ابهام در تحقق تفکیکی بودجه ی عمرانی شهرداری تبریز !
ابهام در تحقق تفکیکی بودجه ی عمرانی شهرداری تبریز !

بیداری آذربایجان: ظاهراً در شورای پنجم ادبیات جدیدی در تعریف بودجه ایجاد شده است و آن اعلام تحقق تفکیکی بودجه ی عمرانی می باشد بطوریکه سعید نیکو خصلت عضو شورای شهر تبریز گفته است، علاوه بر پرداخت به موقع حقوق و مزایای کارکنان، تحقق ۶۴ درصدی بودجه عمرانی را شاهد هستیم. تا جائیکه تجربه و روال […]

بیداری آذربایجان: ظاهراً در شورای پنجم ادبیات جدیدی در تعریف بودجه ایجاد شده است و آن اعلام تحقق تفکیکی بودجه ی عمرانی می باشد بطوریکه سعید نیکو خصلت عضو شورای شهر تبریز گفته است، علاوه بر پرداخت به موقع حقوق و مزایای کارکنان، تحقق ۶۴ درصدی بودجه عمرانی را شاهد هستیم.

تا جائیکه تجربه و روال بودجه نویسی نشان می دهد بودجه های عمرانی و جاری منابع جداگانه ای ندارند و تفکیک آن ها برمبنای برنامه ریزی های مدیریت سازمانی از محل درآمدهای عمومی پیش بینی شده انجام می گیرد و این اولین بار است که از تحقق جداگانه ی بودجه ی عمرانی صحبت می شود !

فلذا اگر منظورایشان از تحقق ۶۴ درصدی بودجه عمرانی ناظر بر اجرای پروژه های پیش بینی شده در سالجاری بوده باشد معنی و مفهوم آن این است که علیرغم ادعای تحقق بالای ۸۰ درصدی بودجه ی شهرداری ( که شهردار ادعا کرده بود تا پایان سال به مرز صد در صد می رسد ) ، میزان اجرای پروژه ها حداقل۱۶ و حداکثر ۳۶ درصد از تعهدات کمتر بوده است و این هیچ جای مغاخره ندارد !

و ایضاً در صورتی که بر خلاف عرف و معمول ، به هر طریق منابع تامین و تحقق بودجه در شهرداری بصورت تفکیکی یعنی عمرانی و اجرایی تعریف شده باشد و نسبت آن با برنامه ریزی ۶۰ ( عمرانی ) به ۴۰ ( جاری ) شامل تقریبی ۲۱۰۰ میلیارد تومان در سالجاری قید و تصویب شده است و لاجرم ۶۴ درصد تحقق آن رقمی بالغ بر ۱۲۵۰ میلیارد تومان را نشان می دهد ، جا دارد توضیح داده شود در قبال آن چند درصد پروژه ها ی تعهد شده اجرا گردیده و چند درصد پیشرفت عملیاتی داشته اند !

به هر حال با توجه به اینکه اصطلاح » تحقق ۶۴ درصدی بودجه ی عمرانی » از باب توضیحات فوق الذکر دارای ابهام است جا دارد رئیس اقتصاد دان کمیسیون بودجه ی شورای کلان شهر تبریز از باب شفاف سازی و شیر فهم کردن خلایق در این خصوص بذل عنایت فرمایند !