تاثیر حملات هوایی آمریکا بر قیمت نفت
تاثیر حملات هوایی آمریکا بر قیمت نفت
"رابرت رنی" رئیس بخش تحقیقات کالا در یک شرکت می‌گوید:"ایالات متحده و بریتانیا هشدار داده بودند که در صورت ادامه حملات انصارالله اقدامی صورت خواهد گرفت بنابراین این اقدام واقعاً نباید غیرمنتظره قلمداد شود". او می‌افزاید:"با توجه به این که رهبران انصارالله گفته اند که هرگونه حمله امریکا بدون پاسخ نخواهد ماند پیش بینی می‌شود قیمت نفت وست تگزاس اینترمیدیت می‌تواند به بالای ۷۵ دلار بازای هر بشکه و قیمت نفت برنت با فراتر از ۸۰ دلار بازای هر بشکه برسد".

اویاقلیق به نقل از فرارو: موسسه ING هشدار می‌دهد که اگر درگیری میان نیرو‌های امریکایی و بریتانیایی با انصارالله به خلیج فارس گسترش یابد خطر بزرگتر خواهد بود. پیش بینی می‌شود درگیری اخیر در یمن باعث شود قیمت نفت برنت از بشکه‌ای ۸۰ دلار فراتر رود.

به گزارش اویاقلیق به نقل از بلومبرگ، الجزیره و اندیشکده شورای آتلانتیک؛ ایالات متحده و متحدان اش اخیرا به تلافی اقدامات نیروهای انصارالله در حمله به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ، حملات هوایی را به بیش از ده‌ها هدف انصارالله در یمن انجام دادند. این حمله نشان‌دهنده تشدید تنش‌ها در خاورمیانه است که از زمان حمله حماس به اسرائیل در اوایل اکتبر آغاز شده است. قیمت نفت برنت به دلیل افزایش نگرانی‌های ناشی از اختلال بیشتر در حمل و نقل و این که درگیری می‌تواند به یک آتش سوزی منطقه‌ای گسترده‌تر تبدیل شود تا ۲.۵ درصد افزایش یافته است. “جیووانی استاونوو” استراتژیست کالا در UBS Group AG به “بلومبرگ” می‌گوید: “افزایش قیمت نفت ناشی از این تصور بازار است که این درگیری تشدید خواهد شد”.

او می‌افزاید: “با این وجود، هر گونه حق بیمه تنها در صورت اختلال در عرضه نفت ادامه خواهد داشت. پیش بینی ما افزایش قیمت‌ها در ماه‌های آینده است و انتظار داریم قیمت نفت برنت به بالای ۸۰ دلار بازای هر بشکه برسد، زیرا در نتیجه کاهش تولید اوپک پلاس شاهد کاهش عرصه نفت به بازار خواهیم بود”.

به گفته “وارن پترسون” رئیس استراتژی کالا در ING حملات هوایی ایالات متحده و بریتانیا غافلگیرکننده نبودند، اما با توجه به تهدیدی که کشتی‌ها با آن مواجه بودند و اختلال در جریان تجاری ناشی از حملات انصارالله به وضوح نشانه تشدید درگیری است. او می‌گوید این وضعیت افزایش ظرفیت بالقوه بر اختلالات حمل و نقل کشتی‌ها را نشان می‌دهد که خود منجر به افزایش قیمت نفت خواهد شد. او می‌گوید خطر بزرگ‌تر در صورتی خواهد بود که درگیری گسترش یافته و بازار شاهد تهدیدات برای جریان خروجی از خلیج فارس نیز باشد.

او می‌گوید: “علیرغم آن که ما باور داریم خطر این موضوع اندک است، اما تاثیر آن قابل توجه خواهد بود”. “رابرت رنی” رئیس بخش تحقیقات کالا در شرکت Westpac Banking Corp می‌گوید: “ایالات متحده و بریتانیا هشدار داده بودند که در صورت ادامه حملات انصارالله اقدامی صورت خواهد گرفت بنابراین این اقدام واقعاً نباید غیرمنتظره قلمداد شود”. او می‌افزاید: “با توجه به این که رهبران انصارالله گفته اند که هرگونه حمله امریکا بدون پاسخ نخواهد ماند پیش بینی می‌شود قیمت نفت وست تگزاس اینترمیدیت می‌تواند به بالای ۷۵ دلار به ازای هر بشکه و قیمت نفت برنت با فراتر از ۸۰ دلار بازای هر بشکه برسد”.

در همین حال، شبکه خبری “الجزیره” قطر در گزارشی با اشاره به این که ممکن است بمباران امریکایی‌ها و بریتانیایی علیه مواضع انصارالله در یمن اتفاقا به آن گروه کمک کند می‌نویسد: “آن گروه یمنی می‌تواند پس از رخداد‌های اخیر از وجهه داخلی و بین الملی قوی تری برخوردار شود”. تحلیلگران می‌گویند انصارالله یمن با حملات تحت رهبری امریکا که به تلافی هدف قرار دادن کشتی‌های مرتبط با اسرائیل در دریای سرخ توسط آن گروه مرتبط است منصرف نخواهند شد و در واقع ممکن است شجاعت و جسارت بیش تری پیدا کنند.

“عبدالغنی العریانی” محقق ارشد مرکز مطالعات استراتژیک صنعا به الجزیره می‌گوید: “انصارالله در واقع از همان روزی که رویارویی را اغاز کردند پیروز میدان بودند. انصارالله در داخل یمن منطقه غرب آن کشور از جمله تنگه باب المندب را که به دریای سرخ منتهی می‌شود کنترل می‌کند. اقدامات ان گروه در دریای سرخ همراه با پیام در مورد حمایت از مردم غزه باعث افزایش مبحوبیت آن در بین یمنی‌ها و افزایش جذب نیرو شده و به آن گروه اجازه می‌دهد تا نیرو‌هایی را در حمایت از مردم فلسطین بسیج کند”.

“رایمان الحمدانی” عضو مهمان در شورای روابط خارجی اروپا به “الجزیره” می‌گوید:”من فکر نمی‌کنم حملات آمریکا به اهداف انصارالله به عنوان یک عامل بازدارنده برای آن گروه عمل کند. با توجه به شعار‌های انصارالله مبنی بر سرزنش همیشگی ایالات متحده و اسرائیل به خاطر مشکلاتی که در یمن و به طور کلی در خاورمیانه وجود دارد فکر می‌کنم آنان از حملات اخیر بسیار خوشحال خواهند شد. به نظر می‌رسد از نظر استراتژیک نیز انصارالله در وضعیت دشواری قرار نخواهد داشت. زیر ساخت دارای قابلیت تحرک انصارالله انتخاب اهداف ان گروه را برای امریکایی‌ها دشوارتر می‌سازد”.

“الجزیره” می‌افزاید:”در همین حال، انصارالله هم چنان در حال مذاکره با عربستان سعودی بر سر آتش بس طولانی مدت هستند و تحلیلگران می‌گویند که ممکن است آن گروه تلاش کند دست خود را از طریق نمایش قدرت در دریای سرخ تقویت نماید. سعودی‌ها مشتاق جلوگیری از تشدید تنش در یمن بوده اند و در ماه دسامبر ریاض از ایالات متحده خواست تا از خود خویشتنداری نشان دهد. عربستان سعودی پس از حملات پنجشنبه شب به یمن رویکرد محتاطانه‌ای را در پیش گرفت. بی ثباتی در همسایگی به نفع عربستان سعودی نیست، زیرا زیرساخت‌های نفتی آن کشور پیش‌تر بر اثر حملات از سوی انصارلله به شدت آسیب دیده بود”.

الحمدانی می‌گوید:”برسمیت شناخته شدن احتمالا مهم‌ترین خواسته انصارالله خواهد بود”. او می‌افزاید:”بهتر است که انصارالله به سعودی‌ها نزیک شوند. آنان در آن صورت می‌توانند با دستیابی به منابع مالی عربستان سعودی سود بیشتری کسب کنند”.

“دانیل‌ای موتون” کارشناس اندیشکده “شورای آتلانتیک” در یادداشتی در سایت آن اندیشکده می‌نویسد: “با توجه به تجربه انصارالله در سال‌ها تحمل حملات هوایی حملات اخیر امریکا بعید به نظر می‌رسد که حملات اخیر علیه آن گروه به بازدارندگی استراتژیک منجر شود این بدان معناست که انصارالله به تمایل خود برای هدف قرار دادن کشتی‌های دریایی در دریای سرخ ادامه خواهند داد. با این وجود، حملات اخیر بر روی چیزی قابل دستیابی‌تر متمرکز شده است. به نظر می‌رسد که حملات ایالات متحده و بریتانیا به دنبال توانایی‌های فرماندهی و کنترل انصارالله، آگاهی از حوزه دریایی و قابلیت‌های حمله بوده است. چالش اصلی البته میزان تمایل ایالات متحده، بریتانیا و دیگر اعضای ائتلاف برای انجام حملات بیش‌تر در صورت احتمال ادامه حمله انصارالله به کشتیرانی خواهد بود”.