انتخابات اتاق تبریز در راند آخر/ یک نیم روز تا تعیین سرنوشت اتاق دهم!
انتخابات اتاق تبریز در راند آخر/ یک نیم روز تا تعیین سرنوشت اتاق دهم!
انتخابات دهمین دوره اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی تبریز در حالی پس از کش و قوس های یک هفته ای تبلیغات کاندیداها، به ایستگاه پایانی رسیده است که همچنان، ابهامات، حواشی، انتقادات و اعتراض ها پیرامون عملکرد فعلی اتاق تبریز پابرجاست.

به گزارش “اویاقلیق“، انتخابات دور دهم اتاق تبریز که به جهت اوج گیری اعتراضات ها به عملکرد دوره فعلی و ریاست ۴ ساله یونس ژائله و دیگر اعضای هیات رییسه و هیات نمایندگان، به محل طرح و پی گیری بخش قابل توجهی از مطالبات بر زمین مانده اعضاء و اکثر فعالان اقتصادی استان تبدیل گردیده، در بطن خود، از ائتلاف های متعددی نیز رونمایی کرد، ائتلاف هایی که به غیر از ائتلاف موسوم به “توسعه، اتاقی برای همه، ۱۴۰۵” که جریان نزدیک به یونس ژائله محسوب می شود، مابقی آن ها، در زمره منتقدان و معترضان به وضع موجود قرار دارند.

در این میان اما، ائتلاف نزدیک به “احد عظیم زاده”، با ترکیب چهره های منتقد ژائله، بیش از سایر ائتلاف ها در مقابل جناح رقیب و طیف حاکم قد علم کرده و همین تقابل های طیفی، سیاسی و صنفی، عملا فضای انتخابات دوره دهم اتاق تبریز را به دوقطبی “ژائله” و “عظیم زاده” تبدیل کرده است.

در یک سوی دوقطبی انتخاباتی دوره دهم اتاق تبریز، “یونس ژائله”، رئیس فعلی و اعوان و انصار وی قرار دارند که طی ماه های منتهی به انتخابات، به دلیل برخی عملکردهای ضعیف و مبهم، از سوی رقبا و طیف گسترده ای از اعضاء اتاق، به انحصارگرایی، عدم پاسخگویی، صنفی سازی اتاق، بی توجهی به ظرفیت های اعضاء، تعطیلی تشکل های تخصصی، عدم تحقق وعده ها و شعارهای انتخاباتی ۴ سال قبل و بسیاری مسایل دیگر متهم شده اند و تیغ تیز انتقاد و مطالبه گری را زیر گلوی خود حس می کنند.

در سوی دیگر اما، ائتلاف ها و افرادی قرار دارند که با دست گذاشتن بر روی برخی مشکلات و چالش های موجود در فضای اقتصادی، تجاری و بازرگانی استان، هیات رییسه و هیات نمایندگان اتاق تبریز را بانی اصلی وضع موجود می دانند و با طرح شعار هایی همچون “تعییر”، “انحصارزدایی” و “مشارکت پذیری اعضاء” به دنبال پایان بخشیدن به حاکمیت افراد حاکم بر اتاق تبریز هستند.

البته نباید از کنار “انصراف” و “انشعاب” های پر رمز و راز اتفاق افتاده در خلال انتخابات دوره دهم اتاق تبریز نیز بی تفاوت گذشت.

درست در آستانه برگزاری انتخابات این دوره، خبر اعلام انصراف و کناره گیری ۴ چهره شاخص بازرگانی، تجاری، اقتصادی و صنعتی تبریز، فضای انتخاباتی اتاق دهم را تحت تاثیر قرار داد.

کناره گیری و انصراف عباس کمالی، پرویز کلینی، رسول بیوک و پرویز بیوک از انتخابات این دوره و خروج از دایره همراهان قدیمی ژائله و صمد حسن زاده، جدای از آن که باعث بهت بسیاری از فعالان اقتصادی تبریز شد و پیام خود را مخابره کرد، بر ابهامات و پیچیدگی های انتخابات افزود.

این اتفاق در حالی رخ داد که پیش از آن نیز، برخی چهره های نزدیک به یونس ژائله در اتاق فعلی، با انشعاب و جدایی از وی، به ائتلاف منتسب به عظیم زاده پیوسته بودند تا این دو اتفاق موازی، از آغاز “پروژه عبور” پیشکسوتان اقتصادی تبریز از رئیس فعلی رمزگشایی کند.

هرچند بسیاری از ناظران و تحلیل گران اقتصادی استان، این تحرکات و فعل و انفعالات ۴۸ ساعت منتهی به آغاز رای گیری را، آغاز “عصر افول ژائله” و دوری وی از کرسی ریاست اتاق تعبیر می کنند، با این حال، نمی توان از احتمال یک توافق و تعامل نانوشته در شکل گیری ترکیب اتاق دهم طی روزهای اخیر غافل بود.!

طیف حاکم بر اتاق که طی روزهای گذشته با به میدان کشاندن عقبه های سیاسی، پیاده نظام صنفی، تیم رسانه ای، شبکه سازی های شب انتخاباتی و پول پاشی های کلان، تلاش فراوانی در راستای حفظ جایگاه و موقعیت خود در اتاق داشته، باوجود بی پاسخ ماندن طیف گسترده ای از سوالات منتقدان، همچنان بر تلاش های حداکثری خود برای رای آوری حداکثری ادامه می دهد.

در مقابل، طیف ها و گروه های رقیب نیز، با دست گذاشتن بر روی ضعف ها و مشکلات مدیریتی این طیف در ۴ سال گذشته و نیز برجسته سازی مطالبات بر زمین مانده اکثریت اعضاء، به دنبال کسب کرسی های حداکثری در ترکیب اتاق دهم است.

سخن آخر این که، انتخابات اتاق دهم، با انبوهی از سوالات و ابهامات طرح شده از هیات رییسه و هیات نمایندگان فعلی، ائتلاف های متعدد و کنشگری جدی و فعالانه بسیاری از چهره های شاخص اقتصادی و تجاری، برای کسب عنوان “امین التجاری” تبریز در حال انجام است، فضای دوقطبی حاکم بر این انتخابات، این ماراتن را به یکی از حساس ترین و در عین حال، سیاسی ترین انتخابات ادوار اخیر تبدیل کرده و هیچ بعید نیست در نیم روز باقی مانده از این انتخابات، حواشی و اتفاقات جدیدی پیرامون آن بروز کند، حوادثی که هم می تواند به تغییرترکیب اتاق دهم بینجامد و هم به تکرار دوباره حضور برخی افراد در پارلمان اقتصادی و بخش خصوصی استان کمک کند!