عقب‌نشینی معنی‌دار هدایت و رستمی از طرح «تولید یک میلیون تن مس کاتد»
عقب‌نشینی معنی‌دار هدایت و رستمی از طرح «تولید یک میلیون تن مس کاتد»
البته تغییر واژه «کاتد مس» به «مس محتوی» کاملا قابل پیش‌بینی بود و این، ادامه همان سناریوی از قبل طراحی شده‌ی تیم رستمی - هدایت است! سناریویی طولانی که در آن می‌توان اپیزودهای مختلفی مشاهده نمود!

اویاقلیق: اخبار روز پنجشنبه ۲۲ تیرماه چنین آمده بود: «با حضور سرپرست جدید ایمیدرو در شرکت ملی مس، جلسه بررسی پتانسیل‌های تولید یک میلیون تن مس محتوای معدنی در شرکت ملی صنایع مس ایران برگزار شد».

این خبر ظاهراً فقط یک جلسه را اطلاع می‌داد ولی نکته مهم دیگری داشت که افکار عمومی و بخصوص ‌سرپرست ایمیدرو و وزیر صمت بایستی از آن مطلع گردند:

سیدمجید هدایت پدرخوانده‌ی متخلف و بازنشسته‌ی مافیای حاکم در مس و علی رستمی مدیرعامل متخلف و دوشغله‌ی این شرکت از روز شروع به فعالیت، یعنی از حدود ۱۶ ماه پیش، از طرحی رؤیاگونه به نام طرح غدیر رونمایی کردند که هدفش، «تولید سالانه یک میلیون تن مس کاتد در بازه زمانی ۵ سال» بود. مُبدِع این طرح کسی نبود جز «بهروز رحمتی» معاون شرکت مس که بلافاصله پس از انتصاب رستمی و هدایت، با روی‌گردانی از همکارانش در تیم قبلی به همراه شهریار متوکل مدیر وقت اکتشافات، در دامن هدایت و رستمی افتاد و با این افراد بیعت نمود و نسخه‌ای شفابخش برای رستمی و تیمش تدارک دید تا ماندگاری ۶ ساله این تیم (و معاونت خودش) را تضمین نماید.

ادعای مضحک رستمی و هدایت گوش فلک را کر کرد و حتی کار به جایی کشید که در جلسه با محمد مخبر، ایشان پس از شنیدن گزارش اغوا کننده این طرح، دستور داد بجای یک میلیون تن کاتد، افق پروازی مس بر روی ۳ میلیون تن کاتد تعریف شود! وزیر سابق صمت نیز بارها و در دو مرحله استیضاح خود در مجلس، از عقب ماندگی تاریخی کشور در تولید مس سخن گفت و وعده داد صنعت مس بزودی، یک جهش تولید را نشان خواهد داد!. هدایت و رستمی در تصمیم‌سازی غلط برای مسئولین بسیار تبحر داشتند و اتفاقاً تبلیغاتشان موثر هم بود!

ثمره‌ی همین تبلیغات و شوآف رسانه‌ای برای تیم رستمی و هدایت، این شد که یک شرکت موازی با شرکت مس تحت عنوان «شرکت متمم» تاسیس نمایند، چارت سازمانی بزرگتر از صنعت مس برایش تصویب کنند، ساختمانی عظیم با ۳۵ واحد برای استقرار نیروها در خیابان ولیعصر تهران اجاره شود و استخدام‌های سفارشی و فله‌ای آغاز گردد و کلیه طرح‌های توسعه در مجتمع‌ها زیر نظر این شرکت درآید و مابقی ماجرا.

هدف چه بود؟ «دریافت مبالغ هنگفت بعنوان حق بالاسری» از کلیه طرح‌های توسعه شرکت مس توسط شرکت متمم که در راس آن، همین هدایت و رستمی حضور دارند، «حال پیدا کنید هندوانه فروش را!!!!»

البته تغییر واژه «کاتد مس» به «مس محتوی» کاملا قابل پیش‌بینی بود و این، ادامه همان سناریوی از قبل طراحی شده‌ی تیم رستمی – هدایت است! سناریویی طولانی که در آن می‌توان اپیزودهای مختلفی مشاهده نمود از قبیل: عزل مدیران کارآمد و بومی مس و به کارگیری اتوبوسی افراد فاقد تحصیلات و تجربه از شستا، تحویل مجتمع عظیم مس سونگون به یک فرد بی‌تجربه و فاقد سابقه و تحصیلات معدنی، تغییرات گسترده در چارت سازمانی مس و گماردن افراد خودی در معاونت‌ها و مدیریت‌ها، افتتاح صوری آزمایشگاه در مرند جهت ادای دِین به معصومه پاشایی بهرام، افتتاح ناقص پروژه هیپ‌لیچینگ سونگون که با گذشت بیش از یک‌ماه، هنوز یک گرم تولید کاتد نداشته است و … !

و اکنون که هدایت و رستمی اطمینان یافته‌اند‌ که اولاً با این وضعیت، امکان تولید کاتد ندارند و ثانیاً پس از حذف فاطمی‌امین و با حضور علی‌آبادی در راس وزارت صمت و موثقی‌نیا در ایمیدرو و نیز با برملا شدن تخلفات گسترده این تیم غارتگر، تبلیغات کذایی هم مثل قبل کارساز نبوده و نمی‌شود مسئولین را فریب داد ادعا می‌کنند که قرار است میزان تولید مس (نه صرفاً مس کاتد، بلکه مس بصورت کنسانتره، آند و کاتد) را تا چند سال دیگر به یک میلیون تن برسانند.

این موضوع، مصداق همان کبک ساده‌لوحی است که سرش را در برف کرده و چیزی نمی‌بیند و تصور می‌کند کسی نیز او را نمی‌بیند!

اکنون جا دارد به این دو متخلف قهار و بی‌رحم یعنی مجید هدایت و علی رستمی «که در عرض ۱۶ ماه، صنعت مس را به زمین سوخته تبدیل کردند» گفت: «دوران مس تمام شد، حالا به فکر جای دیگری باشید برای عوام‌فریبی، باج‌دهی، پول‌پاشی، فساد و ویران‌سازی!».

بی‌گمان اگر نهادهای نظارتی در قبال تخلفات بی‌حد و اندازه‌ی مجید هدایت در موضوع بازنشستگی و غیرقانونی بودن جلوسش در راس هیات مدیره‌ی مس، اصرارش بر خرید ژنراتور گازی از شرکت توربین ماشین خاورمیانه، تاسیس شرکت متمم و چارت‌سازی دروغین برای آن شرکت، آوردن نوچه‌هایش از قبیل تقدسی، باقری، شهریور، رحمتی و …. به مس و موارد دیگر، اقدام قاطعی می‌نمودند اکنون شاهد حضور یک پیرمرد متخلف بازنشسته در راس این صنعت نبودیم.

اگر در قبال تخلفات بی‌شمار رستمی اقدامی میشد، اینکه چرا شخص متخلف و فرصت‌طلبی مثل معبود عباس‌زاده را بر بزرگترین صنعت شمالغرب مسلط نموده، اینکه پس از ۵ هفته از افتتاح کارخانه تولید کاتد، حتی یگ گرم تولید نشده، اینکه چرا کلیه پروژه‌ها به کانی مس و حق‌شناس متخلف (مالی و اخلاقی) محول شده و …. اکنون با ویرانه‌ای اینچنین روبرو نبودیم.

جا دارد این مورد مهم در مجمع عمومی مس که شنبه آینده برگزار میشود مطرح و علی رستمی (که آن روز، «مدیرعامل معزول» خواهد بود) و پدرخوانده‌اش هدایت در قبال آن پاسخگو باشند.

«خوش بُوَد گر محک تجربه آید به میان»

«تا سیه رُوی شود هر که در او غش باشد»