۵ سلاح مرگبار غرب برای تغییر قواعد بازی در جنگ اوکراین
۵ سلاح مرگبار غرب برای تغییر قواعد بازی در جنگ اوکراین
آمریکا و کشورهای غربی با هدف تغییر قواعد بازی در جنگ اوکراین و شکست روسیه، تسلیحات نظامی پیشرفته‌ای را در اختیار کی‌یف قرار داده‌اند که مرگبارترین آن، موشک‌های هیمارس، پاتریوت، جاولین و استورم شادو و خودروهای جنگی برادلی است.

اویاقلیق به نقل از فارس: فرایند ارسال و تحویل تسلیحات و مهمات پیشرفته به اوکراین بیانگر تمایل شدید غرب به کمک به کی‌یف و تاثیرگذاری در میدان نبرد با روسیه نه تنها برای دفع حمله مسکو که برای بازپس‌گیری کلیه اراضی که روسیه از فوریه ۲۰۲۲ تحت کنترل خود درآورده، است.

روزنامه فرامنطقه‌ای «رأی الیوم» با انتشار گزارشی در این خصوص نوشت: بسیاری از کشورهای غربی به رهبری ایالات متحده آمریکا، آلمان، فرانسه و بریتانیا، سلاح‌های متعددی از تانک گرفته تا موشک‌های دوربرد و سیستم‌های ارتباطی در اختیار اوکراین گذاشته‌اند تا از این راه بتوانند تفاوت بزرگی در میدان جنگ ایجاد کنند.

به گزارش رسانه‌های غربی، از زمان شروع جنگ اوکراین در فوریه۲۰۲۲، از نظر هزینه برای تسلیحات و تجهیزات نظامی، ایالات متحده  متعهد شده که ۴۶/۶ میلیارد دلار به کی‌یف کمک کند که بسیار بالاتر از کشورهای دیگر است. پس از آمریکا، بریتانیا، لهستان و آلمان به ترتیب دومین، سومین و چهارمین مبالغ بزرگ این جنگ را تامین کرده‌اند.

در ادامه این گزارش، «مرگبارترین و موثرترین» سلاح‌ها به گواه تحلیلگران و کارشناسان نظامی در گفت‌‌وگو با وبگاه  آمریکایی «بیزنس اینسایدر» (Business Insider) فهرست می‌شود که شامل پنج مورد است.

نخست: موشک‌های سامانه هیمارس

یکی از سلاح‌هایی کلیدی اوکراینی‌ها در جنگ با روسیه، سیستم توپخانه موشکی هیمارس آمریکایی است که از اوایل قرن جدید به ارتش آمریکا راه پیدا کرده که متشکل از یک لانچر موشک و یک شاسی چرخدار است.

این یک سامانه موشکی توپخانه‌ای پرتابگر است که نقش مهمی در جنگ اوکراین ایفا می‌کند. این سامانه به نیروهای اوکراینی این امکان را می‌دهد که حملات دقیقی برای هدف قراردادن انبارهای تدارکات و دیگر سایت‌های روسیه انجام دهند.

سامانه‌ HIMARS که بردی بیش از ۸۰ کیلومتر دارد، یکی از موثرترین ابزارها در زرادخانه نظامی کی‌یف است. وزن پایین هیمارس از مزیت‌های آن است زیرا می‌توان با هواپیماهای ترابری به راحتی آن را به نقاط مختلف منتقل کرد.آمریکا این توپخانه موشکی را با راکت‌های M۳۱ GMLRS به این کشور فرستاده است. هرچند که گفته می‌شود بسته به نوع راکت یا موشک‌، این توپخانه از ۹ تا ۵۰۰ کیلومتر برد دارد.

HIMARS روی یک بدنه زرهی ​​سبک سوار شده و قادر است شش موشک هدایت شونده با GPS شلیک کند.

«بن کیوز» (Ben Caves) محقق ارشد در شرکت تحقیقات و تحلیل «رند» (RAND) در گفت‌وگو با شبکه آمریکایی «الحره» می‌گوید که با توجه به نصب موشک‌ها در پشت کامیون، سامانه هیمارس بسیار انعطاف‌پذیر است و می‌تواند به راحتی با تغییر تاکتیک‌های جنگی، سازگار شود.

به گفته وی، یکی از مهمترین ویژگی‌های این سامانه این است که می توان آن را به سرعت از جایی به جای دیگر منتقل کرد  به طوری که هرگز نتوانند محل آن را کشف کنند.

به نوشته این سایت، اهمیت این «سلاح مرگبار» برای نیروهای اوکراینی در نوامبر گذشته آشکار شد، زمانی که موفق شدند روسها را از شهر جنوبی خرسون که در آن زمان تحت کنترل روسها در آمده بود، دور کند.

دوم: سامانه موشکهای پاتریوت

این سامانه‌ها که از سوی آمریکا در آوریل گذشته در اختیار اوکراین قرار گرفت، یکی از پیشرفته‌ترین سامانه‌های پدافند هوایی جهان محسوب می‌شود. پاتریوت می‌تواند، موشک‌های کروز و موشک‌های بالستیک کوتاه برد را قبل از رسیدن به اهداف، متوقف کند، همچنین می‌تواند هواپیماها را هدف قرار دهد و سرنگون کند.

حسین علی‌اف، تحلیلگر مرکز تحقیقات مطالعات اروپای شرقی می‌گوید که این سامانه پدافند هوایی، ارتش اوکراین را که قبلاً قادر به رهگیری بسیاری از موشک‌های مدرن روسیه نبود، تقویت کرد. تا پیش از آن، اوکراینی‌ها تنها می‌توانستند موشک‌های کروز را هدف قرار دهند، اما امروز می‌توانند پیشرفته‌ترین موشک‌های روسی و حتی موشک‌های مافوق صوت را رهگیری و ساقط کنند.

سوم: موشک‌های جاولین

موشک ضد تانک ساخت آمریکا «FGM-148» که به «جاولین» معروف است، گونه‌ای موشک هدایت شونده ضدتانک و ضد نفربر و خودروهای زرهی قابل حمل و شلیک توسط نفر پیاده است. موشکی که سربازان اوکراینی نام جدید «محافظ اوکراین» را به آن داده‌اند.

تابستان گذشته بود که ایالات متحده آمریکا، اوکراین را به بیش از ۵ هزار موشک جافلین به عنوان بخشی از بسته کمک‌های نظامی هشت میلیارد دلاری به این کشور تجهیز کرد.  کیوز می‌گوید که موشک‌های جاولین به ویژه در مراحل اولیه جنگ، زمانی که روسیه نتوانست کی‌یف را تحت کنترل خود درآورد، مؤثر بود.

چهارم: موشک‌های دوربرد Storm Shadow (سایه طوفان)

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که این موشک‌های پیشرفته ساخت بریتانیا با توجه به قابلیت‌های برتر در رزمایش، هدف‌گیری دقیق و برد ۲۵۰ کیلومتری، موفق شد قواعد بازی برای ضدحمله اوکراین را تغییر دهد.

این موشک برای شلیک در ارتفاع پایین طراحی شده تا قابل رهگیری توسط رادارها نباشد. همچنین دارای یک سیستم جستجوی هدف مادون قرمز است که به آن امکان می‌دهد، ضربه دقیقی به هدف وارد کند.

«مارینا مرون» پژوهشگر مطالعات دفاعی در کینگز کالج لندن، می‌گوید که موشک‌های سایه طوفان قدرت نیروهای اوکراینی را دوچندان کرده است. این موشک‌ها، دوربردترین موشک هایی هستند که اوکراینی‌ها می‌توانند از جنگنده‌های ساخت شوروی سابق خود برای شلیک به سمت اهداف ارزشمند دور از خطوط دشمن مانند مراکز فرماندهی و کنترل، سایت‌های لجستیکی، انبارهای مهمات و …استفاده کنند. امری که به نوبه خود می‌تواند به اختلال در عملیات و کاهش توانایی نظامی نیروهای روسی کمک کند.

پنجم: خودروهای جنگی برادلی

اوکراین اوایل سال جاری میلادی، محموله بزرگی از خودروهای جنگی زرهی را از اروپا و ایالات متحده آمریکادریافت کرد. اما به گفته علی‌اف، خودروهای «M2 Bradley» که توسط ایالات متحده ارائه شد، به صورتی خاص، موفقیت کارکرد خود را ثابت کرد. این خودروهای جنگی بسیار مهم هستند، زیرا به اوکراین کمک کردند تا سربازان پیاده نظام خود را به خطوط مقدم انتقال دهد.

به گفته این پژوهشگر، خودروهای جنگی برادلی، نه تنها از پرسنل نظامی حفاظت می‌کند، بلکه به آنها این انعطاف را می‌دهد که خود را میدان نبرد سازگار کنند.

تنها واشنگتن بیش از ۱۰۰ خودروی زرهی برادلی، مجهز به اسلحه‌های خودکار با قابلیت شلیک موشک‌های ضد تانک را به اوکراین عرضه کرده است.

برادلی یک خودروی زره‌پوش جنگی آمریکایی است که در مناطق جنگی از آن به عنوان نفربر استفاده می‌شود. این خودروهای جنگی به جای چرخ، شنی دارند، اما در مقایسه با تانک سبک‌تر و چابک‌تر هستند. این خودروی زرهی ظرفیت حمل ۱۰ نیرو را دارد اما می‌توان آن را به گونه‌ای تنظیم کرد که مهمات و تجهیزات ارتباطی را حمل کند.