرقی، بارش های روزهای اخیر تبریز و استان را در مقایسه با میزان بارش های سال گذشته، افزایشی دانست و گفت: طی 5 سال گذشته این میزان بارندگی سابقه نداشته است.

“حبیب عبدلی” در گفتگو با “اویاقلیق” با اعلام این مطلب افزود: بارش های فعلی نسبت به پدیده های بارشی دهه های گذشته، بارش بزرگ و سنگینی محسوب نمی شوند و از ساعت ۹ دیروز تا ساعت ۹ امروز، میزان آب مذاب اندازه گیری شده در ایستگاه فرودگاه تبریز، عدد ۴٫۷ میلیمتر و ایستگاه شرق تبریز عدد ۱۵ میلیمتر را نشان می دهد که عدد بزرگی نیست؛ اما نسبت به بارندگی های سال قبل یک تفاوت مشخص داشت و آن، ماندگاری بیشتر برف دیروز بود؛ و گرنه میزان بارندگی دیروز نسبت به بلند مدت زیاد نبود.

وی افزود: البته به دلیل وجود پدیده النینو، طی ۵ سال گذشته، چنین بارشی در سطح استان وجود نداشته است.

مدیرکل هواشناسی آذربایجان شرقی همچپنی در پاسخ به سوالی در خصوص مقایسه بارش های سال های قبل با بارش های اخیر خاطرنشان کرد: در مقایسه با بارندگی های قبلی، بارندگی امسال، تحت تاثیر حداقلی پدیده النینو قرار گرفته و افزایش داشته است، برای همین، نسبت به سال قبل شاهد افزایش بارش ها بودیم؛ اما نسبت به بلندمدت، نه تنها افزایش چندانی در بارش ها وجود ندارد، بلکه همچنان با کاهش بارندگی روبرو هستیم.

عبدلی افزود: البته برخی مسایل در سطح شهر دست به دست هم داد تا مشکلاتی برای شهروندان ایجاد شود که بررسی این مسایل در حیطه وظایف هواشناسی استان نیست و مسوولان مربوطه بهتر می توانند در این خصوص پاسخ دهند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در تشریح ورود و حاکمیت پدیده النینو در استان و کشور نیز اظهار داشت: ایران وارد پدیده النینو شده و تحت تاثیر این پدیده، شاهد افزایش دما و بارش ها شده ایم که البته این پدیده تاثیرات کمی در کشور ما دارد.

عبدلی در تشریح فرایندهای اطلاع رسانی اداره کل هواشناسی استان در مواقع بحرانی نیز گفت: وظیفه هواشناسی، انتقال اطلاعات دقیق جوی و تغییرات آب و هوایی بر اساس پارامترها و داده های جوی و هواشناسی است که این اطلاعات ممکن است در ساعات و دقایق متفاوت، تغییرات محسوسی داشته باش؛ هواشناسی استان برای شرایط دیروز، هشدار سطح دو صادر کرده بود که هشدار سطح دو، به معنی احتمال بالای رخداد بارندگی در تبریز و استان است که این هشدار در زمان مناسب داده شده بود.

وی در عین حال با اشاره به بحران گرمایش زمین و عوامل موثر بر آن خاطرنشان کرد: تاثیر پدیده گرمایش زمین، استفاده از سوخت های فسیلی، تردد زیاد خودروها، گستردگی آسفالت و مسایلی از این دست، زمینه ساز ایجاد جزایر حرارتی در کلانشهرها و زندگی امروزی شده و همین عوامل نیز باعث می شود اختلاف دمای داخل و حاشیه شهرها دست کم به ۱۰ درجه برسد.

عبدلی در خاتمه در پاسخ به سوالی در خصوص منشاء ورودی سامانه بارشی روزهای اخیر نیز گفت: سامانه غالب بارشی ورودی به استان، سامانه مدیترانه ای بود و از مسیر آذربایجان غربی وارد آذربایجان شرقی شد و سامانه غالب در بارش های روزهای اخیر مدیترانه ای بوده است.