«واعظی گیت»؛ دستپخت جدید دولتمردان بنفش!
«واعظی گیت»؛ دستپخت جدید دولتمردان بنفش!

بیداری آذربایجان: درحالیکه هنوز فاجعه دلار جهانگیری و بر باد دادن بیش از ۱۸ میلیارد دلار از سرمایه های ارزی کشور، از یاد و خاطره مردم پاک نشده است، اظهارنظر شگفت آور رئیس دفتر روحانی درخصوص نرخ ارز، رسوایی دیگری در این حوزه را رقم زده است! شاید کسانی که در جشن خیابانی انعقاد برجام […]

بیداری آذربایجان: درحالیکه هنوز فاجعه دلار جهانگیری و بر باد دادن بیش از ۱۸ میلیارد دلار از سرمایه های ارزی کشور، از یاد و خاطره مردم پاک نشده است، اظهارنظر شگفت آور رئیس دفتر روحانی درخصوص نرخ ارز، رسوایی دیگری در این حوزه را رقم زده است!

شاید کسانی که در جشن خیابانی انعقاد برجام در سال ۹۴، اسکناس های هزار تومانی و یک دلاری را باهم در دست گرفته بودند یا افرادی که در سال ۹۶ از ترس روی کار آمدن ابراهیم رئیسی و افزایش نرخ دلار تا ۵ هزار تومان، دوره ریاست جمهوری روحانی را تمدید کردند، در مخیله شان هم نمی گنجید در سال ۹۹، دلاری با نرخ بین ۲۶ الی ۳۳ هزار تومان را تجربه کنند!

 

در همین رابطه اما اخیراً محمود واعظی، رئیس دفتر روحانی، در اظهاراتی خطرناک و مغایر با امنیت اقتصادی کشور، اذعان داشته است: «نرخ ارز در ایران ۲۷هزار تومان نیست؛ ما این کار را کردیم تا بتوانیم اقتصاد را اداره کنیم تا کشور سرپا بماند»! اعتراف مستقیم یکی از بلندپایه ترین مقامات دولتی به دستکاری عامدانه در نرخ ارز و بازی با معیشت میلیون ها ایرانی، درحالی مطرح گردید که به جهت بازتاب های منفی آن، بلافاصله با تکذیبیه روابط عمومی دفتر ریاست جمهوری همراه شد.

مداخله دولت در بازار ارز و تعیین نرخ های دستوری برای آن، از جمله عادات همیشگی تیم اقتصادی روحانی بوده است که ثمری بجز تورم ۵۲۰ درصدی، افزایش ۷۸۰ برابری نرخ ارز و ایجاد رانت ۱۳۰ هزار میلیارد تومانی برای نزدیکان دولتمردان، در پی نداشته است! افزون بر این، رویه دولت در مدیریت ارزی کشور از سال ۹۲ تاکنون، نشان داده که متاسفانه بازی با نرخ دلار، بعنوان یکی از اهرم های فشار همیشگی دولت در بزنگاه های سیاسی، همواره مورد سوء استفاده قرار گرفته است.

پایین نگه داشتن مصنوعی نرخ ارز در ماه های پایانی سال ۹۵، که منتهی به انتخابات دوازدهم ریاست جمهوری بود را می توان به عنوان نمونه ای روشن از بازیچه قرار دادن اقتصاد کشور به بهای ابقای مجدد در قدرت دانست که نتیجه شومش، جهش فنری قیمت دلار در سال ۹۷ بود که اثرات تورمی آن، جمع کثیری از ایرانیان را به خاک سیاه نشاند! جالب آنکه به محض شکست ترامپ و روی کار آمدن بایدن (از رفقای سی ساله جواد ظریف!) در رخدادی کاملاً اتفاقی و از پیش طراحی نشده(!) نرخ دلار با کاهشی ۱۰ هزار تومانی همراه شد که این خود نیز بر شائبه ها نسبت به دستکاری سیاسی نرخ ارز دامن زد.

با این همه، مسلم است که دولت رو به احتضار بنفش به رسم عادت مالوفش، در ماه های باقی مانده تا انتخابات ۱۴۰۰، همچون ناظری بیطرف، ساکت نخواهد نشست و باید منتظر ماند و دید که پاس گُل ارزی دولت را کدام کاندیدای متبوع اعتدالیون، وارد دروازه خواهد نمود!/ صراط