حدود وظایف شهرداری برای برف روبی معابر تا کجاست؟
حدود وظایف شهرداری برای برف روبی معابر تا کجاست؟
پاسخ به این سوال که حدود وظایف شهرداری برای برف روبی معابر شهری جهت تسهیل تردد تا کجاست، دغدغه ذهنی بسیاری از شهروندان تبریزی در موقع بارش برف است.

به گزارش اویاقلیق به نقل از ایرنا، بارش برف و یخبندان و دشواری و بعضاً ناممکن شدن تردد در خیابان های فرعی و کوچه پس کوچه های تبریز از جمله چالش های اساسی مدیریت شهری در تعامل با شهروندان تبریزی در طول حداقل ۲۰ سال گذشته بوده است.

در شرایطی که شهروندان انتظار دارند که شهرداری نسبت به برف روبی و یخ زدایی خیابان های فرعی و کوچه های تبریز در فصول سرد و به هنگان بارندگی اقدام کند، مدیران شهری بر این باورند که حیطه وظایف آنها در این مواقع، برف روبی و یخ زدایی شریان های اصلی برای تسهیل تردد مردم در سطح شهر است.

مدیریت شهری با اشاره به سنت چند سده ای برف روبی محوطه مقابل منازل توسط شهروندان و مشارکت آنان در برف روبی کوچه پس کوچه های شهر در سال هایی که ارتفاع برف در تبریز گاه تا یک متر می رسید، می گویند که شهرداری حتی اگر همه امکانات و ماشین آلات و نیروی انسانی در اختیار خود را نیز بسیج کند، بدون مشارکت شهروندان، قادر نیست حتی یک بیستم خیابان های فرعی و کوچه ها و معابر شهر را به تنهایی برف روبی و مسیر گشایی کند.

از سوی دیگر برخی از شهروندان تبریزی با استقبال از ابتکار شهرداری تبریز در محلول پاشی به جای استفاده از نمک در مسیر گشایی های امسال بارش برف در تبریز می گویند با استفاده از فرصت ایجاد شده در سایه این اقدام، می توان رفتگران خدوم شهرداری را برای کمک به یخ زدایی خیابان های فرعی و معابر به کار گرفت.

آنان می گویند در فصل زمستان، به ویژه بعد از بارش برف که سطح معابر و پیاده روها پوشیده از برف شده و به مروز زمان با برودت هوا به یخ تبدیل می شود و در نتیجه خطر لغزندگی و سر خوردن شهروندان به ویژه کودکان و سالخوردگان را به همراه دارد، آثاری از برف روبی و یخ زدایی پیاده روها و معابر از سوی نیروهای خدماتی به ویژه در شهرک های اطراف تبریز از جمله زعفرانیه و میرداماد دیده نمی شود.

این در حالی است که به گفته آنان شهرداری تبریز در زمستان امسال با جایگزینی محلول پاشی بجای نمک پاشی، علاوه بر گام گذاشتن در مسیر حفظ محیط زیست و جلوگیری از تخریب آسفالت، کار نیروهای خدماتی را نیز کاهش داده و بار یخ زدایی و برف روبی بیشتر روی دوش امکانات و ماشین آلات شهرداری سنگینی می کند.

حال در این وضعیت، بهتر نیست نیروهای خدمات شهری با برف روبی و یخ زدایی سطح پیاده روها و خیابان های یخ بسته و مسیرگشایی جوی ها هم راستا با طرح جدید شهرداری برای جلوگیری از لغزندگی خیابان ها، معابر عمومی شهری را برای عبور و مرور شهروندان ایمن کنند تا از بروز اتفاقات ناگوار برای آنان پیشگیری شود؟

جمعی از شهروندان تبریزی ابراز گلایه می کنند که نیروهای خدمات شهری، آب شدن برف ها و یخ های معابر عمومی را به امید تابش اشعه های گرمابخش خورشید و گرم شدن هوا به حال خود رها می کنند غافل از اینکه برف و یخ های سفید رنگ باخته به خاکستری چهره شهر و معابر آن را کثیف نشان می دهند و عبور و مرور کودکان و سالخوردگان را با مشکل همراه می کنند.

یک شهروند تبریزی ساکن میرداماد می گوید: سطح کوچه ها و معابر عمومی این شهرک با برف و یخ پوشیده شده و نیروهای خدمات شهرداری اقدامی برای برف روبی و یخ زدایی آن ها نمی کنند.

داود رحمتی، می افزاید: شهرداری فقط اقدام به برف روبی معابر اصلی می کند و ساکنان این شهرک برای عبور و مرور از معابر فرعی و کوچه ها با مشکل مواجه هستند.

یک شهروند ساکن زعفرانیه نیز با بیان اینکه این شهرک دارای پستی و بلندی زیادی است، می گوید: به هنگام بارش برف، تردد در معابر اصلی به ویژه معابر فرعی و کوچه های این شهرک با مشکل همراه است.

جلیل عبدالهی، می افزاید: در سال های گذشته شهرداری باکس های حاوی نمک در میدان اصلی این شهرک تعبیه کرده بود و ساکنان می توانستند از این نمک برای یخ زدایی معابر عمومی و جلوی ساختمان ها و مغازه ها استفاده کنند ولی امسال با جایگزینی محلول پاشی بجای نمک پاشی جامد، این امکان نیز از ساکنان این منطقه گرفته شده است.

یک شهروند دیگر تبریز می گوید: نیروهای خدماتی شهرداری تبریز برای تسهیل عبور و مرور شهروندان باید معابر فرعی، کوچه ها و پیاده روها را برف روبی کنند تا علاوه بر معابر اصلی، سایر معابر عمومی نیز برای تردد شهروندان ایمن شود.

نادر ایمانی، با اشاره به لغزندگی معابر عمومی و پیاده روهای سطح شهر به دنبال بارش برف و یخ زدگی آن ها، می افزاید: حضور و تلاش نیروهای خدماتی در فصل زمستان و به هنگام بارش برف برای برف روبی و یخ زدایی معابر عمومی و پیاده روها در سطح شهر کمرنگ است و به علت کم کاری آنان احتمال بروز حوادث ناگوار در معابر لغزنده برای شهروندان به ویژه کودکان و نوجوانان و افراد سالخورده وجود دارد.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار تبریز نیز با اشاره به استقرار و آماده باش نیروهای خدمات شهری از عصر روز یکشنبه در تمام نقاط شهر می گوید: همزمان با آغاز بارش برف نیروها و تجهیزات زمستانی مناطق دهگانه در نقاط حساس شهر مستقر شده و اقدام به برف روبی کردند.

جواد صدیقی، می افزاید: با توجه به برف روبی و بازگشایی معابر اصلی شهر، از روز گذشته (سه شنبه) برنامه پاکسازی محلات در قالب خدمات محله ای در سطح شهر به ویژه مناطق پنج و ۲ شهرداری آغاز شده است.

وی اظهار می کند: شهروندان نیز در هنگام بارش برف می توانند با برف روبی جلوی ساختمان ها و مغازه های خود مانع از لغزندگی معابر و کوچه ها شده و نیروهای خدماتی شهرداری تبریز را در این زمینه کمک کنند.

صدیقی، با اشاره به جایگزینی محلول پاشی به جای جامد پاشی نمک به هنگام بارش برف در فصل زمستان، می گوید: با حذف جامدپاشی نمک در سطح شهر علاوه بر پیشگیری از آسیب به فضای سبز شهری از تخریب آسفالت، پوسیدگی بتن‌ها، نرده‌ها و میلگردهای سازه های سطح شهر جلوگیری می شود.