غیبت معنی دار متولیان “فرهنگی” در مراسم نکوداشت “نصیر” !     
غیبت معنی دار متولیان “فرهنگی” در مراسم نکوداشت “نصیر” !     
مراسم به اصطلاح نکو داشت " نصیر پایه گذار " شاعر " جناس گوی " مرندی ساکن تبریز که از سوی شهرداری منطقه ی 2 ترتیب یافته بود در حالی برگزار شد که علیرغم پر بودن سالن ،غیبت مسوولین ارشد مدیریتی و فرهنگی استان ازجمله مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی ، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر ، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی ، رئیس شورا ی شهر و روسای کمیسیون ها ، شهردار تبریز و شماری از شعراء و فعالان شاخص این حوزه به غایت به چشم آمد !

اویاقلیق – ابوالفضل وصالی: مراسم به اصطلاح نکو داشت ” نصیر پایه گذار ” شاعر ” جناس گوی ” مرندی ساکن تبریز که از سوی شهرداری منطقه ی ۲ ترتیب یافته بود در حالی برگزار شد که علیرغم پر بودن سالن ،غیبت مسوولین ارشد مدیریتی و فرهنگی استان ازجمله مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی ، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر ، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی ، رئیس شورا ی شهر و روسای کمیسیون ها ، شهردار تبریز و شماری از شعراء و فعالان شاخص این حوزه به غایت به چشم آمد !

با این حال از اتفاقات مهم این مراسم حذف جالب توجه و قابل تامل لقب ” سلطان جناس شعر ایران ” از پسوند نام ” نصیر پایه گذار ” بود که پیش از این بدون ارائه ی هیچ سند معتبر و مورد تایید از مراجع فرهنگی ذیل شعر مبهم و قابل بحث وی در ورودی پارک ” ائل گولی ” حاویِ بیت مضحک ” تبریزین قیشدادا یاز هاواسی وار “؛ از سال ها پیش ظاهراً به تشخیص مدیر وقت سازمان سیما منظر شهرداری درج و مورد انتقاد جدی اهل فن و شهروندان نکته سنج قرار گرفته است !

در این ارتباط عدم استفاده از لقب پر طمطراق ” سلطان جناس ” در متن پوستر و بنر منقش به نامبرده تلویحاً نشان می دهد که این لقب فاقد اعتبار و سندیت رسمی بوده و استناد رندانه ی برای استفاده از این عنوان اغراق آمیز صرفاً مبتنی بر توصیف فردی ولو موجه در حوزه ی ادبیات است که به فرض صحت چه بسی از روی ” رودرواسی ” از نوع خوشایند طرف مقابل بصورت افواهی و به مصداق ” سنگ مفت ، گنجشگ مفت ” ” سخافتمندانه ” خرج شده است و گرنه حذف آن ” لقب پر طمطراق و دهن پرکن ” و غیر قابل اغماض از پوستر مراسم نکوداشتِ کسی که شهرداری در آستانه سالگرد انقلاب برای او”ستاد ” ترتیب می دهد و با “سخاوت ” حاتم طایی گونه چندین میلیون- صد البته از” جیب شهروندان” – هزینه می کند ، حداقل از باب توجیه عملکرد خودش در این خصوص ، نمی تواند معنی دیگری تداعی نماید!

معذالک صرفنظر از سخنرانی های آنچنانی و رونمایی از ” تندیس ” و ” کتاب صوتی ” و ” نقاشی ” شاعر به شرح مشار که جایگاه هر کدام به لحاظ فرهنگی جای تامل دارد و در غیاب نمایندگی جامعه ی شعر و ادب دقایقی با کلام آمیخته به اغراق در پشت تریبون قرار گرفتند و آوازه ی ” نصیر ” را به ادعاها و استنادهای بی اعتبار فراتر از مرزها بردند بدون اینکه سندی بر آن ارائه شود ،خصوصاً خویش تمجیدی مشمئز کننده ی خود شاعر مذبور ؛ آنچه از فحوای شعرهای – لابد – منتخب وی از زبان خود بیان شد بیش از آنچه بار محتوایی چندان ایفاد کند ،به اقتضاء عمومی شعر ” جناس ” خصوصاً ورود غیر هنرمندانه به این عرصه – بی هیچ کتمانی بازی با وزن و قافیه بود !

 

اگرچه معلوم نشد هزینه ی ساخت “مجسمه ” نصیر پایه گذار که اندازه ی آن به مراتب بزرگتر از تندیس منصوب عرفا و مشاهیر و دانشمندان و شعرای بنام مثل ” شهریار ” در برخی اماکن است بطوریکه از هیکل واقعی خود شاعر مذبور بزرگتر به نظر می آید و البته با حضور دو تن از اعضاء ۱۳ نفره ی شورای کلان شهر تاریخی ، فرهنگی تبریز مورد پرده برداری قرار گرفت و یقیناً زحمت انتقال آن به سالن مراسم واقع در زیر زمین ساختمان سازمان سیما منظر کمتر از ساخت نبوده است ، چقدر بوده و از کجا تامین و به سفارش چه کسی انجام گرفته و در کجا مستقر خواهد شد ؟! هر چند بتوان از اظهارات صریح شهردار منطقه ی ۲ تبریز ناظر بر اینکه مراسم فوق با دستور شخص شهردار تبریز انجام گرفته است تا حدودی برای رفع ابهامات کمک گرفت !

فلذا اگر احیاناً این اقدامات و هزینه های مترتب بر آن از جمله چاپ تعداد زیادی ویژه نامه منقش به طرح گرافیگی تصویر” نصیر پایه گذار ” که عمدتاً بی هیچ فایده ای روی میزهای جلوی به اصطلاح ” مهمانان ویژه ” انباشته شده بود و در این وانفسای نیازهای اولویت داربه هر ریال هزینه ها در بخش های مختلف از سوی شهرداری انجام گرفته است ، جا دارد اعضاء شورای شهر در مقام نمایندگی مردم و از باب سوگندی که برای حراست از حقوق شهروندان یاد کرده اند ،در این خصوص شفاف سازی کرده و عنداللزوم از انگیزه های ورود غیر تخصصی به حوزه های دارای متولی خاص سازمانی پرده برداری نمایند !