ضرورت تغییرات اساسی درسازمان رو به زوال جهاد کشاورزی
ضرورت تغییرات اساسی درسازمان رو به زوال جهاد کشاورزی
سازمان جهاد کشاورزی با این که یکی از مهمترین نهادهای حاکمیتی کشور به حساب می آید که بایستی نقش اساسی در تامین امنیت غذایی کشور داشته باشد تحت تاثیر انتصابات غیر اصولی حال به بیغوله ای رو به ویرانی شبیه است تا نهادی اجرایی که واژه مقدس جهاد را نیز با خود یدک می کشد.

بیداری آذربایجان : سازمان جهاد کشاورزی با این که یکی از مهمترین نهادهای حاکمیتی کشور به حساب می آید که بایستی نقش اساسی در تامین امنیت غذایی کشور داشته باشد تحت تاثیر انتصابات غیر اصولی حال به بیغوله ای رو به ویرانی شبیه است تا نهادی اجرایی که واژه مقدس جهاد را نیز با خود یدک می کشد.

در سال‌های گذشته نفس بخش کشاورزی و دامداری کشور بر خلاف خط مشی اعلامی رهبر معظم انقلاب مبنی بر حمایت، پشتیبانی و مانع زدایی از تولید، در لوای سیاست‌های ضد تولید و واردات محور دولت روحانی و منصوبان ناکارآمدش به شماره افتاده است . این بخش نیاز عاجل به تغییر سیاست ها ی جاری در این سازمان و انتصاب چهره هایی دلسوز و انقلابی به جای مدیران واداده و ناکارآمد موجود دارد.

هم اکنون بخش کشاورزی و دامداری استان آذربایجان شرقی با ناکارآمدی ملموسی در سازمان روبروست که به اجمال به بخشی از آن اشاره می کنیم:

نظارت چندانی بر توزیع نهاده های دامی صورت نمی گیرد سیستم توزیع به شرکت‌های خصوصی سپرده شده است که نظارت کارآمدی بر آنها اعمال نمی شود و بخش قابل توجهی از نهاده های دولتی در خارج از سیستم توزیع به صورت آزاد به فروش می رسد و فشار مالی وارد بر دامدار واقعی را افزایش می دهد و مسئولین امر به جای اندیشه تدبیری برای اصلاح موارد انحراف تقصیر را گردن سیستم می اندازند تا خود را تبرئه کنند! غافل از این که سیستم چیزی نیست جز خود آن مسئولین.

در توزیع کود شیمیایی هم وضعیت نهاده های دامی تفاوت چندانی ندارد در یک طرف کشاورزانی قراردارند که برای تأمین نیاز خود با جان و دل تقلا می کنند و در سوی دیگر بازار آزادی انباشته از کودهای سهمیه دولتی که بر روی آن نوشته شده “فروش آزاد ممنوع”! .سیستم توزیعی ناکارآمد که هیچ اراده ای برای اصلاح آن نیست!

در بخش باغبانی نظارت بر نهالستان ها منتفی شده است. جهاد کشاورزی صرفا به صدور مجوز برای نهالستانها می پردازد و لیبل نهال را بدون آن که نظارتی بر صحت روند تولید نهال داشته باشد به نهالستان می دهد! نتیجه این ترک فعل رواج نهالهای اصلاح نشده به نام نهال گواهی شده است که موجب زیان‌های هنگفتی به باغداران و اتلاف منابع ملی کشور می شود که خیانتی نابخشودنی است.

عملا نظارت چندانی بر کاربری اراضی وجود ندارد بسیاری از اراضی تغییر کاربری یافته به مصارف گلخانه و … به ویلا و کافه و رستوران تبدیل شده اند، و از ساخت و سازهای غیر مجاز در مرحله ساخت جلوگیری نمی شود، شاید جرایم دریافتی در مراحل بعدی برای سازمان جذاب تر است!

در بخش نظارت بر سموم سیستم مانیتورینگ سموم تعطیل است ، هیچ نظارتی بر خرید و فروش و جابجایی و مصرف سموم صورت نمی گیرد. نسخه نویسی در کلینیک های حفظ نباتات و فروشگاه‌های عرضه کننده عملا صورت نمی گیرد. گاها به افراد فاقد صلاحیت مجوز فروش سم اعطا شده است!

در بخش آب و خاک بر میزان تسهیلات تخصیصی بر طرحهای نظارت کافی صورت نمی گیرد. پیمانکاران طرحهای آب و خاک و آبیاری تحت فشار در خرید اقلام تحت نظارت سازمان قرار ندارند و گاه برای زمین‌هایی اعتبار آبیاری تحت فشار تخصیص یافته که زمین دایر محسوب نمی شوند!

در بخش مکانیزاسیون کشاورزی صفهای طولانی تقاضای تراکتور شکل گرفته است . شفافیت کافی در نوبت بندی متقاضیان وجود ندارد ، نظارت کافی بر نیازمند بودن متقاضیان و عدم فروش آن توسط متقاضی صورت نمی گیرد. در حالی علت تشکیل صفهای طولانی اختلاف قیمت بین بازار آزاد و کارخانه عنوان می شود که مشخص نیست اگر چنین اختلاف قیمتی وجود نداشت کارکرد سازمان در این بین چه بود!

کشاورزان و دامداران آذربایجان در سال‌های گذشته آسیب‌های جبران ناپذیری از ناکارآمدی مدیران سازمان متحمل شده اند و انتظار دارند دولتی که با آرای آنها و با رویکرد انقلابی سرکار آمده است تسلیم باندهای زر و زور نشود و با عزل کارگزاران دولت ضد تولید گذشته امیدواری را به تولید کشاورزی و دامی منطقه باز دمند و سازمانی جهادی برای رفع موانع تولید بخش کشاورزی شکل گیرد.

علیانسب نماینده سازمان مردم نهاد “توسعه کشاورزی مردم”(هکا) در آذربایجانشرقی