سوال از شهردار شاید وقتی دیگر / شهردار در خصوص انتصابات اخیر شفاف سازی کند!
سوال از شهردار شاید وقتی دیگر / شهردار در خصوص انتصابات اخیر شفاف سازی کند!

اویاقلیق: حجه الاسلام رسول برگی در جلسه فوق العاده شامگاه سه شنبه شورای شهر با اعلام این که برخی ابهامات و سوالات پیرامون انتصابات اخیر در شهرداری مطرح است افزود: پیش از این و طی نامه ای رسمی خواستار توضیح در خصوص انتصاب برخی مدیران جدید مطرح کرده بودم و این بار نیز ضمن تاکید […]

اویاقلیق: حجه الاسلام رسول برگی در جلسه فوق العاده شامگاه سه شنبه شورای شهر با اعلام این که برخی ابهامات و سوالات پیرامون انتصابات اخیر در شهرداری مطرح است افزود: پیش از این و طی نامه ای رسمی خواستار توضیح در خصوص انتصاب برخی مدیران جدید مطرح کرده بودم و این بار نیز ضمن تاکید بر نامه قبلی و در تذکر و سوالی برادرانه اما رسمی، خواستار ارایه توضیح در جلسه بعدی شورا در خصوص این انتصابات هستم.

رییس شورای شهر تبریز در ادامه با اشاره به ابهامات انتصاب سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری تبریز خطاب به عباس رنجبر گفت: چندین سوال در این خصوص وجود دارد که مهم ترین آن ها، عدم توجه به ممنوعیت به کارگیری نیروهای مامور به خدمت در شهرداری تبریز است، علاوه بر این، آنگونه که بررسی کرده ام و بر اساس اعلام دکتر جوان پور، رییس دانشگاه آزاد تبریز، تا امروز نامه موافقت این دانشگاه با انتقال آقای جوانعلی آذر به شهرداری، از سوی دانشگاه آزاد امضا و ارسال نشده و معلوم نیست شهردار تبریز بر چه اساس، قبل از طی مراحل قانونی، مباردت به انتصاب وی در راس سازمان فرهنگی کرده است!

رسول برگی همچنین با اشاره به ابهامات مربوط به معاون جدید شهرسازی شهردای نیز گفت: در خصوص آقای تورج روشنایی نیز مسایلی مطرح شده است که از آن جمله می توان به ابهامات موجود پیرامون مدارک تحصیلی ایشان و روند تبدیل وضعیت قراردادی وی برای رسیدن به این پست اشاره کرد، علاوه بر این باید بررسی شود که ایشان چگونه بدون هیچ گونه سابقه مدیریت و مسوولیت مهم اجرایی در شهرداری به این مسوولیت منصوب شده اند و من از شهردار تبریز با جدیت می خواهم در جلسه بعدی شورای شهر در خصوص این ابهامات و مسایل مربوط به انتصابات اخیر، توضیح شفاف و قانع کننده ای ارایه کند.

رییس شورای اسلامی شهر تبریز در عین حال افزود: من به هیچ عنوان اهل دخالت یا فشار در روند انتصاب مدیران شهرداری نیستم و تذکرات و انتقاداتم صرفا از بعد عمل به وظیفه نظارتی شورای شهر است و صراحتا اعلام می کنم، هر زمان و هر کجا که شهردار تبریز موردی از سوی من مبنی بر تحمیل یا سفارش مدیر یا کارشناسی دید، حتما رسانه ای کند.

زعفرانچی لر: هیچ کس را برای هیچ پستی توصیه نکرده ام!

سید کاظم زعفرانچیلر نیز در این جلسه با انتقاد از طرح برخی اظهارات در خصوص دخالت و نقش وی در انتصاب مدیران شهرداری افزود: هرگونه دخالت، سفارش، توصیه یا تحمیل مدیر یا نیرو در بدنه شهرداری تبریز را تکذیب می کنم و از شهردار تبریز می خواهم در این خصوص اعلام نظر کند.

وی همچنین با تاکید بر این که از همان ابتدای کار، دغدغه مردم، شهر و مشکلات آنان را داشته و دارم، خطاب به شهردار تبریز خاطرنشان کرد: در حال حاضر موضوعات و مشکلاتی همچون تبدیل وضعیت کارگران و کارمندان، طرح تکریم پرسنل شهرداری، حمایت های معیشتی و معنوی از کارکنان، توزیع عادلانه و متناسب نیروی انسانی در بخش های خدماتی و اداری و ایجاد تعادل در این دو بخش، مساله بانوان شاغل در کیوسک های بلیط اتوبوسرانی، موضوع لباس و امکانات ایمنی کارگران، کمک هزینه لوازم التحریر و توزیع عادلانه امکانات رفاهی از جمله مهم ترین مطالبات و دغدغه های حوزه نیروی انسانی شهرداری است و باید این مشکلات به تدریج مرتفع شوند.

زعفرانچیلر در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حواشی اطهارات اخیر خود در خصوص نیروی انسانی شهرداری نیز گفت: از صحبت های من سوء برداشت شده و من به هیچ عنوان مخالف کارگران یا کارمندان خدوم شهرداری نیستم؛ اما مساله اصلی این است که در شهرداری نیروهایی حقوق می گیرند که اصلا در محل خدمت خود حاضر نیستند و ما امروز نیروهایی داریم که به جای کار در شهرداری، یا مشغول خرید و فروش در مغازه هایشان هستند، یا در خارج از کشور تحصیل می کنند و یا اگر هم در اداره حضور دارند، عملا کاری برای شهرداری انجام نمی دهند و حقوق های بی دردسر و بدون زحمت هم می گیرند.

عضو شورای شهر تبریز در عین حال از شهردار تبریز خواست موضوع تکریم و ساماندهی نیروی انسانی شاغل در شهرداری را در اولویت نخست کاری خود قرار دهد.

 

با تصویب مجدد شورا و تا پایان سال ۱۴۰۰؛ ورود نیرو به شهرداری تبریز  ۶قفله شد!

شورای اسلامی شهر تبریز با اکثریت آراء، ضمن تاکید مجدد بر طرح قبلی خود، موسوم به انسداد ورود نیرو به مجموعه شهرداری تبریز، بر ممنوعیت ورود هرگونه نیرو به شهرداری تا پایان سال ۱۴۰۰ تاکید کرد.

طرح مذکور که چندی پیش و با تعیین فرصت یک ماهه به شهرداری تبریز برای تدوین و ارایه لایحه ضوابط ، سیاست ها و شرایط ورود نیرو به این مجموعه، مورد تصویب قرار گرفته و جهت تایید به فرمانداری ارسال شده بود، شامگاه سه شنبه و پس از عودت از فرمانداری، مجددا مورد بررسی قرار گرفت و این بار نیز اعضای شورای شهر تبریز، با افزودن تبصره ای جدید به طرح قبلی که طی آن هرگونه جذب نیروی جدید تا پایان سال ۱۴۰۰ ممنوع می شود، رای به انسداد ۵ ماهه ورود نیرو به شهرداری دادند.

بر اساس این طرح و تبصره جدید آن، به محض این که شهرداری تبریز لایحه در دست تدوین جدید، ناظر بر «سیاست ها، ضوابط و شرایط» جدید و قانونی جذب نیرو به شهرداری را تقدیم شورای شهر کند، قید «انسداد ورود نیرو» از طرح مذکور ساقط شده و روند جذب و ورود نیروها، تابع ضوابط و شرایط ابلاغی جدید، پس از تصویب نهایی شورای شهر خواهد بود.

 

کنایه دهقان نژاد به مداح تبریزی!

روح الله دهقان نژاد در این جلسه با اعلام این که هنرمندان، به ویژه اهالی موسیقی و تئاتر از جمله چهره های فهیم و قابل احترام استان و کشور به شمار می روند، نقش و تاثیر بی بدیل این قشر در ترویج و اشاعه فرهنگ و شعائر دینی و مذهبی در قالب تولیدات سینمایی، نمایش و موسیقی را غیر قابل کتمان دانست.

وی گفت: ده ها فیلم سینمایی، سریال، تئاتر و نمایش دینی و مذهبی در تبیین و بازتعریف زندگی و مشی دینی و معنوی ائمه اطهار (ع) و پیامبران، به ویژه حضرت اباعبدالله الحسین (ع) با هنر فاخر اهالی سینما و تئاتر تولید و پخش شده اند و در کنار آن نیز، بسیاری از آثار موسیقی مذهبی نیز به عنوان موسیقی متن فیلم ها و سریال های مذهبی و دینی که محصول هنر و خلاقیت اهالی موسیقی است، ماندگار شده اند.

دهقان نژاد در ادامه همچنین با اشاره به بهره گیری بسیاری از مداحان شاخص اهل بیت عصمت و طهارت از نواها، شعرها و سبک های موسیقی در بیان روضه و مداحی خاطرنشان کرد: هر دوی این قشر، یعنی مداحان عزیز و هنرمندان فهیم، برای مردم و اهالی هنر، مبانی دین و هنر دینی عزیز و محترم هستند و احترام هر یک از این طیف ها باید حفظ شود.

وی در عین حال با تاکید بر لزوم یادگیری و تاسی به آموزه های اخلاقی، دینی و ادب حسینی، خواستار تعامل، همدلی و هم اندیشی روزافزون مداحان اهل بیت و اهالی فرهنگ و هنر، در راستای اشاعه هرچه بیشتر تعالیم و فرهنگ دینی و اسلامی شد.

 

منتقدان رنجبر در دوراهی تردید و مصلحت؛ سوال از شهردار، شاید وقتی دیگر!

در شرایطی که طی روزهای اخیر، زمزمه های جسته و گریخته پیرامون احتمال کلید خوردن طرح سوال از شهردار در جلسه این هفته شورای شهر به گوش می رسید، با این حال این طرح در جلسه شامگاه سه شنبه شورا، عملیاتی نشد.
طرح سوال از شهردار تبریز که گفته می شود بی ارتباط با برخی انتصابات و عزل و نصب های پر ابهام عباس رنجبر نیست، در حالی طی یک هفته گذشته و پس از معرفی برخی چهره های بدون سابقه مدیریت اجرایی در مجموعه شهرداری مورد توجه و پی گیری طیف منتقدان و مخالفان شهردار قرار گرفته است که تنها یک ماه از شروع به کار عباس رنجبر به عنوان شهردار تبریز می گذرد.
موضوع سوال از شهردار، البته در روزهای گذشته با موضع گیری های عریان و آشکار حزب الله شمالغرب و برخی افشاگری ها و بیانیه های این گروه سیاسی در تبریز که حتی خواستار استیضاح شهردار هم شده است، وارد فاز جدید شده و همین امر بر اهمیت و حساسیت های موضوع افزوده است.

 

حزب الله شمالغرب، پیش از این و در اوایل دهه ۸۰، در دوران استقرار شورای دوم و شهرداری احتشام حاجی پور نیز، موضع گیری مشابهی در قبال برخی ابهامات و حواشی مدیریتی در شهرداری تبریز نشان داد و نقش موثری نیز در تغییر معادلات مدیریتی شورای وقت و شهرداری ایفا کرد.

با این وجود و علی رغم بحث های رسانه ای و عمومی طی روزهای اخیر در خصوص عزم منتقدان شهردار تبریز برای طرح سوال از وی، این امر، فعلا محقق نشده و ظاهرا طرح سوال از شهردار تبریز به جلسات آتی شورای شهر موکول شده است.
برخی ناظران بیرونی معتقدند موضوعاتی همچون تردید یا مصلحت اندیشی یکی از مهم ترین دلایل تاخیر در استارت سوال از شهردار تبریز می تواند باشد.

با این حال صفحه رسمی حزب الله شمالغرب با انتشار پیامی از اعلام موضع سه تن از اعضای شورای شهر تبریز در خصوص انتصابات اخیر شهرداری تبریز تقدیر کرده و اعضای دیگر این شورا را به شفاف سازی موضع خود در قبال اتفاقات اخیر دعوت کرده است.