برنامه های اقتصادی دولت منسجم نیست/ مردم، کسری ها را از جیب یکدیگر تامین می کنند
برنامه های اقتصادی دولت منسجم نیست/ مردم، کسری ها را از جیب یکدیگر تامین می کنند
نماینده ی مردم تبریز، آذرشهر و اسکو، در خصوص حذف ارز ترجیحی و گرانی های اخیر گفت: اگر دولت از درآمد کافی برخوردار بود، طبیعتا حذف ارز ترجیحی را به تعویق می انداخت و به دولت های بعدی موکول می کرد.

بیداری آذربایجان: “احمد علیرضا بیگی” در گفت و گو با پایگاه خبری “بیداری آذربایجان” با اعلام این مطلب افزود: برخی اقدامات در دولت آقای رئیسی از روی اجبار است. برای مثال دولت با محدودیت بودجه مواجه است و همانند سابق، قادر به تامین ارز ترجیحی نیست و اقدامات اخیر را صرفا برای تامین درآمد دولت انجام داده است.

بیگی با اشاره به اوضاع معیشت مردم اظهار داشت: اکنون دولت این سیاست را در بخش هایی که مرتبط با سبد غذایی مردم است اعمال کرده اما حاضر نیست آن را به بخش حامل های انرژی و سوخت تعمیم دهد. برای مثال قیمت هر لیتر بنزین در ایران ۳ هزارتومان و در کشور تورکیه ۲۴ لیر یا به عبارتی حدود ۴۸ هزار تومان است. اگر قرار بر اصلاح شرایط بود، می بایست در ابتدا از این زمینه ها آغاز می شد و تغیراتی روی سبد غذایی خانوار صورت نمی گرفت.

وی با تعلام این که زندگی بدون بنزین ادامه دارد؛ اما بدون نان امکان پذیر نیست، خاطرنشان کرد: برخی برنامه های دولت مشخص نیست و تصمیم گیری را به بعد موکول می کند که نشان می دهد برنامه های مدنظر، انسجام و استحکام ندارند.

بیگی اذعان داشت: ما در دولت های قبلی تغییر و تحول اقتصادی را به صورت گسترده و فراگیرتر اجرا کردیم و کالاهای بسیاری مشمول این تحول می شد. برای مثال این طرح شامل بسته های بانکی، بیمه و سیاست های ارزی بود؛ اما در طرح کنونی، ما ارز ترجیحی را از کالاهای اساسی به غیر از دارو حذف کردیم که به دنبال آن به گروهی از جامعه مبلغی در حدود ۳۰۰ الی ۴۰۰ هزار تومان تعلق می گیرد. حال کسانی که می توانند با این مبلغ از این شرایط خود را نجات دهند زنده می مانند. این نشانگر عدم جامعیت برنامه است.

وی با اشاره به وجود نقص در برنامه های ارائه شده دولت بیان کرد: اگر بخواهیم مثال عینی برای عدم برنامه ریزی صحیح دولت بیاوریم‌؛ باید به اتفاق تعطیلی، رکود و از بین رفتن مرغداری ها و دامداری ها اشاره کنیم. با حذف ارز ترجیحی از نهاده های دامی و افزایش قیمت آن، دامدار قادر به تهیه علوفه برای دام نیست. امروز هزینه پرورش یک مرغ یک ماهه در حدود ۶۰ هزار تومان است اما همین مرغ در بازار به قیمت یک کیلو ۴۰ هزار تومان عرضه می شود. همین عامل سبب کشتار دسته جمعی جوجه ها یا عرضه رایگان آن می شود. این نقص ها نشان از عدم برنامه ریزی صحیح است.

بیگی ادامه داد: چاره ی کار این است که دولت ارز ترجیحی معادل ۱۸ میلیارد دلار را که پیش از این به طور غیر مستقیم به مردم پرداخت می کرد، اکنون به طور مستقیم در اختیار مردم قرار داده و تنظیم درآمد-هزینه را برعهده ی خانوار قرار دهد.

وی همچنین در مورد سرانجام این سیاست گفت: نتیجه ی این برنامه ریزی غلط، عصیانگری و اوج گیری اعتراضات مردمی خواهد بود. متاسفانه در شرایط کنونی اقتصادی، دست مردم در جیب یکدیگر است و مردم کم و کسری خود را از جیب هم و از راه های نامشروع تامین می کنند. در نهایت جوانی که دستش به جیب کسی بند نیست به خلاف روی می آورد و این یک فاجعه به حساب می آید. امروز کسی بر اثر گرسنگی نمی میرد و این نشان می دهد که تامین زندگی از جیب یگدیگر رواج یافته است و این در نسل های آینده اثرگذار خواهد بود.

وی درمورد راهکار خروج از این شرایط اذعان داشت: چاره ی این مشکل این است که ۱۸ میلیارد دلاری که به تاجر می دادیم تا مایحتاج زندگی مردم را با ارز ۴۲۰۰ تومانی تامین کند، به طور مستقیم به مردم ارائه دهیم. البته به دلیل عدم وجود نظام توزیع عملا شاهد بودیم بخشی از کالاهای وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد چرخه ی فروش می شد.

وی ادامه داد: ما نمی توانیم حق مردم را به تجار و سایرین ببخشیم و از مردم بخواهیم به دنبال حقوق خود بروند؛ بلکه باید این پول را به خود مردم بدهیم تا بر اساس صلاحدید خود، زندگی خود را مدیریت کنند. اما متاسفانه دولت با اظهار کمبود بودجه این موارد را نمی پذیرد.

بیگی در پایان افزود‌: بدبختی که ما داریم این است که کشور را سلاطین روغن، چای، سکه، شکر و … فرا گرفته و این امر نتیجه شراکت افراد با دولت است.

وی در عین حال گفت: ما به دنبال حقوق مردم هستیم و تمامی این صحبت ها در جلسه غیر علنی مجلس با رئیس جمهور مطرح شده است و نمود این صحبت ها را در در سفر ریاست جمهوری به تبریز و عدم اجازه ی ایشان نسبت به سخنرانی بنده را شاهد بودیم.