تشریح عملکرد دادگستری آذربایجانشرقی در آغاز هفته ی قوه قضائیه
تشریح عملکرد دادگستری آذربایجانشرقی در آغاز هفته ی قوه قضائیه
دستور پیگیری واگذاری مبهم قطعات بزرگ زمین در شهرک های صنعتی استان به یکی از روزنامه های محلی

✍️ بیداری آذربایجان – ابوالفضل وصالی : رئیس دادگستری آذربایجان شرقی در نشست خبری با رسانه ها ضمن تشریح عملکرد تشکیلات قضائی استان گفت در حال حاضر هیچ زندانی غیر عمد واجد شرایط آزادی در زندان های استان وجود ندارد و اگر کسی مدعی غیر این باشد می تواند مراتب را به دادگستری اعلام کند تا مورد پیگیری قرار بگیرد .

وی افزود آذربایجان شرقی از حیث کمک های مردمی برای ستاد دیه رتبه ی اول کشور را دارد بطوریکه سال گذشته بالغ بر ۱۷ میلیارد تومان در این راستا جمع آوری و برای آزادی ۵۵۲ زندانی هزینه شده است .

خلیل اللهی خاطر نشان ساخت با تلاش و پیگیری عوامل دادگستری و نهادهای مردمی تعداد ۲۰ نفر از محکومان قصاص نفس با اخذ رضایت از اولیاء دم از مجازات اعدام نجات یافته اند و تنها جنبه ی عمومی جرم قتل که قانوناً تحمل ۱۰ سال حبس بعد از اخذ رضایت است در مورد آنان اعمال می شود .

وی ایجاد سامانه ی ملاقات های ویدیو کنفرانسی خانواده ها با زندانیان را از دیگر اقدامات جدید دادگستری استان عنوان کرد و گفت با راه اندازی این سامانه از ضرورت حضور اعضاء خانواده های زندانیان که چه بسی برای برخی وابستگان سالمند با مشقت توام بوده باشد کاسته شده است .

وی یاد آور شد رویکرد دادگاه های استان ترجیحاً مجازات های بدل از حبس برای محکومان است و در این راستا زمان اخذ وثیقه تا پایان روز و بعد از اتمام ساعات اداری فراهم شده است تا حد الامکان از بازداشت متهمان جلوگیری شود .

رئیس دادگستری استان در ادامه به سلب مالکیت زمین از ۲۰ واحد واگذار شده در شهرک های صنعتی استان که بعد از دریافت اقدامی برای تاسیس و راه اندازی نکرده بودند تا احیانا ً شامل مرور زمان شده و به قیمت های گزاف به فروش برسانند اشاره کرد و گفت در این ارتباط کار گروهی تشکیل گردیده و به ۳۰ واحد نیز مهلت محدودی داده شده تا نسبت به راه اندازی واحدهای خود مبادرت نمایند .

وی در همین جلسه دستور داد واگذاری مبهم قطعات بزرگ در شهرک های صنعتی سلیمی و شهید سلیمانی به یکی از روزنامه های محلی استان به بهانه ی تاسیس چاپخانه که اخیراً اراضی یکی از آنها را برخلاف توصیه ی مدیریت شهرک مبنی بر نهایت صرفه جوئی از آب صنعتی تبدیل به مزرعه صیفی جات کرده است پیگیری شود .

رئیس دادگستری استان با اشاره به اینکه وجود چاه های غیر مجاز در استان غوغا می کند و در شرایط کم آبی باید منابع آب بطور جدی مدیریت شوند گفت تاکنون تعداد ۸۳۰ حلقه چاه غیر مجاز شناسایی و مسدود شده اند و برای ۴۹۲ حلقه که دارای مجوز هستند کنتور هوشمند نصب گردیده است تا از استحصال مازاد جلو گیری شود .

” این در حالی است که تحفیفاً اکثر به اتفاق باغات و ویلاهای اطراف شهرهای استان دارای چاه های غیر مجاز می باشند و بسیاری از ویلاهای لوکس حتی دارای آب لوله کشی شهری بوده و علاوه بر پر کردن استخرهای خود در آبیاری گل ها و درختان نیز از آب شرب استفاده می کنند “.

ایجاد شفافیت در عملکرد واحدهای دستگاه قضائی درمدیریت دوره ی جدید قوه قضائی ، بازگشت روال کار شوراهای حل و اختلاف به وظیفه ی ایجاد صلح و سازش و امتناع از صدور رای ، دستگیری ۲۳ کلاهبردار به اتهام ادعای کارچاق کنی در دادگاه ها ، احصاء و ثبت رسمی بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار از اراضی ملی و دولتی استان ، صدور کیفر خواست برای مدیرکل اسبق محیط زیست استان ، معرفی زندان مراغه به عنوان پایلوت اشتغال در سطح کشور ، تخصیص ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای انتقال زندان تبریز در سفر اخیر رئیس جمهور ، صدور حکم زندان تعلیقی به مدت سه سال برای ضارب استاندار در مراسم معارفه از دیگر مواردی بود که رئیس تشکیلات قضائی استان در این نشست مطر ح کرد .