اولین همایش ملی فرصتهای سرمایه گذاری شهر جدید سهند به کار خود پایان داد
اولین همایش ملی فرصتهای سرمایه گذاری شهر جدید سهند به کار خود پایان داد
مدیر عامل شرکت عمران شهر جدید سهند با اعلام اینکه در همایش فرصت های سرمایه گذاری سهند ۳۰ بسته سرمایه گذاری به ارزش ۵۸ هزار ملیارد ریال ارائه شده است، گفت: جذب سرمایه گذار برای این بسته های آماده شده موجب تحول در این شهر می‌شود.

به گزارش اویاقلیق، غلامرضا اقبالی، روز چهارشنبه در همایش ملی فرصت های سرمایه گذاری شهر جدید سهند با بیان اینکه شهر بدون پول، سرمایه گذاری و همت عقلای اقتصادی آباد نمی شود، افزود: این همایش در راستای سیاست گسترده شدن فرش قرمز زیر پای سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در این شهر برگزار می شود.
وی اظهار داشت: هدف اصلی این همایش فراهم سازی مسیر آبادانی و زیبا سازی شهر جدید است که این اقدام با نهادینه کردن بحث شفافیت در اجرای پروژه ها و پرهیز از معاملات درگوشی انجام می شود.
وی گفت: ۴۱ مقاله علمی از شخصیت های اقتصادی کشور برای این همایش ارسال شده است.
اقبالی، با اشاره به تعریف ۶ هزار میلیارد تومان پروژه در گام اول برای این شهر از سوی این شرکت، ادامه داد: این شرکت با شفاف سازی روند سرمایه گذاری پروژه ها در خدمت سرمایه گذاران بوده و برای ایجاد احساس امنیت برای سرمایه گذاران از هیچ کوششی دریغ نمی کند.
وی یادآوری کرد: در این همایش تلاش می شود گره های کور امنیت سرمایه گذاری در شهر جدید سهند شناسایی و برای رفع آنها گام های اساسی برداشته شود.

سرمایه گذاران نیازمند مشوق هستند

نجفی مشاور حوزه هوشمندسازی معاون وزیر راه و شهرسازی هم با بیان اینکه امنیت سرمایه گذاری برای اجرا و مشارکت سرمایه گذاران در پروژه ها فراهم شود، گفت: به علت نبود مشوق های سرمایه گذاری، قشر سرمایه گذار علاقه ای به سرمایه گذاری در پروژه ها نشان نمی دهد.
وی، ادامه داد: در بسته های ارائه شده در جهت سرمایه گذاری باید علاوه بر تکمیل پروژه های نیمه تمام، پروژه های خاص تفریحی و خدماتی تعریف شود تا منافع سرمایه گذاران تامین شود.
وی با تاکید بر اینکه باید از فاز مطالعاتی پروژه ها خارج و وارد فاز اجرا شد، یادآوری کرد: در شهر هوشمند تمام مجموعه ها و تخصص ها فراهم می شود تا خدمت رسانی به مردم از کیفیت مطلوب داشته باشد.

نجفی گفت: شهرسازی تا یک دهه آینده باید به سمت شهر هوشمند سوق یابد، افزود: به اعتقاد فعالان صنعت راه و شهرسازی هزینه اولیه احداث یک شهر هوشمند ۱۰ تا ۱۵ درصد برآورد هزینه احداث است در حالی که بازگشت سرمایه آن در کوتاه مدت و بلند مدت ۴۰ تا ۶۰ درصد است.
وی با تاکید بر اینکه باید نگاه و رویکرد سرمایه گذاران و متولیان شهرسازی به شهر هوشمند تغییر یابد، اظهار داشت: باید در این حوزه به هوشمند سازی و استفاده از فناوری های نو توجه ویژه شود.

سخنرانی‌های علمی، معرفی بسته‌های سرمایه‌گذاری، تجلیل از مقالات برگزیده، انعقاد تفاهم نامه سرمایه ‎گذاری از جمله برنامه‌های این همایش ۲ روزه است.

طرح جامع شهرجدیدسهند در جنوب غربی تبریز در سال ۱۳۷۷ برای جمعیت ۹۰ هزار نفر تصویب شد که در بازنگری طرح جامع به ۲۵۰ هزار نفر افزایش یافت .

طرح تفصیلی شهرجدیدسهند نیز در سال ۱۳۸۶ تصویب و در سال ۱۳۸۷ برای جمعیت ۱۸۰ هزار نفر به شرکت عمران شهرجدیدسهند ابلاغ شد .

مساحت شهر با توجه به فازهای پنجگانه شهرحدود ۲۵۰۰ هکتار می باشد .

این شهر فعلاً برای پنج فاز طراحی شده که فاز یک ۱۳۰ هکتار ، فاز دو ۴۷۰ هکتار ، فاز سه ۴۵۰ هکتار و فاز چهار ۳۴۸ هکتار مساحت دارد .

احداث ۱۷ هزار و ۵۸۱ واحد نهضت ملی مسکن در آذربایجان شرقی و غربی آغاز شد

همزمان با آغاز عملیات اجرایی ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در گام دوم نهضت ملی مسکن در کشور، عملیات اجرایی احداث ۱۱ هزار و ۸۸۱ واحد در شهرهای جدید سهند و شهریار در آذربایجان شرقی و ۵۷۰۰ واحد در شهر جدید گلمان آذربایجان غربی آغاز شد.

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید سهند روز چهارشنبه در حاشیه مراسم آغاز این عملیات در گفت و گو با ایرنا افزود: سهم شهر جدید سهند از گام اول نهضت ملی مسکن ۹ هزار و ۲۵۱ واحد، در قالب ۳۴ پروژه بود و این سهم در گام دوم ۶ هزار و ۷۸۱ واحد است.

غلامرضا اقبالی، افزود: سهم شهر جدید شهریار پنج هزار واحد است.

وی اظهار داشت: واحدهای شهر جدید سهند در ۲ سایت ۷۳ و ۷۷ هکتاری در فاز ۳ سهند و در شهریار در سطح ۶۷ هکتار اجرا می شود.

امروز دومین مرحله از تعهد شرکت عمران شهرهای جدید برای ساخت مسکن در شهرهای جدید به تعداد ۱۰۰ هزار واحد در ۱۳ شهر با دستور وزیر راه و شهرسازی آغاز شد.

شهرهای جدید سهند و شهریار کانون اصلی اجرای طرح نهضت ملی مسکن در آذربایجان شرقی هستند.

تعریف درست از سرمایه گذاری به تنهایی برای توسعه شهر جدید سهند کافی نیست

داود بهبودی در نخستین همایش ملی فرصت های سرمایه‌گذاری شهر جدید سهند با بیان این مطلب گفت: طرح های خوبی در قالب بسته سرمایه‌گذاری شهر سهند در این همایش ارائه شده است، اما اگر واقعا بخواهیم برای این شهر افق جدیدی ترسیم کنیم باید طرح هایی فراتر از موارد مطرح شده در نظر بگیریم.

وی ادامه داد: با توجه به افزایش نرخ جمعیت در این شهر به زودی سهند تبدیل به دومین شهر پر جمعیت تبریز شده و به جای شهرستان مراغه قرار می گیرد اما در عمل این شهر هنوز نتوانسته است شاخص های دومین شهر جمعیتی را کسب کند.

بهبودی گفت: توسعه شهری به ویژه در سهند، بدون توجه به نظام های مالی مبتنی بر مشارکت و جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی محتوم به شکست است.

عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه تبریز ، استفاده از ظرفیت بانک های تخصصی، شرکت‌های تامین سرمایه، صندوق های جسورانه، اوراق مشارکت، انواع صکوک و صندوق های توسعه و عمران در حال حاضر از منابع اصلی تامین مالی پایدار محسوب می شوند.

وی با اشاره به اینکه رویکرد های سرمایه گذاری در ابتدا مختص بخش دولتی بود و سپس به بخش خصوصی واگذار شد، افزود: در رویکرد نوین مردم و خواسته های آنها نیز به سرمایه گذاری مشارکتی بخش دولتی و خصوصی اضافه شده است.

بهبودی با تاکید بر اینکه ایده اولیه شهرهای جدید عمدتا رویکرد تک عملکردی از قبیل شهر خوابگاهی، پوشش سرریز جمعیتی کلانشهرها، شهر پویا و… بوده است، گفت: در رویکردهای نوین چند عملکردی و چند ظرفیتی مد نظر است.

وی افزود: ما در عمل نتوانسته ایم ظرفیت های چند عملکردی شهرهای جدید را فعال کنیم چرا که هنوز در بحث زیرساخت‌ها، آموزش، بهداشت، آب و فاضلاب و مسائل امنیتی دچار مشکل هستیم.

بهبودی در رابطه با نحوه تعریف ماموریت های جدید برای شهر جدید سهند گفت: این شهر می تواند مکملی برای پر کردن حلقه های مفقوده تبریز باشد. هم چنین می توان با تقویت پیوند متقابل شهر و دانشگاه صنعتی سهند، نقش پذیری اقتصادی، پاسخگویی و… افق های جدیدی برای این شهر تعریف کرد.

نگاه به سرمایه گذار در شهرداری ها نگاه برد _ برد نیست

رئیس کمیسیون سرمایه گذاری شورای شهر تبریز با بیان اینکه لازمه جذب سرمایه گذاران تغییر نگرش در مدیریت شهری و شهرداری ها نسبت نقش سرمایه گذار است گفت: سرمایه گذاری قلب تپنده یک مدیریت شهری است و باید نگاهمان در مسئله سرمایه گذاری نگاه برد_ برد برای مدیریت شهری و سرمایه گذار باشد.

وی تصریح کرد: متاسفانه در بسیاری مواقع تنها به برد و سود مدیریت شهری توجه می شود و در نتیجه با اختلاف سرسهم ۵ درصدی پروژه های بزرگی بر زمین مانده و از سوی دیگر دلسرد شدن سرمایه گذاران را سبب شده است.

زعفرانچیلر فناوری و سرمایه گذاری را ۲ رکن مهم در مدیریت شهری دانست و افزود: ضروری است که در طراحی بسته های سرمایه گذاری نیاز سنجی و نظر سنجی جامعه محلی و سرمایه گذار مد نظر قرار گیرد.

وی با اشاره به ۵۱ پروژه نا تمام در تبریز گفت: چرایی این رخداد را باید در عدم نگاه واقع بینانه و تنها خوش بینانه صرف بدون نظر سنجی ها و ارزیابی تقاضا جستجو کرد.

وی گفت: در تبریز و استان سرمایه گذار بزرگ کم نیست منتها نتوانستیم از این ظرفیت ها به درستی بهره مند شویم.

رئیس کمیسیون سرمایه گذاری شورای شهر تبریز تاکید کرد: مدیریت شهری باید نسبت به اهمیت نقش موثر و حیاتی خود در تحقق اهداف سرمایه گذاری توجیه شود.

وی گفت: شهرتوسعه یافته با شهر رشد یافته متفاوت است ولی متاسفانه درشهر های ما پروژه ها نامتوازن بوده و صرفا بر توسعه به جای رشد شهری متکی است.

وی افزود: براین اساس باید در طراحی بسته های سرمایه گذاری بسته های توسعه محور و رشد محور توام مد نظر قرار گیرد.