بیمارستان ۳۲۷ تختخوابی خاوران بعد ۱۳ سال زمین ندارد
بیمارستان ۳۲۷ تختخوابی خاوران بعد ۱۳ سال زمین ندارد

بیداری آذربایجان: ۱۳ سال گذشت، اما تاکنون تکلیف بیمارستان ۳۲۷ تختخوابی خاوران مشخص نشده است و گویا قرار نیست این پروژه نیمه کاره در کلانشهر تبریز سر و سامان بگیرد. حالا نیاز مبرم کلانشهر تبریز، احداث یک بیمارستان تازه نفس به جای بیمارستان‌های فرسوده‌ای همچون بیمارستان ۲۹ بهمن تبریز است اما متأسفانه سالهاست پروژه نیمه کاره بیمارستان ۳۲۷ تختخوابی […]

بیداری آذربایجان: ۱۳ سال گذشت، اما تاکنون تکلیف بیمارستان ۳۲۷ تختخوابی خاوران مشخص نشده است و گویا قرار نیست این پروژه نیمه کاره در کلانشهر تبریز سر و سامان بگیرد.

حالا نیاز مبرم کلانشهر تبریز، احداث یک بیمارستان تازه نفس به جای بیمارستان‌های فرسوده‌ای همچون بیمارستان ۲۹ بهمن تبریز است اما متأسفانه سالهاست پروژه نیمه کاره بیمارستان ۳۲۷ تختخوابی خاوران در غبار بی توجهی و غفلت مسئولان درمان تأمین اجتماعی روزگار خود را سپری می‌کند.

اگر به این نکته توجه کنیم که در حال حاضر، تنها بیمارستان‌های عالی نسب و ۲۹ بهمن تبریز، حاضر به ارائه خدمات به ۶۲۰ هزار نفر بیمه شده تأمین اجتماعی هستند، مبرم بودن این نیاز دوچندان احساس می‌شود اما متأسفانه سالهاست این پروژه پشت گوش انداخته شده است.

لزوم افزایش خدمات درمانی و مراکز درمانی در تبریز

اگر قدری به گذشته بازگردیم، ۸ ماه پیش بود که مدیر کل تأمین اجتماعی آذربایجان شرقی  گفت: افزایش خدمات درمانی و مراکز درمانی در کلانشهر تبریز، امری بسیار ضروری است.

متأسفانه تاکنون با وجود پیگیری‌های انجام یافته در رابطه با وضعیت نامشخص زمین بیمارستان ۳۲۷ تختخوابی خاوران، مشکل مکان این بیمارستان حل نشده است

جعفر سمساری ادامه داد: متأسفانه تاکنون با وجود پیگیری‌های انجام یافته در رابطه با وضعیت نامشخص زمین بیمارستان ۳۲۷ تختخوابی خاوران، مشکل مکان این بیمارستان حل نشده است.

بیمارستان ۳۲۷ تختخوابی خاوران بعد ۱۳ سال زمین ندارد

وی تأکید کرد: ازدیاد خدمات درمانی یکی از نیازهای اساسی است تا بیمه شدگان به طور رایگان از خدمات لازم بهره‌مند شوند و در این زمینه قطعاً احداث بیمارستان ۳۲۷ تختخوابی خاوران می‌تواند مؤثر واقع شود اما بعد از مشکل محل این بیمارستان، باید سرمایه گذاری‌های لازم در این زمینه نیز انجام یابد.

و اما در این میان، استاندار آذربایجان شرقی نیز، خواستار لزوم تسریع در روند احداث بیمارستان ۳۲۷ تختخوابی خاوران بود و هر گونه تأخیر و تعلل عمدی در تکمیل این پروژه مربوط به دستگاه‌های مسئول است اما برای تحویل دادن زمین بیمارستان به سازمان تأمین اجتماعی نیازمند مجوز دولت هستیم.

ازدیاد مراکز درمانی به وسعت کلانشهر تبریز

کارشناس فوریت‌های پزشکی و فعال رسانه‌ای در حوزه سلامت گفت: نیاز مبرم به مراکز درمانی در مناطق مختلف تبریز با یک مثال بهتر احساس می‌شود؛ به طور مثال با وجود افزایش حوادث ترافیکی در باسمنج و هروی، اگر بیماران اورژانسی از این مسیر، خود را به بیمارستان ۲۹ بهمن تبریز برسانند باید مسافت طولانی را طی کنند.

حبیب حسینقلی زاده ادامه داد: افزایش مراکز درمانی به وسعت کلانشهر تبریز نیست چرا که در چنین مواقعی، خود بیماران و حتی کادر درمانی دچار مشکل می‌شوند.

افزایش مراکز درمانی به وسعت کلانشهر تبریز نیست چرا که در چنین مواقعی، خود بیماران و حتی کادر درمانی دچار مشکل می‌شوند

وی افزود: حتی امکاناتی نظیر هلی بورد در محدوده باسمنج نیز وجود ندارد و علاوه بر اینکه فاقد صرفه اقتصادی است، حتی امکانات جغرافیایی نیز در این منطقه امکان پذیر نیست؛ به همین دلیل، ازدیاد مراکز درمانی در مناطق مختلف کلانشهرها، دسترسی مردم را سهل‌تر خواهد کرد.

حسینقلی زاده در پایان گفت: کمبود بیمارستان‌ها در مناطق مختلف کلانشهر تبریز، اورژانس را نیز در مواقعی که با بیماران اورژانسی و بدحال روبرو می‌شود دچار مشکل می‌سازد.

یکی از بیمه شدگان سازمان تأمین اجتماعی گفت: در حال حاضر اکثر مردم، بیمه شده سازمان تأمین اجتماعی هستند و در چنین وضعیت تورم، به سختی می‌توانند هزینه‌های هنگفت بیمه را پرداخت کنند.

خدمات سازمان تأمین اجتماعی رضایت بخش نیست

کاظمی ادامه داد: من بازنشسته تأمین اجتماعی هستم و سالهای متمادی هزینه‌های هنگفتی را به این سازمان پرداخت کرده‌ام اما متأسفانه در مقابل پرداخت هزینه‌های هنگفت، خدمات قابل قبولی از سوی این سازمان دریافت نکرده‌ام.

وی افزود: در سطح کلانشهر تبریز به جز بیمارستان عالی نسب و ۲۹ بهمن تبریز، جایی برای بازنشستگان بیمه تأمین اجتماعی وجود ندارد و در چنین وضعیت کرونایی و ازدحام جمعیت، خدمات رسانی به بیماران نیز با مشکلات بسیاری همراه می‌شود.

این بازنشسته تأمین اجتماعی گفت: خدمات رسانی در بیمارستان‌های تحت پوشش تأمین اجتماعی رضایت بخش نیست و این سازمان باید فکری به حال و روز بیمه شدگان تأمین اجتماعی در وضعیت کرونایی باشد.

کاظمی افزود: احداث بیمارستان‌هایی که سالهاست تکلیف آنها مشخص نیست قطعاً ارائه خدمات را بهتر خواهد کرد.

بیمارستان ۳۲۷ تختخوابی جایگزین بیمارستان فرسوده تبریز

مدیر درمان تأمین اجتماعی آذربایجان شرقی گفت: طبق مصوبه هیئت دولت در سال ۱۳۸۷، استانداری باید زمین مناسب به صورت رایگان در اختیار سازمان تأمین اجتماعی قرار دهد تا این سازمان نیز اقدام به جایگزین کردن بیمارستان ۳۲۷ تختخوابی خاوران به جای بیمارستان ۲۹ بهمن با ۵۰ سال قدمت کند.

بیمارستان ۳۲۷ تختخوابی خاوران بعد ۱۳ سال زمین ندارد

اسماعیل مقدس پور ادامه داد: اما متأسفانه بعد از گذشت حدود ۱۴ سال، در تهیه زمین بیمارستان ۳۲۷ تختخوابی با مشکل جدی روبرو شده‌ایم.

زمین بیمارستان خاوران تبریز در اختیار سازمان تأمین اجتماعی قرار نگرفته است

وی افزود: زمین بیمارستان ۳۲۷ تختخوابی در شهرک خاوران ابتدا در اختیار شهرداری بود و به دلیل اینکه شهرداری ملزم به در اختیار گذاشتن زمین رایگان نیست، قرار بر این شد تا از سوی استانداری، مجوزی مبنی بر جایگزین زمین بیمارستان با تغییر کاربری در محل دیگر انجام گیرد که این اتفاق نیز نیفتاده است.

مبنی بر مصوبه هیئت دولت در سال ۱۳۸۷، استانداری باید زمین مناسب به صورت رایگان در اختیار سازمان تأمین اجتماعی قرار دهد

مقدس پور بیان کرد: در حال حاضر زمین بیمارستان ۳۲۷ تختخوابی خاوران در اختیار شهرداری است و شهرداری برای اینکه حسن نیت خود را ثابت کند، زمین را در اختیار استانداری قرار داده است و در نهایت استانداری به دنبال مکاتباتی با دفتر ریاست جمهوری، زمین بیمارستان ۳۲۷ تختخوابی به دلیل اینکه سازمان تأمین اجتماعی یک سازمان دولتی نیست، مقررات این اجازه را نداده است تا استانداری، زمین را در اختیار ما قرار دهد.

بیمارستان ۳۲۷ تختخوابی خاوران بعد ۱۳ سال زمین ندارد

مدیر درمان تأمین اجتماعی آذربایجان شرقی افزود: این در حالی است که باید با خرید زمین بیمارستان ۳۲۷ تختخوابی و با در اختیار گذاشتن آن، سازمان تأمین اجتماعی نیز به تعهدات خود عمل کند اما تاکنون مابین شهرداری و استانداری، مکاتبات در حال انجام است اما در حال حاضر زمین در اختیار سازمان تأمین اجتماعی قرار نگرفته است.

به دنبال مکاتباتی با دفتر ریاست جمهوری، زمین بیمارستان ۳۲۷ تختخوابی به دلیل اینکه سازمان تأمین اجتماعی یک سازمان دولتی نیست، مقررات این اجازه را نداده است تا استانداری، زمین را در اختیار ما قرار دهد

وی گفت: آخرین اقدامات انجام یافته از سوی استاندار آذربایجان شرقی، در اختیار گذاشتن زمین بیمارستان به شکل هبه بود اما تا کنون، این اقدام نیز به نتیجه نرسید و بعد از تغییرات اعمال شده بار دیگر وضعیت بیمارستان ۳۲۷ تختخوابی خاوران پیگیری خواهد شد.

حالا بعد از گذشت ۱۴ سال، گره کور بیمارستان ۳۲۷ تختخوابی خاوران باز نشده است در حالی که در حال حاضر، وجود یک بیمارستان جدید و تازه احداث شده می‌تواند به عنوان مرهمی بر فرسودگی بیمارستان‌های قدیمی و فرسوده باشد.

بیمارستانی که می‌تواند با ارائه خدمات رایگان به افراد تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی، بخشی از هزینه‌های هنگفت درمانی را کاهش دهد اما محقق شدن این امر، نیازمند اقدام جدی مسئولان ذی ربط است. / مهر

آناهیتا رحیمی