پشت پرده برکناری ناگهانی مدیرکل محیط زیست آذربایجان شرقی / پای پرونده آلایندگی های زیست محیطی در میان است؟
پشت پرده برکناری ناگهانی مدیرکل محیط زیست آذربایجان شرقی / پای پرونده آلایندگی های زیست محیطی در میان است؟

بیداری آذربایجان: ظهر روز سه شنبه گذشته معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با برکناری حمید قاسمی، حسن عباس نژاد را به عنوان مدیرکل جدید حفاظت از محیط زیست آذربایجان شرقی منصوب کرد. این تغییر مدیریتی در سطح مدیرکل در حالی که چند ماهی به پایان دولت دوازدهم باقی نمانده، امری کم […]

بیداری آذربایجان: ظهر روز سه شنبه گذشته معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با برکناری حمید قاسمی، حسن عباس نژاد را به عنوان مدیرکل جدید حفاظت از محیط زیست آذربایجان شرقی منصوب کرد.

این تغییر مدیریتی در سطح مدیرکل در حالی که چند ماهی به پایان دولت دوازدهم باقی نمانده، امری کم سابقه است؛ تغییری که احتمالاً نشان می دهد اتفاقاتی در پس این تغییر روی داده و عیسی کلانتری را مجاب به اعمال تغییرات در مدیریت استان آذربایجان شرقی کرده است.

با نگاهی اجمالی به وضعیت محیط زیست در آذربایجان شرقی، شاهد چندین و چند بحران زیست محیطی خواهیم بود که طی دو سال اخیر به تیتر رسانه ها تبدیل شده اند که هر کدام آن ها می تواند سوژه ای جذاب برای دستگاه های نظارتی کشورمان باشد؛ آلودگی های زیست محیطی کارخانه کاوه سودای مراغه، معدن طلای اندریان، معدن مس سونگون، پتروشیمی تبریز، شهرک چرمشهر تبریز و پالایشگاه تبریز، کانال ایلی سو تبریز و… از جمله بحران های زیست محیطی استان بودند و هستند که هنوز هم وضعیت آن ها شفاف نشده است.

آلودگی شدید زیست محیطی کارخانه کاوه سودای مراغه یکی از بزرگترین چالش های محیط زیست استان بود که با مطرح شدن آن در رسانه ها، فصل جدیدی از توجهات افکار عمومی و سازمان های نظارتی به آلودگی های زیست محیطی گشود. به دنبال آن انتشار گزارش های مستند از وضعیت فاجعه بار آلودگی معدن طلای اندریان، آژیر اعلام خطر جدی درباره وضعیت نگران کننده و ادامه دار تخریب محیط زیست آذربایجان شرقی را به صدا درآورد.

نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی بارها در این مورد ابراز نگرانی کردند، اما مدیرکل سابق حفاظت محیط زیست ابراز می کرد جای نگرانی نیست، اما گزارش هایی که منتشر می شدند به قدر کافی مستند بودند تا اظهارات مدیرکل سابق حفاظت محیط زیست را زیر سوال ببرند، در حالی که برخی مسئولان ارشد استانداری هم وارد گود عادی نمایانی وضعیت آلودگی زیست محیطی معدن طلای اندریان و و کارخانه کاوه سودا شده بودند، اما افکار عمومی و نمایندگان مردم قانع نشدند؛ «احمد علیرضا بیگی» پیگیرتر از دیگران موضوع را پی گرفت تا بالاخره مسئولان ارشد استانداری پای دانشگاه تبریز را هم برای اعلام نظر در مورد میزان آلایندگی کارخانه کاوه سودا به میان کشیدند!

در حالی که دانشگاه تبریز وظیفه ای از نظر قانونی برای بررسی این قبیل مسائل ندارد، اما مسئولان امر، این نهاد علمی را به عنوان حَکم قرار دادند تا نظر این دانشگاه برای همه فصل الخطاب قرار گیرد. بالاخره دانشگاه تبریز پس از حدود یک سال و با حدود ۹ ماه تاخیر، آلایندگی زیست محیطی کاوه سودا را تایید کرد تا بلکه مسئولان محیط زیست استان مجاب به اجرای قانون در قبال این واحد آلاینده صنایع شیمیایی شوند!

در حالی که جدال رسانه ای بر سر بحران های زیست محیطی استان ادامه داشت و وضعیت آلایندگی زیست محیطی پتروشیمی و پالایشگاه تبریز هم بر ابهامات افزوده شده بود، اداره کل حفاظت محیط زیست استان طی بیانیه ای انتقادات رسانه ها از عملکرد این دستگاه نظارتی را رد و احمد علیرضابیگی به عنوان نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی را به فرافکنی و دخالت در امورات فنی این اداره کل متهم کرده و او را تهدید به شکایت کرد! بیگی در واکنش به این بیانیه ضمن دعوت به مناظره از کسانی که آلودگی های فاجعه بار زیست محیطی استان را کتمان می کنند، به خبرنگاران گفته بود: معلوم نیست حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی چگونه می‌تواند تا این اندازه نسبت به خطاهای فاجعه‌بار زیست‌محیطی استان اغماض کند.

در ادامه پیگیری موضوع آلایندگی های زیست محیطی، پای قوه قضاییه به مساله باز شد و «بیگی» در گفتگویی از آغاز رسیدگی قضایی به اتهامات مسئولان اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی در موضوع آلایندگی‌های زیست محیطی برخی واحدهای معدنی و صنعتی استان خبر داد.

بیگی در گفتگویی که در مهر ماه گذشته در رسانه ها منتشر شد، از جریان یافتن پرونده تخلفات مدیرکل حفاظت محیط زیست استان پرده برداشت که دستکم موضوع آلایندگی زیست محیطی چهار واحد صنعتی و معدنی استان در آن مطرح شده است. او در آن گفتگو تاکید کرده بود نه تنها با واحدهای آلاینده محیط زیست استان برخورد قانونی صورت نگرفته است، بلکه برخی از آن ها در لیست صنایع سبز هم معرفی شده اند!

با این حساب به نظر می رسد برکناری ناگهانی مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی بی ارتباط با این پرونده نباشد و باید منتظر بود و دید مسئولان قضایی استان در این خصوص چه اقدامات و اطلاع رسانی هایی انجام خواهند داد.

محیط زیست، جزو انفال الهی و حقوق عامه است و رئیس قوه قضائیه هم بارها بر احقاق حقوق عامه تاکید داشته  و در سخنان اخیر خود درباره آلودگی هوای این روزهای کلان شهرها دوباره بر این مهم تاکید کرد. قوه قضائیه با عملکرد اخیر خود در مبارزه با فساد و ترک فعل برخی مدیران، موجب امیدواری مردم شده است و امیدواریم در این موضوع هم دستگاه قضایی با اقتدار و عدالت خود موجب دلگرمی مردم عزیز آذربایجان باشد.