هم‌افزایی برای تسهیل برگزاری انتخابات در آذربایجان‌شرقی
هم‌افزایی برای تسهیل برگزاری انتخابات در آذربایجان‌شرقی

بیداری آذربایجان: آذربایجان شرقی در طول تاریخ معاصر ایران اسلامی، همواره نماد نقش آفرینی های کم مانند در عرصه تحولات سیاسی بوده و به گواه اسناد و منابع تاریخی، پیروزی نهضت مشروطه و تدوین و تصویب قانون اساسی و مجلس به عنوان دستاوردهای آن، مدیون رشادت ها و دلیرمردی های آزادیخواهان و مبارزان این خطه […]

بیداری آذربایجان: آذربایجان شرقی در طول تاریخ معاصر ایران اسلامی، همواره نماد نقش آفرینی های کم مانند در عرصه تحولات سیاسی بوده و به گواه اسناد و منابع تاریخی، پیروزی نهضت مشروطه و تدوین و تصویب قانون اساسی و مجلس به عنوان دستاوردهای آن، مدیون رشادت ها و دلیرمردی های آزادیخواهان و مبارزان این خطه است.

مردم آذربایجان شرقی با قیام ۲۹ بهمن ۱۳۵۶ شمسی نیز جریان پیروزی انقلاب اسلامی را تسهیل کرده و نقش بی مانندی در تقویم انقلاب حک کردند که در بیش از چهار دهه سپری شده از حیات طیبیه آن همچنان بر صحیفه انقلاب می درخشد.

با این سبقه تاریخی، انتظار از آذربایجان شرقی آن است که در انتخابات پیش روی ریاست جمهوری، شوراهای اسلامی شهر و روستا و میان دوره ای مجلس یازدهم در حوزه انتخابیه میانه نیز با تسهیل حضور مردم در پای صندوق های رای، برگ زرین دیگری بر دفتر افتخارات تاریخی و انقلابی خود اضافه کند.

بر اساس اطلاعات منتشر شده، ۱۱ هزار و ۳۰۱ نفر در آذربایجان شرقی به عنوان داوطلب ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی روستاها و ۲ هزار و ۱۳۴ نفر نیز برای شوراهای اسلامی شهرها ثبت نام کرده اند.

در استان بیش از چهار میلیون نفری آذربایجان شرقی ۲ هزار و ۷۶ روستا  وجود دارد که در بیش از ۹۰ درصد، ثبت نام‌ها برای انتخابات شوراهای اسلامی به حد نصاب قانونی رسیده و انتخابات در آنها برگزار خواهد شد.

همچنین برای تسهیل حضور مردم در شعبه های اخذ رای، حدود ۸۰ هزار نفر به عنوان عوامل برگزاری انتخابات ۱۴۰۰ در بیست و هشتم خرداد سال جاری در آذربایجان شرقی، همزمان با سراسر کشور، مساعدت و مشارکت خواهند کرد.

با توجه به اینکه درصد مشارکت مردم آذربایجان شرقی در آخرین انتخابات برگزار شده در این خطه، یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، افزون بر ۴۳ درصد و بالاتر از متوسط کشوری بوده، انتظار می رود که انتخابات خرداد ۱۴۰۰ نیز شاهد حضور پرشور آنان در پای صندوق های رای به نشانه تجدید میاث با آرمان های نظام جمهوری اسلامی باشد.

 

هم‌افزایی برای تسهیل برگزاری انتخابات در آذربایجان‌شرقی
 جعفر راستی، رییس هیات نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستای آذربایجان شرقی

امیدآفرینی با تایید صلاحیت بیش از ۸۰ درصدی نامزدهای شوارهای اسلامی شهرها

تعداد کل داوطلبان ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهرها در آذربایجان شرقی ۲ هزار و ۱۳۷ نفر بوده که به گفته جعفر راستی، رییس هیات نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی استان، از این تعداد ۸۰ درصد، معادل حدود یک هزار و ۶۶۶ نفر تایید صلاحیت شده اند.

گفته می شود حدود ۱۴۹ نفر از نامزدهای انتخابات شوراهای اسلامی شهرها در آذربایجان شرقی نیز انصراف داده اند.

همچنین ۵۸ نفر برای انتخابات میان دوره ای مجلس یازدهم در حوزه انتخابیه میانه ثبت نام کرده اند که چهار از آنان را بانوان تشکیل می دهند.

در دور اول یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه میانه، مهدی اسماعیلی توانست با کسب اکثریت آرا، به عنوان نماینده اول به مجلس راه یابد.
شهرستان میانه دارای ۴ بخش است و ۱۸۲ هزار نفر جمعیت دارد.

هم‌افزایی برای تسهیل برگزاری انتخابات در آذربایجان‌شرقی
 علیار راستگو، رییس ستاد ناتخابات آذربایجان شرقی

افزایش ۱۵ درصدی شعبه های اخذ رای در آذربایجان شرقی

رییس ستاد انتخابات آذربایجان‌شرقی اعلام کرد: با توجه به شرایط کرونایی، تعداد شعبات را نسبت به انتخابات گذشته ۱۵ درصد افزایش دادیم تا مردم در آرامش و راحتی رای دهند.

علیار راستگو  افزود: در این دوره از انتخابات برای رعایت دستورالعمل های بهداشتی و تسهیل حضور مردم در فرآیند رای دادن، سه هزار و ۷۶۶  شعبه اخذ رای، پیش بینی کرده ایم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر، نامزدهای انتخابات شوراهای اسلامی شهرها که توسط هیئت نظارت استان رد صلاحیت شده اند از طریق هیئت نظارت مرکزی پیگیر هستند، اضافه کرد: کار بررسی صلاحیت نامزدهای روستاها در هیئت‌های اجرایی به اتمام رسیده و اظهارنظر نظارت بخش باقی مانده است.

راستگو با اشاره به اینکه در انتخابات میان دوره ای مجلس شورای اسلامی در شهرستان میانه نیز هیئت نظارت استان نظر نهایی خود را اعلام کرده و به اطلاع نامزدها رسیده است، بیان کرد: زمان تبلیغات نامزدهای تایید صلاحیت شده شوراها از بیستم تا بیست و ششم خرداد خواهد بود و بازه زمانی تبلیغات ریاست جمهوری نیز از هفتم خرداد به مدت ۲۰ روز است.

هم‌افزایی برای تسهیل برگزاری انتخابات در آذربایجان‌شرقی
 صمد عزیزی، رییس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات در آذربایجان شرقی

تبلیغات نامزدها در فضای مجازی انجام می شود

رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در آذربایجان شرقی نیز در خصوص نحوه تبلیغات نامزدهای انتخاباتی با توجه به شیوع بیماری کرونا گفت: در این دوره، بیشتر تبلیغات سمت فضای مجازی خواهد رفت و اگر ستادهای تبلیغاتی دایر شده و افراد به صورت حضوری و میدانی فعالیت کنند، شاید به افزایش بیماری دامن بزنند.

صمد عزیزی در خصوص بهره گیری از ظرفیت صدا و سیما در تبلیغات نامزدها برای جلوگیری از شیوع کرونا گفت: اگر چنانچه با توجه به شرایط کرونایی، استفاده از امکانات صدا و سیمای شبکه استانی پیش بینی و ابلاغ شود، زمینه خوبی برای بهره مندی در این شرایط است.

وی همچنین افزایش تعداد شعبات برای کاهش تراکم جمعیت، حذف الزام استفاده از اثر انگشت که در دوره‌های قبلی الزامی بود، به کارگیری دستگاه‌های احراز هویتی فاقد اشکالات برای جلوگیری از معطلی رای دهندگان و نیز توصیه به برپایی شعب در فضای آزاد را از جمله تمهیدات و پیش بینی‌ها برشمرد.

ناظران انتخابات در تمامی شعب اخذ رای حاضر می‌شوند

رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در آذربایجان شرقی در ادامه اظهار کرد: ناظران سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در تمامی شعب اخذ رای این استان حاضر می‌شوند و بر روند برگزاری نظارت خواهند کرد.

عزیزی افزود: مقدمات و  تمهیدات لازم و کافی از مدت های قبل و با برگزاری نشست های توجیهی و تخصصی بین ناظران انتخابات در تمامی شهرستان های ۲۱ گانه آذربایجان شرقی برگزار شده و در حال حاضر تمامی ناظران برای انجام وظایف قانونی خود به طور کامل توجیه شده و آماده برگزاری انتخابات در روز ۲۸ خرداد هستند.

وی با بیان اینکه هیات نظارت بر انتخابات آذربایجان شرقی در کنار مجریان برگزاری در شعب اخذ رای حضور خواهند داشت، ادامه داد: اعضای این هیات ها از همان دقایق اول شروع رای گیری بر روند رای گیری نظارت کامل خواهند داشت تا هیچ خدشه ای به روند برگزاری وارد نشود.

وی با تاکید بر اینکه هر رای ملت حق الناس است، یادآور شد: هیات نظارت بر انتخابات آذربایجان شرقی تلاش خواهد کرد تا انتخاباتی سالم، شفاف و قانونمند داشته باشیم و در این راستا همه موظف به رعایت مفاد قانونی هستیم. / ایرنا