مروری کوتاه بر رفتار و کلام محمد کلامی و چند پرسش در خصوص مس سونگون!
مروری کوتاه بر رفتار و کلام محمد کلامی و چند پرسش در خصوص مس سونگون!
اواخر سال ۱۳۹۵ بود که محمد کلامی عضو هیات علمی (مربی) دانشگاه آزاد اسلامی واحد ممقان و دانشجوی دوره دکتری اقتصاد بین‌الملل دانشگاه تبریز بعنوان سرپرست و سپس مدیر کل کمیته امداد استان آذربایجانشرقی منصوب شد. در آن زمان، در رزومه محمد کلامی، سابقه‌ای جز ...

اویاقلیق: اواخر سال ۱۳۹۵ بود که محمد کلامی عضو هیات علمی (مربی) دانشگاه آزاد اسلامی واحد ممقان و دانشجوی دوره دکتری اقتصاد بین‌الملل دانشگاه تبریز بعنوان سرپرست و سپس مدیر کل کمیته امداد استان آذربایجانشرقی منصوب شد. در آن زمان، در رزومه محمد کلامی، سابقه‌ای جز تدریس در ممقان و چند مسئولیت فرهنگی در دانشگاه آزاد استان مشاهده نمیشد. اما با شروع به کار دولت رئیسی در اواسط ۱۴۰۰، محمد کلامی توسط استاندار وقت به معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری رسید و این انتصاب بعنوان یکی از مصادیق جوانگرایی استاندار تعبیر شد.

همزمان، این انتصاب باعث شگفتی شد چرا که معاون اقتصادی استاندار، فاقد هرگونه رابطه استخدامی با دولت بوده و از این رو، حضور یک عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی درجه چندم در این جایگاه هیچ محمل قانونی و عرفی نداشت! با نگاهی گذرا به وضعیت اقتصادی استان در دو سال و نیم گذشته، عملکرد مطلوبی از کلامی در هیچ حوزه‌ای مشاهده نمیشود ولی آنچه پایگاه خبری اویاقلیق را به انتشار این گزارش ترغیب نمود، وجود رویکرد چرخشی در کلام ایشان در قبال برخی مسائل مهم از جمله مس سونگون و موارد مرتبط با صنعت مس در استان میباشد.

– محمد کلامی در اوایل حضورش در معاونت استانداری، نگاه نسبتاً انتقادی به مجموعه مس سونگون داشت که روز به روز، این رویکرد به سمت تعامل، همراهی و در نهایت حمایت محض از مدیر متخلف مجتمع پیش رفت.

– ⁠محمد کلامی در ۷ مهر ۱۴۰۱ در کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی تبریز، اظهار داشت: انتظار می‌رود پروسه ایجاد شرکت مس سونگون آذربایجان، شتاب بیشتری به خود گرفته و در کنار آن نیز ایجاد زیرساخت‌ها و صنایع تبدیلی مورد توجه باشد. وی همچنین از لزوم اجرای نامه ۱۴ ماده‌ای معاون اول رییس جمهور سخن گفت که در صورت اجرایی شدن، بخش بالایی از مطالبات استان پاسخ داده می شود. وی نامه مزبور را میثاق مردم استان با مسئولین شرکت مس قلمداد نمود! ولی از محتوای نامه چیزی نگفت.

– ⁠محمد کلامی در ۱۷ آذر ۱۴۰۱ در جلسه پیگیری مصوبات سفر اول رئیس جمهور گفت : مطالبات ما، سهمِ اقتصادی استان هست نه کم نه بیش! مس پاره تن استان هست و پروژه‌ها و طرح‌های توسعه آن بطور مستمر رصد خواهد شد. وی افزود: سهم ٢ درصدی معادن در اقتصاد استان بیشتر به شوخی میماند و غیر قابل باور هاست و برای افزایش این سهم، رصد و پیگیری مستمر خواهیم داشت که رد پای معادن و خاصه مس در اقتصاد استان به وضوح پیدا باشد. در همین جلسه، وی از معبود عباس‌زاده بعنوان فرزند آذربایجان و مدیر متخصص و لایق قدردانی کرد که پیگیر مصوبات، پروژه‌ها و انتقالِ حساب‌های بانکی و مالیاتی است.

– ⁠در اردیبهشت ۱۴۰۲، کلامی در نشست با اصحاب رسانه چنین گفت: استقلال مس آذربایجان در مجمع عمومی مس ایران مصوب شده، اما سهامداران به شرط معاف از مالیات شدن این سهام با انتقال موافق هستند. این موضوع باید در جلسه سران قوا مصوب شود و سرفصل این امر نیز باز شده است. مس سونگون انواع برنامه‌ها را برای امسال عهده‌دار شده که شامل «افزایش تولید کاتد»، «احداث نیروگاه خورشیدی»، «اتوبان»، «ورزشگاه ورزقان» و «فاضلاب شهر ورزقان» می‌شود.

– ⁠محمد کلامی در ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ در جلسه کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان با اشاره به سرمایه‌گذاری ۱۸۰ هزار میلیارد تومانی شرکت مس در آذربایجان شرقی افزود: کارخانه‌هایی که ذیل تشکیل شرکت مس آذربایجان ایجاد خواهد شد صنعتی جدیدی را در استان شکل خواهند داد.

– ⁠در ۷ تیر ۱۴۰۲، محمد کلامی ضمن حضور در غرفه سونگون در نمایشگاه صنایع فولادی از طرح کذایی و ناقص هیپ‌لیچینگ بعنوان انقلاب صنعتی در استان یاد کرد و گفت: بنده امروز شخصاً در این نمایشگاه حاضر شده‌ام تا نسبت به سوالات و ابهامات مردم و خواص، در موضوع استقلال مس سونگون پاسخگو باشم!

– ⁠محمد کلامی در ۳ آبان ۱۴۰۲، اظهار داشت: با عنایت رئیس جمهور به مجموعه مس سونگون، موضوع تشکیل شرکت مس آذربایجان که چندین سال ابتر مانده بود، احیا شد و این مجموعه با سفر دوم رئیس جمهور تشکیل یافت. وی ادامه داد: کلمه استقلال یک ادبیاتی است که توسط عده‌ای که نمی‌خواهند چنین اتفاقی بیافتد و موضوع را به انحراف بکشند، مطرح می‌شود.

حال چند سئوال مهم مطرح میشود که شایسته است معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار به آنها پاسخ دهد:

۱. جناب آقای کلامی؛ چرا زمانی که علی رستمی و تیم اتوبوسی وی وارد شرکت مس شد و شخصی فاقد هرگونه سابقه، تخصص و تعهد در راس سونگون قرار گرفت، هیچ عکس‌العملی از شما مشاهده نشد؟

۲٫ وقتی قرارداد شرکت کیسون یکطرفه از طرف عباس‌زاده لغو شد و صدها میلیارد بابت لغو قرارداد به آن شرکت پرداخت شد، موضع معاون اقتصادی استاندار چه بود؟

۳. ⁠در فقره خرید توربوژنراتور گازی برای سونگون از شرکت توربین ماشین خاورمیانه، چه اقدامی کردید؟

۴. ⁠شما که افتتاح کارخانه هیپ‌لیچینگ سونگون را با افتخار، بزرگنمایی کردید اکنون که پس از چندماه، فعالیت کارخانه متوقف شده و معلوم شده که آن افتتاح، نمایشی بوده و صدها میلیارد برای راه‌اندازی مجدد آن باید هزینه شود چه پاسخی برای افکار عمومی دارید؟

۵. ⁠موضع معاون استاندار در قبال تخلفات پرتعداد همان مدیر جوان انقلابی و لایق چه بود؟! و جلسات شبانه و رستورانی با وی و نماینده یک شهرستان دیگر با چه هدفی برگزار میشد؟

۶. ⁠علت آن همه همراهی نزدیک و سازنده! با تیم متخلف علی رستمی چه بود؟

۷. ⁠عدد ۱۸۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری مس در سونگون را از کجا درآوردید؟ مگر نه اینکه مدیرعامل این شرکت، هفته قبل عددی به مراتب پایینتر را برای همان مدت اعلام نمود؟!

۸. ⁠چند درصد از تعهدات معبود عباسزاده برای کمک‌های اجتماعی محقق شد؟

۷. ⁠به راستی، دلیل علاقه شدید شما به مس سونگون چیست؟