حقوق سربازان بالاخره از اردیبهشت افزایش می یابد
حقوق سربازان بالاخره از اردیبهشت افزایش می یابد
پس از کش وقوس ها در زمینه افزایش حقوق سربازان وظیفه، رییس اداره برنامه و بودجه ستادکل نیروهای مسلح، خبر داد که این افزایش حقوق بالاخره از اردیبهشت ماه اعمال خواهد شد .

بیداری آذربایجان به نقل از الف: تلاش برای افرایش حقوق سربازان برای سال ۱۴۰۱ پس از تلاش فراوان در نهایت اندکی پیش از سال جدید به نتیجه رسید و قرار شد در سال جدید حقوق سربازان متاهل و مجرد در مناطق عملیاتی و غیر عملیاتی با یک جهش قابل توجه برای ایجاد انگیزه و در عین حال حمایت از ازدواج برای این قشر افزایش یابد.

در اواسط بهمن ماه سال گذشته، سیدمحمدرضا میرتاج الدینی عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه مجلس از افزایش حقوق سربازان در بودجه سال آینده خبر داد و گفت که طبق مصوبه کمیسیون تلفیق، حداقل حقوق سربازان در سال آتی به ۳ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان خواهد رسید. حقوق ماهیانه سربازان متاهل نیز ۵ میلیون تومان خواهد شد. به طور میانگین، حقوق سربازان نسبت به امسال یعنی سال ۱۴۰۰  سه برابر می‌شود تا بخشی از آلام این عزیزان التیام یابد.

هرچند سنگ اندازی های بسیاری برای جلوگیری از این مساله به چشم می خورد و به گوش می رسید اما در نهایت این اتفاق افتاد تا طبق مصوبه مجلس در اجرای ماده(۴۹) قانون خدمت وظیفه عمومی، حقوق سربازان وظیفه مجرد مشغول در مناطق غیر عملیاتی حداقل شصت درصد(۶۰%)، حقوق سربازان وظیفه مجرد مشغول در مناطق عملیاتی حداقل هفتاد و پنج درصد(۷۵%) و حقوق سربازان متاهل نوددرصد(۹۰%) حداقل دریافتی کارکنان نیروهای مسلح مبتنی بر قانون مدیریت خدمات کشوری تعیین  شود و دستورالعمل آن با توجه به تحصیلات و درجات آنان توسط ستاد کل نیروهای مسلح تهیه شود. پرداخت فوق العاده ماده(۵۰) قانون خدمت وظیفه عمومی نیز کماکان استمرار یافت و دستکاری حقوق سربازان منتفی شد.

یعنی بر اساس این مصوبه ، حقوق سربازان مناطق غیر عملیاتی ۳ میلیون و ۳۶۰ هزار تومان و سربازان مناطق عملیاتی ۴ میلیون و۲۵۰ هزار تومان افرایش پیدا کند. در عین حال حقوق دریافتی سربازان متاهل به ۵ میلیون افزایش یافته است. این مبلغ در قانون بودجه تصویب و مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفته و لازم الاجراست.

علی رغم، قانون ابلاغی برای اجرای حقوق سربازان در ۱۵ فروردین سال جاری سردار تقی مهری، رییس سازمان نظام وظیفه در گفت و گویی با با پایگاه پلیس، در این خصوص ضمن اعلام حقوق سربازان در این خصوص گفت: اکنون حداقل حقوق پرداختی به سربازانی که در مناطق عادی خدمت می‌کنند یک میلیون و ۲۹۵ هزار تومان و حداکثر حقوق آنان در مناطق عملیاتی مبلغ چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است! این در حالی است که این مبلغ خلاف قانون بودجه مصوب مجلس و تایید شده توسط شورای نگهبان بوده که برای اجرا ابلاغ شده است و عدول از آن تخلف تلقی می شود.

در عین حال  برخی زمزمه ها از واریزی حقوق سربازان حکایت از عدم اجرای این قانون دارد، یعنی مبالغ واریزی فروردین طبق گذشته پرداخت شده است.

سید محسن دهنوی،عضو هیات رییسه مجلس نیز در توییتی نوشت:« تا واریز ریال آخر حقوق سربازان، از بکارگیری همه ابزارهای نظارتی دست برنخواهم داشت.»

اما یک منبع آگاه در نظام وظیفه گفت: دولت چند روز پیش این قانون را ابلاغ کرده است و هنوز کادری ها نیز دریافتی های جدید نداشته اند اما قطعا از اردیبهشت این مساله برای سربازان نیز اعمال می شود.

سردار سعیدی، رییس اداره برنامه و بودجه ستادکل نیروهای مسلح، در این خصوص  با ذکر این مطلب که قول پاسداری برای اجرای قانون حقوق سربازها می دهیم، در پاسخ به این سوال که چرا هنوز قانون افزایش حقوق سربازان در سال جدید اجرا نشده، گفت: علت این که هنوز حقوق سربازان و حتی کادری ها بر اساس سال قبل پرداخت شده این است که سازمان برنامه هنوز این قانون را ابلاغ نکرده است. یعنی نه ضریب ریالی و نه ضابطه حقوق ابلاغ نشده است . یعنی این مساله باید توسط دولت ابلاغ شود و ما در ستاد کل مر قانون را قطعا اجرا می کنیم.

وی در ادامه نیز افزود: این قانون در اردیبهشت اجرا می شود و حقوق سربازان نیز همراه با کادری ها به همراه معوقات واریز می شود.