خیز کاندیداهای ریاست جمهوری برای استفاده از احساسات زبان قومیت ها
خیز کاندیداهای ریاست جمهوری برای استفاده از احساسات زبان قومیت ها

بیداری آذربایجان: صاحب نظران بر این معتقد هستند که اگر مناظره‌های انتخاباتی در رسانه ملی به صورت مستمر و در طول خدمت دولت وجود داشته باشد مردم نگاه بهتری به مسائل خواهند داشت. با نزدیک شدن به سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری، این شرایط برای مردم فراهم شده است تا نظاره‌گر مناظره‌های انتخاباتی باشند که در […]

بیداری آذربایجان: صاحب نظران بر این معتقد هستند که اگر مناظره‌های انتخاباتی در رسانه ملی به صورت مستمر و در طول خدمت دولت وجود داشته باشد مردم نگاه بهتری به مسائل خواهند داشت.

با نزدیک شدن به سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری، این شرایط برای مردم فراهم شده است تا نظاره‌گر مناظره‌های انتخاباتی باشند که در روزهای مشخصی از صدا و سیما پخش می‌شود.

مردم با این امید پای گیرنده‌های خود حاضر می‌شوند تا شاید رئیس جمهور آینده کشور، برنامه و اهداف بهتری برای رفع مشکلات اقتصادی، تورم و بیکاری جوانان داشته باشد اما متأسفانه کاندیداهای ریاست جمهوری در این مناظره‌های انتخاباتی اغلب به کلی گویی پرداخته و تنها چیزی که به باد فراموشی سپرده شده است چاره جویی برای رفع مشکلات اساسی کشور است و متأسفانه شروع به بهره گیری از بحث‌های قومیتی و زبان‌های محلی و منطقه‌ای کرده‌اند.

کاندیداهای ریاست جمهوری به کلی گویی می‌پردازند

این موضوع زمانی که با یک دکترای جامعه شناسی مطرح شد گفت: کاندیداهای ریاست جمهوری در مناظره‌های پخش شده از صدا و سیما اغلب به کلی گویی می‌پردازند و حتی در مورد نحوه مناظره نیز مسئله دارند.

امان اله قرایی مقدم ادامه داد: مناظره‌های کاندیداهای ریاست جمهوری، مناظره نیست بلکه به نوعی سوالات امتحانی را مطرح می‌کنند که تناسب چندانی نیز با همدیگر ندارند.

خیز کاندیداهای ریاست جمهوری برای استفاده از احساسات زبان قومیت ها

وی با اشاره به استفاده از تلقین وجهه در مناظره‌های کاندیداهای ریاست جمهوری گفت: قومیت گرایی جزو مسائلی است که در سطح کشور نهادینه شده است و کاندیداها با مطرح کردن چنین مسائلی می‌خواهند از احساسات مردم برای جمع آوری رأی بهره ببرند.

استفاده از تاکتیک‌ها و روش‌های انتخاباتی در تمام دنیا

قرایی مقدم، تقلید را عمل اندیشیده شده و تلقین را عملی اندیشیده نشده و ناآگاهانه مطرح کرده و افزود: بنابراین در انتخابات از این گونه تاکتیک‌ها و روش‌ها در تمام دنیا استفاده می‌شود.

این دکترای جامعه شناسی معتقد است: اینکه مردم تا چه اندازه کاندیداهای ریاست جمهوری را باور کنند جای سوال است اما مسئله این است که به نظر من با توجه به تجربیات مردم از ادوار مختلف ریاست جمهوری و بی اعتمادی شکل گرفته در جامعه که توسط رؤسای جمهوری در دوره‌های قبلی، میزان اقبال در انتخابات بیشتر نخواهد بود.

وی با اشاره به تضعیف سرمایه اجتماعی و نبود اعتماد در جامعه گفت: از نگاه جامعه شناسانی همچون فرانسیس فوکویاما و جیمز کولمن، اعتماد افقی بین مردم با مردم و اعتماد عمودی بین مردم، حاکمیت و مسئولان است که تضعیف شده است.

در این رابطه با مناظره‌ها تحلیل‌گر ارشد اقتصادی و استاد دانشگاه نیز به خبرنگار مهر گفت: در بحث مناظره‌های کاندیداهای ریاست جمهوری باید به دو عامل توجه کرد؛ اول اینکه به دلیل تعداد کم اینگونه مناظره‌ها در رسانه، سبک، روال و منش فراموش شده است.

محمد کلامی با اشاره به نامناسب بودن رفتار در مناظره‌های انتخاباتی، بازگو کردن و نقد حریف ادامه داد: متأسفانه در رسانه ملی مناظرات مستمر بین احزاب و جریان‌های سیاسی وجود نداشته و نقدها در پایان دوره رؤسای جمهوری صورت می‌گیرد که به خاطر نبود زمان برای اصلاح و اعمال نظر منتقدان دیگر سازنده نخواهد بود.

خیز کاندیداهای ریاست جمهوری برای استفاده از احساسات زبان قومیت ها

وی افزود: وجود مناظرات در طول خدمت دولت و نقد بر برنامه‌ها ضروری است چون باعث می‌شود مردم نگاه بهتری به مسائل داشته و رجال سیاسی نیز تمرینی بر نوع رفتار در مناظره‌ها را نیز داشته باشند.

مناظره‌های انتخاباتی در راستای آگاهی بخشی نیست

این تحلیل‌گر اقتصادی بیان کرد: متأسفانه نگاه کاندیداهای ریاست جمهوری به مناظره‌ها در راستای آگاهی بخشی و ارائه برنامه و اهداف نیست.

کلامی گفت: کاندیداهای ریاست جمهوری در مناظره‌های تلویزیونی به جای ارائه برنامه و نقد برنامه‌های طرف مقابل، بیشتر به سمت احساساتی کردن فضای انتخابات حرکت کرده‌اند.

وی در پایان گفت: کاندیداها به جای پاسخگویی به شعور مردم به دنبال ایجاد شور در بین مردم به نفع خود هستند.

استفاده کاندیداهای ریاست جمهوری از خلأ و کمبودها

یک کارشناس ارشد جامعه شناسی نیز گفت: با توجه به اینکه کشور ما شامل انواع قومیت‌های مختلفی است و القائاتی که نسبت به بی عدالتی برای قومیت‌ها رخ داده است.

خسرو اکبری ادامه داد: همواره در خارج از کشور و حتی داخل کشور تعدادی از افراد سعی بر تلقین کردن این موضوع داشته‌اند که حق اقوام در ایران نادیده گرفته می‌شود.

وی معتقد است: چنین القائاتی در داخل و خارج کشور، این باور را در اذهان مردم به وجود آورده است که حق انسان همواره پایمال شده است.

این کارشناس ارشد جامعه شناسی بیان کرد: کاندیداهای ریاست جمهوری نیز از چنین خلأ و مشکلاتی در روزهای مانده به برگزاری انتخابات استفاده می‌کنند.

خیز کاندیداهای ریاست جمهوری برای استفاده از احساسات زبان قومیت ها

او توضیح داد: تنها مباحث مربوط به قومیت آذری زبان در مناظره‌های کاندیداهای ریاست جمهوری مطرح نمی‌شود بلکه مسائل شهری و روستایی، شیعه و سنی، مرکز و پیرامون که همواره وجود داشته‌اند نیز در این برنامه‌ها مطرح می‌گردد.

اکبری گفت: منحرف کردن افکار عمومی از اصل قضیه، نبود برنامه و اهداف مشخص کاندیداهای ریاست جمهوری در مناظره‌ها، موجب می‌شود تا از حاشیه‌، کمبود، خلأها و حتی تلقین‌ها استفاده می‌کنند تا اهداف خود را پیش ببرند و رأی جمع کنند.

وی با اشاره به افزایش دادن آگاهی انتخاباتی مردم از طریق رسانه‌ها افزود: در گذشته‌ها نیز چنین مسائلی رخ داده است و به این دلیل رسانه‌ها در این میان می‌توانند با بازنمایی گذشته‌ها، از کاندیداهای ریاست جمهوری برنامه‌های لازم را برای از میان بردن بی عدالتی و مشکلات دیگر بخواهند./ مهر

آناهیتا رحیمی