هشدار نماینده منتخب ورزقان به مدیران معدن طلای اندریان و حامیان پشت پرده‌ی آنها
هشدار نماینده منتخب ورزقان به مدیران معدن طلای اندریان و حامیان پشت پرده‌ی آنها

بیداری آذربایجان: اللهوردی دهقان نماینده منتخب مردم ورزقان برای مجلس یازدهم در خصوص آلودگیهای زیست محیطی معادن شهرستان ورزقان،طی یادداشتی نوشت: معدن طلای اندریان متاسفانه در سالهای گذشته بدون اخذ مجوزهای زیست محیطی و به صورت خودسرانه توسعه تاسیسات خود را انجام داده و کسی یا ارگانی بر این موضوع نظارت نداشته است. اصولاً مدیران […]

بیداری آذربایجان: اللهوردی دهقان نماینده منتخب مردم ورزقان برای مجلس یازدهم در خصوص آلودگیهای زیست محیطی معادن شهرستان ورزقان،طی یادداشتی نوشت: معدن طلای اندریان متاسفانه در سالهای گذشته بدون اخذ مجوزهای زیست محیطی و به صورت خودسرانه توسعه تاسیسات خود را انجام داده و کسی یا ارگانی بر این موضوع نظارت نداشته است. اصولاً مدیران این معدن باید ابتدا مجوزهای زیست محیطی مربوطه را درخواست و طرح خود را برای پیشگیری از آلایندگی محیط زیست به ادارات مربوطه ارائه می‌کردند و مجوز اجرای این تاسیسات و فعالیت ها صادرو بر اساس همان پروتکلها و نظارت نهادهای مربوطه اجرا می شد تا امروز شاهد چنین مشکلاتی در خصوص آلایندگی و مشکل زیست محیطی این معدن نمی شدیم.

گزارشهایی که به دست ما رسیده است نشان می دهد متاسفانه در سالهای گذشته قوانین زیست محیطی رعایت نشده و برخی از مسئولین از نهادهایی مانند دانشگاه تبریز و یا بعضی افراد خارج از چارچوب های قانونی و از خارج استان و شهرستان در این مسائل دخالت کرده‌اند ؛ مثلا برخی آزمایشگاه ها با نامه نگاری کیفیت اجرای تاسیسات را تائید کرده اند اما در نیمه کار یا بعد از احداث این تأسیسات و شروع عملیات معدنی و شاید یک سال بعد از آن مجوزهای لازم اخذ شده است که باعث شده ما هم اکنون شاهد این هستیم که یک آلودگی پاک نشدنی و مخرب واقعاً خطرناکی در منطقه این معدن به جای مانده است و آنهایی که در گذشته این معادن خیانت کرده اند تا این مشکلات پیش آمده، در شرایط فعلی باید جوابگو باشند.

من به مدیران و مسئولین معدن اندریان در مورد آلودگی و فعالیت‌های مخرب محیط زیست اعم از تخریب مراتع و منابع ملی و منافع ملی و تخریب آبهای زیرزمینی و جاری و هوا و خاک که در این منطقه اتفاق افتاده است، هشدار می دهم تا با کسانی که این مسائل را باعث شده و به آن دامن زده اند همراهی نکنند. همچنین نحوه واگذاری این معدن به بیگانگان توسط مسئولین وقت حتماً موضوع اولین تحقیق و تفحص مجلس یازدهم خواهد بود. بنده موضوع را حتماً دنبال کرده و درخواست تحقیق و تفحص را ارائه خواهم داد.

بنده هم موضوع آلایندگی ، هم نحوه واگذاری این معدن و نیز نحوه فعالیت های این معدن در دو سال گذشته ، عدم شفافیت مالی این معدن و شفاف سازی در مورد بدهی‌ها و عوارض دولتی به منابع طبیعی و مردم منطقه و تعهد های اجتماعی که در مورد آنها هیچ کاری انجام نشده را به دقت پیگیری و دنبال خواهم کرد و قطعاً معدن باید از بابت آلودگی های صورت گرفته علیرغم جریمه، مبالغ هنگفتی را که معادل خسارت سنگین وارده به منطقه است پرداخت نمایدو این مبالغ باید مورد توافق قرار گرفته و در قسمت‌های مختلف تولیدی و پروژه‌های عمرانی و پروژه‌های اشتغال‌زا در این منطقه هزینه شود.

من باز هم تکرار می‌کنم و به مسئولین، مدیران ، صاحبان و کسانی که در پس پرده این معدن هستند و بعضی هایشان را میشناسم که دنبال این معدن هستند هشدار می دهم تا خدای ناکرده از روش‌های ناصواب و غیر قانونی دنبال راه‌اندازی دوباره این معدن نباشند که در صورت ادامه با آنها به شدت طبق قانون برخورد خواهیم کرد.