همسویی استاندار و شرکت مس برای یک افتتاح ناقص و تبلیغاتی توسط رئیس‌جمهور
همسویی استاندار و شرکت مس برای یک افتتاح ناقص و تبلیغاتی توسط رئیس‌جمهور
استانداری آذربایجانشرقی در شرایطی با اعزام اصحاب رسانه و تبلیغات گسترده در فضای مجازی، اصرار بر افتتاح پروژه هیپ‌ لیچینگ سونگون دارد که بنا به اذعان روابط عمومی همین نهاد و با فرض صحت میزان پیشرفت اعلامی (۹۲.۵ درصد)، حداقل ۶ ماه تا تکمیل پروژه زمان لازم است.
اویاقلیق: استانداری آذربایجانشرقی در شرایطی با اعزام اصحاب رسانه و تبلیغات گسترده در فضای مجازی، اصرار بر افتتاح پروژه هیپ‌ لیچینگ سونگون دارد که بنا به اذعان روابط عمومی همین نهاد و با فرض صحت میزان پیشرفت اعلامی (۹۲.۵ درصد)، حداقل ۶ ماه تا تکمیل پروژه زمان لازم است.
البته مراحل نهایی هر پروژه‌ای حساس‌تر و زمانبر‌تر بوده و شاید زمانِ به مرتب بیشتر از ۶ ماه نیاز باشد تا این پروژه به پیشرفت ۱۰۰ درصدی برسد. بر اساس اطلاعات رسیده به اویاقلیق از منابع معتبر، نواقص حال حاضر این پروژه به شرح ذیل است:
١-تکمیل نشدن پایپینگ
۲-تکمیل نشدن برق‌رسانی
٣- عدم نصب سنگ شکن
۴-اجرا نشدن پله‌های هیپ
۵- تکمیل نشدن ساختمان‌های صنعتی
۶- ایرادات اساسی
در لاینینگ محدوده‌ی مخازن ذخیره اسید که علاوه ‌بر عدم رعایت الزامات استاندارد، باعث هدر رفت هزینه‌ها میتواند‌ فاجعه‌ زیست‌محیطی به دنبال داشته باشد.
۷-انجام نشدن تست‌های مختلف خصوصاً تست‌های سرد و گرم
۸-رفع نشدن عیوب کارهای انجام شده
١-دپو نشدن ماده معدنی به اندازه لازم و موارد جزئی‌تر دیگر اویاقلیق بر اساس رسالت ذاتی هر رسانه‌ای و به اقتضای حساسیت‌های زیست‌محیطی موجود، برای آخرین بار تاکید دارد که افتتاح پروژه‌ی کم‌اهمیت ولی پرخطری همچون هیپ‌لیچینگ سونگون صرفاً برای آبروداری شرکت مس و شخص ‌مدیر مجتمع بوده و بیشتر جنبه حفاظتی برای صندلی مدیریتی علی رستمی و معبود عباس‌زاده دارد و متاسفانه معلوم نیست جناب استاندار چرا در دام تبلیغات این افراد افتاده است!
خطا بودن این افتتاح وقتی برجسته‌تر میشود که قرار است توسط شخص اول دولت انجام شود. خاطر نشان میشود که در شرکت کانی‌مس و اطراف این پروژه، جو حفاظتی شدیدی از طرف مسئولین مربوطه ایجاد شده و هرگونه تصویربرداری و حتی تردد در اطراف بخش‌های ناقص پروژه ممنوع شده است.
اگر این پروژه واقعا آماده افتتاح است دلیل این همه کنترل و حفاظت چیست؟! از جناب آقای استاندار انتظار می‌رود بجای تلاش برای افتتاح این پروژه انحرافی، پیگیر ایفای تعهدات از طرف شرکت ملی صنایع مس ایران در زمینه استقلال مس آذربایجان و نیز تحرک در پروژه‌ اصلی تولید کاتد (ذوب، پالایش، اسید و ….) باشند چرا که این پروژه‌ها از زمان شروع به کار علی رستمی به حال خود رها شده و هیچ پیشرفتی ندارند.