خسارت ۶ هزار میلیارد ریالی سیل در شمال آذربایجان شرقی
خسارت ۶ هزار میلیارد ریالی سیل در شمال آذربایجان شرقی
مدیرکل مدیریت بحران استان آذربایجان شرقی با اشاره به سیل شبانگاه هفتم شهریور جاری در شهرستان‌های شمالی استان گفت: این سیل به راه های روستایی، اراضی کشاورزی و باغی، احشام، خودروها و واحدهای مسکونی و دامی ۶ هزار میلیارد ریال خسارت وارد کرد.

اویاقلیق به نقل از ایرنا: «محمد باقر هنربر» روز دوشنبه در جلسه ستاد مدیریت بحران آذربایجان شرقی در شهرستان اهر، میزان خسارت سیل به ۱۰۱ روستا در شهرستان‌های اهر، کلیبر، خداآفرین، هوراند و ورزقان را یک هزار و ۲۲۰ میلیارد ریال اعلام کرد.

وی ادامه داد: وسعت سیل در شهرستان اهر بیش از سایر شهرستان‌ها بود و در این شهرستان ۳۱ روستا بیش از ۶۰۰ میلیارد ریال خسارت دیدند.

وی بیان کرد: سیل همچنین به ۲۹ روستای کلیبر ۵۰ میلیارد ریال ۱۱ روزهای هوراند پنج ۱۷۰ میلیارد ریال، ۲۵ روستای خداآفرین ۲۳۰ میلیارد ریال و به روستاهای ورزقان ۱۷۰ میلیارد ریال خسارت زد.

هنربر افزود: همچنین ۶۰ خودرو در این سیل خسارت دید و تعدادی احشام نیز تلف شدند.

 

خسارت ۶ هزار میلیارد ریالی سیل در شمال آذربایجان شرقی

وی با بیان اینکه هشدار نارنجی که از سوی هواشناسی در مورد این سیل صادر شده بود از بروز خسارت‌های جانی و مالی زیاد جلوگیری کرد، خاطرنشان کرد: پنج تا ۶ درصد بودجه سالانه کشور صرف پرداخت خسارت می‌شود و حوادث غیرمترقبه ۲۵ هزار میلیارد تومان به اقتصاد کشور ضرر وارد می‌کند .

وی اعلام کرد: هر ریالی که در پیشگیری هزینه می‌شود هشت برابر هزینه های بحران را کاهش می‌دهد.

 

خسارت ۶ هزار میلیارد ریالی سیل در شمال آذربایجان شرقی

۴۸ واحد روستایی نیاز به بازسازی دارد

مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان شرقی هم با بیان اینکه ۱۷ روستا شامل ۹۲۶ خانوار درگیر سیل اخیر شدند، گفت: ۴۸ واحد در روستاهای یاد شده نیاز به بازسازی کلی دارند.

«حجت الله سروری» افزود: همچنین در شهر اهر ۲۵۲ واحد مسکونی به تعمیر و ۵۰ واحد به بازسازی کامل نیاز دارند.

بخش کشاورزی ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال خسارت دید

قائم مقام رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی نیز گفت: در سیل اخیر بیشترین خسارت با ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال به بخش کشاورزی مربوط بود.

«بیوک رئیسی» ادامه داد: کشاورزان این منطقه ضررهای بسیار دیده اند و در تامین نهادهای خود با مشکل مواجه هستند .

آب مشترکان اهری هشت ساعته وصل شد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی نیز با بیان اینکه آب ۱۰ هزار مشترک در جریان سیل اخیر قطع شده بود، گفت:با تلاش شبانه روزی، آب این مشترکین در مدت هشت ساعت وصل شد.

«محمد خانی» ادامه داد آبرسانی به ۲۸ روستا در جریان سیل اخیر با مشکل مواجه شد که ۲۳ مورد آن به صورت موقت برطرف شد اما مشکل پنج روستا همچنان باقیست.

وی گفت در مجموع ۲۰۰ میلیارد ریال به تاسیسات آبی شهرستان‌ اهر در این سیل خسارت وارد شده است.