قیمت دارو افسار پاره کرد/”مردن یا نمردن”؛ مساله این است!
قیمت دارو افسار پاره کرد/”مردن یا نمردن”؛ مساله این است!
گرانی و افزایش چندین برابری برخی اقلام داروئی، به ویژه آنتی بیوتیک ها، درحالی با توضیحات وزیر بهداشت و دیگر مسوولان ارشد این وزارتخانه، به موضوع افزایش قیمت مواد اولیه تولید این داروها ربط داده شده است که اساسا، مساله مهمی همچون نیاز مبرم و حیاتی بیماران، خاصه کودکان، سالمندان و دسته ای مشخص از بیماران خاص به برخی اقلام داروئی، با چنین توجیهات و دلایل تکراری سنخیت و سازگاری نداشته است.

اویاقلیق: باوجود گذشت تنها دو ماه از اعلام و اعمال افزایش ۳۰ درصدی نرخ اغلب داروها، حالا موج جدید افزایش قیمت توام با کمبود برخی اقلام داروئی، به ویژه “آنتی بیوتیک” ها، در داروخانه های کشور، بسیاری از مردم را سردرگم و کلافه کرده است.

گرانی و افزایش چندین برابری برخی اقلام داروئی، به ویژه آنتی بیوتیک ها که پیش از فرا رسیدن فصل سرما، به مرحله کمبود و قحطی نیز رسیده است، درحالی با توضیحات وزیر بهداشت و دیگر مسوولان ارشد این وزارتخانه، به موضوع افزایش قیمت مواد اولیه تولید این داروها ربط داده شده است که اساسا، مساله مهمی همچون نیاز مبرم و حیاتی بیماران، خاصه کودکان، سالمندان و دسته ای مشخص از بیماران خاص به برخی اقلام داروئی، با چنین توجیهات و دلایل تکراری سنخیت و سازگاری نداشته و نمی تواند راه حل دغدغه های روانی، سلامت و حتی معیشتی مردم تلقی شود.

افزایش قیمت مواد اولیه تولید داروهای دسته آنتی بیوتیک ها درحالی امروز دلیل اصلی کمبود و گرانی آن عنوان می شود که برخی معتقدند، بخشی از شبکه توزیع دارو، با هدف تاثیرگذاری و توجیه پذیری مکانیزم افزایش قیمت در برابر تقاضای واقعی و کاذب بازار، اقدام به ایجاد محدودیت و ممانعت از توزیع داروهای موجود در انبارها می کند و در فرایندی شبه مافیایی، در حال ارسال پالس های خاص به شبکه بازار سیاه دارو در شرایط کنوننی است.

اگرچه بنا بر اظهارات “بهرام عین الهی”، وزیر بهداشت و نیز “حسین شمالی”، مدیرکل دارو سازمان غذا و دارو، فعلا مواد اولیه تولید آنتی بیوتیک، به ویژه داروهای مورد نیاز کودکان، در بازار موجود بوده و شرکت های تولیدی، در حال تولید این داروها هستند؛ با این حال چه کسی است که نداند، مخابره همین اخبار مربوط به افزایش قیمت مواد اولیه تولید و نیز کمبود داروهای آنتی بیوتیک دربازار، که البته اثر روانی و اقتصادی آن نیز در بازار دارو محسوس و مشهود می باشد، چه تاثیری در توزیع رانت اصلاعاتی و حتی مالی در حوزه این داروها طی روزهای گذشته داشته است.

این روند طی چند روز گذشته، عملا تاثیر منفی و رانتی خود را در قیمت برخی اقلام آنتی بیوتیک نظیر سفکسیم، آموکسی کلاو، آموکسی سیلین، آنتی هیستامین، استامینوفن، کلداکس، کلداستاپ، قرص سرماخوردگی، انواع شربت ها، برخی قطره های خوراکی، سرم، مولتی ویتامین ها، ویتامین یس و بسیاری دیگر از داروها بر جای گذاشته و این دسته از داروها، با افزایش چندین برابری نسبت به هفته قبل در داروخانه ها عرضه می شوند.

در همین حال، “فاطمی”، نائب رئیس انجمن داروسازی ایران، با تائید تداوم روند تولید و توزیع آنتی بیوتیک ها در کشور توسط شرکت های داروسازی طی هفته های اخیر، دلیل این امر را اجرای ناقص و ضعیف طرح “دارویار” و تاثیر آن در کمبود دارو دانست.

این شرایط درحالی در بازار دارو حاکم شده است که به زعم برخی کارشناسان و نیز داروخانه ها، طرح مجدد زمزمه حذف ارز ترجیحی دارو، علی رغم تکذیب های مکرر، از دیگر عوامل دخیل در کمبود و افزایش ناگهانی و چندین برابری قیمت دارو به شمار می رود که البته هیچ یک از مسوولان دولتی، فعلا در این خصوص اظهارنظری نکرده اند.

پرواضح است، سنگینی وناعادلانه بودن این سطح از افزایش قیمت دارو را،کسانی بیشتر و بهتر درک می کنند که سالهاست بادرد و رنج ناشی ازمریض داری وهزینه های گزاف وکمرشکن درمان دست وپنجه نرم می کنند.

در این میان، نباید فراموش کرد، وقتی سیاست گذاران حوزه بهداشت، درمان، پزشکی و دارو، خود، ذی نفعان همین حوزه مافیایی هستند، نتیجه اش عمق فاجعه ای می شود که امروز در حوزه سلامت حاکم شده و بیماران و خانواده های آنان را به مسلخی به نام جدال با مرگ و زندگی در میدان جنگ نابرابر هزینه های کمرشکن درمان، کشانده است.

فاجعه زمانی عمیق تر می شود که بدانیم، سیاست گذاران حوزه درمان در مجلس، سازمان های بهداشتی و درمانی، نظام پزشکی و حتی ۳ هزار مدیر ارشد و عادی شاغل در وزارت بهداشت، همگی پزشک هستند و این معادله ای است که در  هیچ مجهولی برایش نمی توان تراشید!