تاراج سیل بر جان و مال مردم کلیبر
تاراج سیل بر جان و مال مردم کلیبر

بیداری آذربایجان: عصر یکشنبه این هفته در زمان بسیار کوتاهی، بارش ۷۰ میلی متری باران در شهرستان کلیبر موجب وقوع سیل مهیبی شد که بر اثر آن سه نفر جان خود را از دست دادند. سیل در چهار روستای این شهرستان شامل گوار، سهریق، عربشاه خان و چای کندی رخ داد و در این حادثه، […]

بیداری آذربایجان: عصر یکشنبه این هفته در زمان بسیار کوتاهی، بارش ۷۰ میلی متری باران در شهرستان کلیبر موجب وقوع سیل مهیبی شد که بر اثر آن سه نفر جان خود را از دست دادند.

سیل در چهار روستای این شهرستان شامل گوار، سهریق، عربشاه خان و چای کندی رخ داد و در این حادثه، خساراتی جدی به تاسیسات زیربنایی شامل خط انتقال گاز، برق و آب شرب وارد شد.

سیل ۱۱ دستگاه خودرو و تراکتور را با خود برد،  ۲ دهنه‌ پل آسیب جدی دید و بیش از ۲۰۰ راس دام سبک و سنگین تلف شدند و باغات حاشیه رودخانه «سئلین چای» و کلیبر چای نیز در این سیل خسارت دیدند.

تاراج سیل بر جان و مال مردم کلیبر

سه نفر در سیل مفقود شدند

مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان شرقی اعلام کرد: بر اثر وقوع سیل در شهرستان کلیبر ۲۷۱.۵ میلیارد تومان خسارات مالی به مردم این شهرستان وارد شده است.

محمدباقر هنربر در گفت‌وگویی اظهار کرد: بارش‌های روز یکشنبه این هفته در شهرستان کلیبر، در کمترین زمان ممکن به حدود ۷۴ میلی متر رسید و منجر به وقوع سیلاب شد که متاسفانه بر اثر آن سه نفر نیز مفقود شدند.

وی افزود: با تلاش مردم شهرستان، ستاد مدیریت بحران شهرستان و استان و نیروهای امدادی، جسد دو نفر از مفقودشدگان روز دوشنبه و جسد نفر سوم نیز روز سه شنبه کشف شد.

هنربر ضمن تسلیت به خانواده‌های جان باختگان این حادثه، اظهار کرد: در جریان وقوع این سیلاب، جاده ارتباطی حدود ۱۲ روستا آسیب دید که شامل ۲۰ کیلومتر راه روستایی و ۲۰ دهنه پل بوده و در مجموع حدود ۱۳۰ میلیارد تومان خسارت از این طریق ارزیابی شده است.

وی خاطرنشان کرد: آب شرب هفت روستا نیز قطع شده و شبکه داخلی و خطوط انتقال در این روستاها به خصوص تصفیه خانه آب شرب شهید لشکری با پوشش ۱۰۷ روستا آسیب دیده است که خسارت این حوزه نیز ۲۵ میلیارد تومان برآورد می‌شود.

مدیرکل بحران آذربایجان شرقی گفت: قطعی گاز ۱۰ روستا منجر به بروز خسارت پنج میلیارد تومانی و قطعی برق چهار روستا نیز منجر به خسارت ۲.۵ میلیارد تومانی شده است.

وی افزود: باغات و مزارع حاشبه رودخانه‌های شهرستان نیز با احتساب کانال‌های آب آور زراعی، راه‌های دسترسی و سایر ابنیه حدود ۱۰۹ میلیارد تومان خسارت دیده‌اند.

هنربر با بیان این‌که اکنون برق، گاز و راه ارتباطی تمامی روستاها با کمک تیم‌های ارسالی از مرکز استان و شهرستان دایر شده است، گفت: نان مصرفی روستاهای آسیب دیده توسط خیران نیک اندیش و تیم مدیریت بحران تامین شده و اکنون توزیع می‌شود.

وی یادآوری کرد: فعلا تامین آب شرب روستاهای سهریق، عربشاه خان، گوار، چای کندی و تصفیه خانه شهید لشکری مشکل دارد که قرار است تا آخر شب سه شنبه به طور کامل این خطوط انتقال راه اندازی شوند.

تاراج سیل بر جان و مال مردم کلیبر

سیل کلیبر ۱۱۰ میلیارد تومان به بخش کشاورزی خسارت وارد کرد

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: خسارت وارد شده به بخش کشاورزی در حادثه سیل اخیر شهرستان کلیبر ۱۱۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

اکبر فتحی روز سه شنبه پس از بازدید از مناطق سیل زده شهرستان اظهار کرد: طبق برآورد کارشناسان نقشه بردار دانشگاه تبریز دبی موجود در محل سیل دبی ۳۰۰ ساله بوده و خسارت زیادی به همراه داشته است.
وی افزود: متاسفانه سیلی که در ۱۷ مرداد ماه سال جاری در شهرستان کلیبر اتفاق افتاده باعث تلفات جانی و خسارت جدی به تاسیسات و امور زیربنایی و اراضی زراعی و باغی و احشام  در روستاهای سهریق، چایکندی، عربشاه، گوار، حوضه آبریز کلیبرچای مشتمل بر شهر کلیبر، خانه خسرو، کیارق و حوضه آبریز سئلین چای شده است.

فتحی افزود: تلاش می شود برای جبران خسارت وارده به بخش کشاورزی اقدامات لازم انجام شود و قطعا در کنار کشاورزان خواهیم بود.

رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با بیان اینکه خسارت ها به حوزه کشاورزی در دو بخش عمومی و خصوصی وارد شده است، گفت: حدود ۵۵ روستا با  ۳۰۱۵ نفر بهره بردار در این حادثه خسارت دیده اند که البته در برخی موارد بین بهره برداران اشتراک وجود دارد.

وی افزود: زیر بخش های کشاورزی خسارت دیده شامل: باغات، مزارع، پمپ های آب و چاه، قنات، تاسیسات آبیاری مدرن، لوله گذاری، لایروبی باغات و اراضی کشاورزی، ماشین الات و ادوات کشاورزی، سیل بندها، پل های پیاده روی و ماشین الات کشاورزی، دام های سبک و سنگین و تاسیسات مرتبط، تجهیزات زنبورداران و کندوها،  استخرهای کشاورزی، آبزیان و طیور و ماکیان است که مجموع این خسارت ها حدود ۱۱۰ میلیارد تومان برآورد شده است که شامل ۴۶ میلیارد تومان به بخش های خصوصی و املاک شخصی و ۶۴ میلیارد تومان به بخش های عمومی کشاورزی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه رسیدگی به مشکلات آسیب دیدگان بخش کشاورزی اولویت اول جهاد کشاورزی شهرستان می باشد، دستور داد با هماهنگی های لازم با سایر ادارات از جمله صندوق ییمه محصولات کشاورزی و بانک کشاورزی برای حادثه دیدگان سریعاً پرونده تعیین خسارت تشکیل داده و به بانک معرفی شوند.

تاراج سیل بر جان و مال مردم کلیبر

خسارت ۱۳۰ میلیارد تومانی سیل به راه‌ها و ابنیه فنی کلیبر

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌شرقی گفت: طبق برآورده‌های اولیه جاری شدن سیل در کلیبر حدود ۱۳۰ میلیارد تومان به راه‌ها و ابنیه فنی این شهرستان خسارت وارد شده است.

غلامرضا رسول زاده در گفت و گو با ایرنا افزود: میزان خسارت وارد شده بر راه ها و ابنیه فنی این شهرستان در جلسه کمیته بحران مطرح و از مدیریت بحران استانداری و فرماندار کلیبر درخواست شده تا با تخصیص اعتبارات مورد نیاز اقدامات لازم برای بازسازی و تعمیر راه ها و ابنیه های خسارت دیده در اولین فرصت انجام شود.

وی با اشاره به حضور نیروهای راهداری از اولین ساعات وقوع سیل سهمگین کلیبر برای بازگشایی راههای آسیب دیده و امدادرسانی به آسیب دیدگان از سیل، اظهار داشت: نیروهای راهداری اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای کلیبر با بهره گیری از ماشین آلات موجود و همچنین ۲ دستگاه لودر و یک دستگاه بیل مکانیکی اعزامی از اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اقدام به بازگشایی مسیرهای مسدود شده و باکس گذاری برای پل های تخریب شده در راه های ارتباطی و راه های روستایی این شهرستان کردند.

رسول زاده، ادامه داد: بر اثر بارش شدید ۲ روز قبل که منجر به سیل در این منطقه شد حدود ۵۰ کیلومتر راه ارتباطی اصلی، فرعی و روستایی و ۳۰ دستگاه پل آسیب جزیی و کلی دیده اند و عملیات پاکسازی و بازگشایی مسیرهای ارتباطی از سوی عوامل راهداری در جریان است.

تاراج سیل بر جان و مال مردم کلیبر

کمبود آب شرب بهداشتی در مناطق سیل‌زده کلیبر برطرف می‌شود

وقوع سیل در کلیبر علاوه بر خسارات جانی و مالی زیاد باعث آسیب دیدن شبکه آب شرب تعدادی از روستاهای این شهرستان شد. قایم مقام شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی در این زمینه اعلام کرد: مشکل کمبود آب شرب بهداشتی ناشی از وقوع سیل در روستاهای بخش «آبش آحمد» شهرستان کلیبر، تا عصر امروز برطرف می‌شود.

ابراهیم عباسپور به خبرنگار ایرنا گفت: مجتمع آبرسانی شهید لشکری، آب شرب مورد نیاز ۹۶ روستا و قشلاق بخش «آبش احمد» شهرستان کلیبر را تامین می کند که ساکنان تعدادی از آنها از عصر دیروز به دلیل جاری شدن سیل، در دسترسی به آب مشکل دارند.

وی افزود: سیلاب دیروز در رودخانه «سئلین چای»، موجب شکستن لوله های آب و افزایش میزان کدورت آب موجود در مجتمع آبرسانی شهید لشکری شد.

قایم مقام شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی اضافه کرد: به همین دلیل نیز ۳۲ روستای محدوده مجتمع آبرسانی شهید لشکری در بخش آبش احمد با مشکل دسترسی به آب شرب مواجه شدند.

عباسپور ادامه داد: در زمان حاضر ۶ اکیپ پاکسازی و سه اکیپ جوشکاری و برق کاری در محل در حال انجام وظیفه هستند تا جریان آب شرب بهداشتی به این تعداد روستا تا عصر امروز برقرار شود.

وی با بیان اینکه تصفیه خانه شهید لشکری در جریان سیل دیروز خسارت ندیده است، یادآوری کرد: آب شرب بهداشتی مورد نیاز ۹۶ روستا و قشلاق بخش «آبش احمد» از سه محل شامل رودخانه ارس، آزادگان یا دره رود و مجتمع شهید لشکری تامین می شود.

عباسپور با اشاره به حضور میدانی عوامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی از ساعات نخست وقوع سیل در شهرستان کلیبر، گفت: همه تلاش خود را برای تسریع در برقراری مجدد جریان آب شرب بهداشتی در منطقه سیل زده به کار می گیریم. / ایرنا