واکاوی ویژگی های پیام رهبری به جوانان فرانسه
واکاوی ویژگی های پیام رهبری به جوانان فرانسه

بیداری آذربایجان – علی علیزاده: این روزها که موضوع هتک حرمت نشریه شارلی ابدو و رئیس جمهور فرانسه به ساحت پیامبر اسلام مطرح است و واکنش مردم و بسیاری از رهبران اسلامی را در پی داشته است تحلیل محتوای پیام یا واکنش رهبران اسلامی نشان می دهد پیام یا واکنش ایشان دارای دو ویژگی است: […]

بیداری آذربایجان – علی علیزاده: این روزها که موضوع هتک حرمت نشریه شارلی ابدو و رئیس جمهور فرانسه به ساحت پیامبر اسلام مطرح است و واکنش مردم و بسیاری از رهبران اسلامی را در پی داشته است تحلیل محتوای پیام یا واکنش رهبران اسلامی نشان می دهد پیام یا واکنش ایشان دارای دو ویژگی است:

نخست آنکه ؛ پیام یا سخنرانی شان باهدف اقناع افکار عمومی داخلی خودشان بوده است تا مبادا با عدم اعلام موضع در مظان اتهام وابستگی به غرب قرار گیرند و مشروعیت شان بر باد رود.

دوم آنکه؛ بدون نقد سیاست اسلام هراسی در غرب و اینکه غرب خود،علت العلل افراط‌گرایی در خاورمیانه است با تکیه بر ویژگی‌های خاص پیامبر اسلام و بدون توجه به اینکه از کت و شلوار تنشان تا سلاح های نظامی شان متعلق به اروپا و آمریکا است به صورت نمادین خواهان تحریم محصولات فرانسوی شده اند.

به نظرم گرچه این موضع گیری کافی نیست اما همین مقدار واکنش را هم باید غنیمت شمرد. پرسشی که طی دو روز گذشته بسیار مطرح شده این است که چرا پیام کوتاه رهبر حکیم انقلاب اسلامی بیشتر دیده شده و با ترجمه به اکثر زبان های دنیا در مدت کوتاهی، تاثیرگذاری بیشتری داشته است؟

برای این تاثیر گذاری چهار دلیل روشن قابل ذکر است که اهمیت و حکمت و البته ذکاوت سیاسی رهبری را آشکار می کند:

مخاطب شناسی در زمینه دیپلماسی دینی

نخست آنکه؛ مخاطب اصلی پیام رهبری جوانان فرانسه هستند؛ جوانان گروه مرجع فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی هستند و طی چند روز گذشته در انتشار پیام رهبری، همین جوانان فارغ از هر موضعی، نقش اصلی را در جامعه فرانسه به عهده داشته‌اند.

روشنگر شکاف گفتمانی ملت و دولت فرانسه است

دوم آنکه جوانان و نسل جدید شهروندان اروپایی و به ویژه فرانسوی نسبت به وابستگی هویتی شان به آمریکا معترض و به شدت حساس هستند به عبارت دیگر موضع مکرون و رهبران سیاسی فرانسه ضرورتاً موضع ملت و جوانان فرانسه نیست.

پیام رهبری به زبان وجدان جامعه و جوانان فرانسه تبدیل شده است

سوم آنکه مهمترین راه بیداری و روشنگری در یک نسل یا ملت یا حتی یک فرد نشان دادن تناقضات و مواجه کردن آن با خود واقعی اش است بر این اساس و از زاویه ای روانشناختی یک پرسش ساده مطرح می شود که این چه آزادی بیانی است که توهین به پیامبران و رهبران مقدس را آزاد اما پرسش از یک واقعه ی مفروض تاریخی را جرم و گناه ارزیابی می کند؛ بر اساس قوانین فرانسه حق پرسش در زمینه هولوکاست وجود ندارد و این روزها پیام رهبری به زبان وجدان جامعه و جوانان فرانسه تبدیل شده است به عبارت دیگر با اشتراک گذاری پیام رهبر ایران هم سوال اعتراض شان را به اشتراک می‌گذارند و هم جرمی مرتکب نمی شوند.

به کارگیری منطق عمومی یا عام اندیش

چهارمین ویژگی پیام حکیمانه رهبر انقلاب که در قالب پنج سوال مطرح شده این است که رهبری در این پیام به صراحت اشاره ای به اسلام یا پیامبر اسلام نمی کند یا حتی اشاره‌ای به حقانیت و برتری هیچ دینی هم نمی‌کند بلکه از جوانان فرانسه می خواهد از رهبران شان بپرسند اگر توهین به پیامبر خدا آزادی است پس توهین به پیامبر مسیحیت و بزرگان دین مسیحی هم آزاد است؟ و اگر این گونه است آیا این توهین به جامعه و فرهنگ و ملت فرانسه نیست؟ بسیاری از فرانسویان حتی اگر به عیسی مسیح یا هیچ دینی باور هم ندارند اما بالاخره مسیحیت بخشی از هویت سیاسی آنهاست و به این موضوع حساس اند.

خلاصه آنکه طرح ۵ سوال رهبری بیش از هزاران سخنرانی و پیام اثرگذار بوده است و میزان توجه به آن نیز جایگاه ایشان را به عنوان رهبر جبهه جهانی مقاومت نشان می دهد.