مسیر رسیدن به اقتصاد دانش بنیان حرکت زنجیره‌ای صنعت‌گران است
مسیر رسیدن به اقتصاد دانش بنیان حرکت زنجیره‌ای صنعت‌گران است
رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری با تاکید بر لزوم نیل به دانش بنیان کردن واحدهای تولیدی، گفت: مسیر رسیدن به اقتصاد دانش بنیانی یک مسیر پیوسته و حرکت زنجیره‌ای صنعتگران است و بایستی تمامی واحدهای تولیدی و اقتصادی برای رسیدن به این هدف با هم همکاری و همفکری داشته باشند.

به گزارش اویاقلیق به نقل از ایسنا، علی آقامحمدی یکشنبه ۱۶ بهمن ماه درو معدنی آذربایجان شرقی و ۴۴ پروژه زیربنایی شهرک‌های صنعتی استان که در یک واحد تولیدی لوازم خانگی در شهرک صنعتی آخولا تبریز برگزار شد، با تاکید بر اینکه باید از توانمندی های داخلی برای رفع مشکلات موجود به بهترین شکل ممکن بهره جست، اظهار کرد: آنچه که در طول ۴۴ سال گذشته و پس از پیروزی انقلاب اسلامی حاصل شده، توان داخلی در ابعاد و عرصه های مختلف است که دستیابی به برخی از موفقیت ها نشان دهنده وجود استعدادهای درخشان در داخل کشور می باشد.

وی مقایسه شرایط اقتصادی و سیاسی کشور پس از انقلاب اسلامی با سال های پیش از انقلاب را مقایسه ای نسجیده و بی نتیجه دانست و یادآور شد: به هیچ عنوان شرایط سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ایران امروز با سال های قبل از انقلاب درست نیست چون ما در شرایط کنونی زندگی می کنیم و چنین مقایسه هایی نباید صورت بگیرد.

آقامحمدی، با بیان اینکه اگر توانمندی داخلی در کشور وجود ندارد پس چگونه به دستاورد مهم طراحی و تولید پهبادهای مختلف رسیده ایم، یادآور شد: این امر نشان دهنده توانای بالای کشور در عرصه های مختلف است اما آنچه که ما را با مشکلات کنونی مواجه کرده است، جزیره ای عمل کردن و نبود زنجیره های درست و دقیق تولید و صنعت می باشد که برای حل این مشکلات همفکری و برگزاری نشست‌های تخصصی بین فعالان رشته های مختلف صنعتی و تولیدی است.

وی در ادامه گفت: برای دستیابی به نرخ رشد هشت درصدی در اقتصاد کشور باید نرخ رشد سرمایه گذاری کشور به ۲۰ درصد GDP برسد.

وی افزود: اگر GDP ایران را ۱۲ هزار همت مفروض بگیریم باید به مقدار ۲۴۰۰ همت سالانه سرمایه گذاری داشته باشیم.

وی ادامه داد: اگر سهم آذربایجان شرقی را پنج درصد از بودجه کشور بگیریم، بایستی سالانه ۱۲۰ همت سرمایه گذاری در استان صورت بگیرد و هرچقدر که میزان سرمایه گذاری‌ها از آن کمتر باشد یعنی به اهدافمان نرسیده‌ایم.

آقامحمدی با اشاره به دستاوردهای انقلاب اسلامی و فضای باز فعالیت واحدهای تولیدی و اقتصادی، گفت: با وجود تمامی پیشرفت‌ها اما شرایط کنونی نیز قابل قبول نیست و باید برای رسیدن به اهداف آرمانی، نقشه راه اصولی تهیه کنیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اهمیت برنامه ریزی در بخش اقتصاد، تاکید کرد: کسی در اقتصاد برنده است که برنامه داشته باشد و اقتصاد باید با میزان و اندازه مشخص حرکت کند.

وی با اشاره به اهمیت ارتقای سرمایه گذاری در کشور، گفت: باید در دوره تحریم نیز سرمایه گذاری‌های مشترک با کشورهای خارجی انجام دهیم و این امر بر اساس حقوقی بین الملل نیز میسر است.