بررسی عملکرد نمایندگان استان آذربایجان شرقی / از نمایندگان پرکار تا نمایندگانی که هیچ طرحی را امضا نکرده اند!
بررسی عملکرد نمایندگان استان آذربایجان شرقی / از نمایندگان پرکار تا نمایندگانی که هیچ طرحی را امضا نکرده اند!

 بیداری آذربایجان: پیشنهادهایی که برای تصویب به صورت قانون، به مجلس ارایه می شود، اگر ازسوی دولت ارائه بشود آن را « لایحه قانونی» و اگر از طرف نمایندگان مجلس صورت بگیرد آن را «طرح» می گویند. ارائه طرح برای حل مشکلات یا ریل گذاری کارها برای دولت یکی از ابزارهای نمایندگان مجلس شورای اسلامی […]

 بیداری آذربایجان: پیشنهادهایی که برای تصویب به صورت قانون، به مجلس ارایه می شود، اگر ازسوی دولت ارائه بشود آن را « لایحه قانونی» و اگر از طرف نمایندگان مجلس صورت بگیرد آن را «طرح» می گویند. ارائه طرح برای حل مشکلات یا ریل گذاری کارها برای دولت یکی از ابزارهای نمایندگان مجلس شورای اسلامی است که بسته به دغدغه ها و تخصص نمایندگان ، مورد استفاده قرار می گیرد.
پایگاه خبری بیداری آذربایجان با گذشت شش ماه از آغاز به کار مجلس یازدهم اقدام به بررسی طرح های ارائه یا امضا شده توسط نمایندگان آذربایجان شرقی نموده است؛ با نگاهی گذرا به عملکرد نمایندگان استان در زمینه طرح ها، مشخص می شود که برخی نمایندگان هیچ طرحی را امضا نکرده اند و یا حتی برخی نماینده ها در زمینه تخصصی خودشان نیز طرح های مورد توجه را امضا نکرده اند!

مسعود پزشکیان تنها نماینده بدون طرح تبریز

در بین نمایندگان تبریز اسکو و آذرشهر دکتر مسعود پزشکیان اصلا هیچ طرحی را امضا نکرده است. وی که جزو نامزدهای احتمالی ریاست جمهوری آینده (۱۴۰۰) نیز است، در مجلس دهم ۱۵ طرح را امضا کرده است که تنها سه مورد تبدیل به قانون شده اند که از آن جمله می توان به طرح تفکیک حوزه انتخابیه کردنشین میاندوآب، شاهین دژ و تکاب اشاره کرد! که جزو علاقه مندی های این نماینده تبریز است. همچنین وی علیرغم دیدگاه اصلاحطلبان نسبت به عملکردهای اقتصادی سپاه پاسداران، جزو امضاکنندگان طرح تقویت جایگاه سپاه پاسداران در برابر آمریکا می باشد که به تصویب نهایی رسیده است. او که از رزمندگان دفاع مقدس است، در دولت حسن روحانی در تسهیل امورات مربوط به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و قرارگاه خاتم بعنوان نائب رییس مجلس نقش کلیدی داشته است!

منادی طرح رتبه بندی معلمان را امضا نکرده است!

علیرضا منادی که معلمان تبریز همواره نقشی کلیدی در موفقیت انتخاباتی وی داشته اند و عنوان رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی را یدک می کشد، طرح رتبه بندی معلمان را امضا نکرده است. البته وی مهمترین طرح های خود در ادوار گذشته را احداث پنجمین دروازه تبریز که ایران را به وسیله بزرگراهی از طریق مرز نوردوز به ارمنستان متصل می کند می داند و نیز طرح ساخت خط لوله انتقال اتیلن از میاندو آب به تبریز را یکی از مهم ترین طرههای مورد توجه خود عنوان می کند.

 

نمایندگان شهرستانی که هیچ طرحی را امضا نکرده اند

در بین نمایندگان استان معصومه پاشایی نماینده مرند و جلفا و یوسف داودی نماینده سراب جزو نمایندگانی هستند که تاکنون هیچ طرحی را ارائه یا امضا نکرده اند!

 از بازدید از سرویس بهداشتی مدرسه تا عدم امضای طرح در مجلس !

یوسف داودی از بین نمایندگان مذکور که طی روزهای اخیر با بازدید از سرویس بهداشتی یکی از مدارس روستایی سراب به تیتر رسانه های استان رسید، نشان داده آنقدر تواضع داشته است که حداقل طرحی را امضا کند اما مشخص نیست چرا هیچ یک از طرح های ارائه شده در مجلس مقبول وی نیفتاده است! امضا کنندگان طرح اصلاح تبصره ۱ و ۲ قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی مصوب۱۳۶۸ که در حمایت از کشاورزان ارائه شده در سامانه مرکز پژوهش های مجلس مشخص نیست و پایگاه خبری بیداری آذربایجان امیدوار است جناب داودی حداقل جزو امضا کنندگان این طرح باشد!

از احراز هویت با واتس آپ تا امضای طرح ساماندهی پیام رسان های خارجی

بررسی سامانه مرکز پژوهش های مجلس در مورد عملکرد معصومه پاشایی که در رسانه ها از وی بعنوان امضاکننده طرح پرحاشیه ساماندهی پیام رسان های خارجی یاد می شود و این مساله در حوزه انتخابیه مرند و جلفا برای وی حاشیه ساز شد بود نشان می دهد چنین طرحی به نام ایشان یا نمایندگان دیگر ثبت نشده است! شایان ذکر است وی در پاسخ به درخواست مصاحبه از خبرنگار بیداری آذربایجان در تناقضی آشکار درخواست کرده بود برای احراز هویت، تصویر کارت خبرنگاری اش را برای او در واتس آپ ارسال کند!

نمایندگان پرکار در زمینه طرح ها چه کسانی هستند؟

علی علیزاده نماینده جوان مراغه با ۲۵ طرح بیشتر نقش آفرینی را در زمینه تنقیح قوانین داشته است و پس از وی دکتر محمد حسین فرهنگی نماینده کهنه کار و تاثیرگذار تبریز با ۲۲ طرح ، احمد محرم زاده با ۱۸ طرح و روحانیون مجلس نشین آذربایجان حجت الاسلام میرتاج الدینی و باقری بنابی با ۱۷ طرح در تدوین بیشترین طرح ها اثرگذار بوده اند.

علت عدم انتشار متن طرح ها در وبسایت مرکز پژوهش های مجلس چیست؟

با اینکه قبلا متن طرح‌ها و لایحه‌ها و دستور جلسه هفتگی صحن علنی و کمیسیون‌ها به صورت منظم بر روی سایت مرکز پژوهش‌ها منتشر میشد، اما طی هفته‌های اخیر بسیاری از این موارد منتشر نشده و صرفا چند مورد به صورت گزینشی منتشر شده است. حتی اسامی نمایندگان در برخی طرح ها بعنوان امضا کننده درج نمی شود.

طرح های ارائه شده انتقادات را برانگیخته است

نزدیک به ۹۰ درصد از این طرح‌های مجلس دهم به سرانجام نرسیدند و تبدیل به قانون نشدند! و وقت بسیار پر ارزش نمایندگان و مجلس را تلف کردند. از ابتدای مجلس یازدهم نزدیک به ۱۷۴ طرح به مجلس ارائه شده است و تنها طی ۶ جلسه اخیر مجلس ، نزدیک به ۴۰ طرح جدید دیگر اعلام وصول شده است.  پرواضح است که علت عدم تصویب این حجم بالا از طرح‌ها اینست که کیفیت لازم را ندارند لذا به نظر می رسد بهتر است نمایندگان محترم مجلس یازدهم بجای بالا بردن آمار تعداد طرح‌ها، بر روی افزایش کیفیت آن‌ها تمرکز کرده و وقت بگذارند!