رقص مختلط وسیله جذب مخاطب در نمایش کوراغلو !
رقص مختلط وسیله جذب مخاطب در نمایش کوراغلو !

بیداری آذربایجان: اخیرا در فضای مجازی تبریز و استان آذربایجان شرقی تیزری از نمایش موزیکال با عنوان کوراوغلو با حضور زنانی در حال رقص، منتشر شده است که ظاهرا نشان می دهد به تازگی شورای نظارت، بو و طعم اسلام را از یاد برده است! رقص در انظار عمومی بر اساس احکام اسلامی، حرام است. […]

بیداری آذربایجان: اخیرا در فضای مجازی تبریز و استان آذربایجان شرقی تیزری از نمایش موزیکال با عنوان کوراوغلو با حضور زنانی در حال رقص، منتشر شده است که ظاهرا نشان می دهد به تازگی شورای نظارت، بو و طعم اسلام را از یاد برده است!

رقص در انظار عمومی بر اساس احکام اسلامی، حرام است.

مطابق نظر آیت الله خامنه ای که در استفتائات قابل جستجو است:
سوال: رقص محلی مرد برای مرد و زن برای زن و یا مرد در بین زنان و زن در بین مردان، چه حکمی دارد؟
جواب: رقص مرد بنا بر احتیاط واجب حرام است و رقص زن برای زنان اگر عنوان لهو بر آن صدق کند مثل این‌که جلسه زنانه تبدیل به مجلس رقص شود، محل اشکال است و احتیاط واجب در ترک آن است؛ در غیر این‌صورت هم اگر به‌گونه ‏ای باشد که باعث تحریک شهوت شده و یا مفسده‏ ای بر آن مترتب شود و یا همراه با فعل حرام (مانند موسیقی و آواز حرام) باشد یا مرد نامحرمی حضور داشته باشد، حرام است.

هنر لیبرال تحت لوای ارشاد اسلامی

از فیلم های هالیوودی که حتی روایت های زندگی پیامبران را با عشق های هوس آلود زمینی تحریف کرده اند تا تئاتر های ایرانی که با به کاربردن کلمات مبتذل، اشارات جنسی و جذابیت های جنسیتی، فرهنگ گفتاری و آموزه های دینی را، فدای چیزی به نام صنعت هنر می کنند. مسیری همراستا با هنر لیبرال می پیمایند.

ابتذال درد بی درمان هنرهای نمایشی ایران و استان است

یکی از گروه های نمایشی معروف تبریز که همواره از کلمات مبتذل و اشارات جنسی استفاده می کند، علیرغم انتقادات از سالها پیش با همان رویه درحال فعالیت است و مجوز دادن به رقص مختلط در نمایش کوراوغلو را شاید بتوان یک پیشروی در ابتذال در استان آذربایجان شرقی قلمداد کرد.

رقص مختلط وسیله جذب مخاطب است یا ضرورت داستان؟

رقص کوراوغلو یکی از رقص های فولکولوریک آذربایجان است که در آن آلات موسیقی زورنا و دهل مورد استفاده قرار می گیرد. در این رقص، حرکات موزون پهلوانی و حماسه ای کوراوغلو با شمشیر، سینه ای فراخ، با نگاهی به دوردست و مغرور، گاهی آرام و گاهی تند، پایکوبان، با پرشها و جهش های سریع که نشانی از مهارتهای جنگی است، باریتم تند طبل ها، به اوج میرسد.
در اجرای اصیل این رقص از شمشیر استفاده شده و به تبع آن زنان در رقص حضور ندارند، فلذا اصرار بر استفاده از زنان در اجرای این نمایش با توجه به حساسیت های اجتماعی و منع احکام اسلامی می تواند با انگیزه جذب مخاطب بوده باشد.

بعد از اعتراضات و انتقادات مطرح شده در مورد این نمایش، صحنه های رقص زنان از این نمایش حذف شد.