تدریس زبان مادری تنها در ۸ مدرسه استان! / بهره برداری از ۱۳۶۵ طرح در دهه فجر امسال / بهره برداری از اتوبان تبریز- سهند شاید در اسفند ماه !
تدریس زبان مادری تنها در ۸ مدرسه استان! / بهره برداری از ۱۳۶۵ طرح در دهه فجر امسال / بهره برداری از اتوبان تبریز- سهند شاید در اسفند ماه !

بیداری آذربایجان – ابوالفضل وصالی: استاندار آذربایجان شرقی در نشست خبری عصر سه شنبه ۱۵ بهمن ۹۸ که به مناسبت چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب ترتیب یافته بود ضمن ارائه ی گزارشی از عملکرد ۱۴ ماهه ی خود در مسند مدیریت ارشد استان در حوزه های مختلف به سوالات چند تن از خبرنگاران پاسخ […]

بیداری آذربایجان – ابوالفضل وصالی: استاندار آذربایجان شرقی در نشست خبری عصر سه شنبه ۱۵ بهمن ۹۸ که به مناسبت چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب ترتیب یافته بود ضمن ارائه ی گزارشی از عملکرد ۱۴ ماهه ی خود در مسند مدیریت ارشد استان در حوزه های مختلف به سوالات چند تن از خبرنگاران پاسخ داد .
وی در پاسخ به خبرنگار پایگاه خبری « بیداری آذربایجان » که علت کاهش فاحش اعتبارات عمرانی استان در سالجاری نسبت به سال قبل را پرسید ، ضمن رد این مطلب گفت اتفاقاً بودجه عمرانی استان بیش از ۴ درصد افزایش نشان داشته است !
این در حالی است که صرفنظر از اینکه حتی طبق آمارهای رسمی میزان تورم سال ۹۷ نسبت به سال ماقبل رقمی حداقل دو رقمی است و بر مبنای آن ارزش اقتصادی اعتبارات به میزان افزایشی که استاندار و معاونان وی ادعا می کنند در مقایسه برابری با اعتبارات سال پیش در واقع به معنی کاهش است معذالک مطابق آمار قابل بازیابی از منابع رسمی که ارقام دقیق اعتبارات تفکیکی استان ها و بطور مقایسه ای با سال ۹۷ را مشخص کرده است رقم اعتبارات استان آذربایجان شرقی نسبت به سال قبل ۶۵/۶- درصد کاهش نشان می دهد ! هرچند معاون عمرانی استاندار از کاهش اعتبارات تصویبی ۱۰۰۰ میلیارد تومانی احیاء دریاچه ی ارومیه به ۲۰۰ میلیارد تومان خبرداد !

هم چنین برخلاف ادعای استاندار مبنی بر عدم تعطیلی هیچ واحد تولیدی و صنعتی در سطح استان تعداد زیادی از این واحدها در شهرک های صنعتی به دلیل افزایش هزینه های تولید و کمبود مواد اولیه عملاً در حال رکود و تعطیلی قرار دارند . بطوریکه خبرنگار« بیداری آذربایجان » در تایید مدعای خود گفت : برای اثبات وضعیت وخیم واحدهای تولیدی بهتر است به اتفاق جامعه رسانه ای و مدیران استان تور بازدید از این واحدها ترتیب داده شود. این درحالی است که استاندار تایید کرد که منکر مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی نیست اما خیلی از این واحدها علیرغم شرایط وخیم به فعالیت خود ادامه می دهند . هم چنین معاون اقتصادی استانداری نیز گفت : در شهرک سرمایه گذاری خارجی حداکثر ۱۲ درصد واحدها تعطیل هستند و اتفاقاً بقیه ی واحدها به علت تحریم واردات فعالیت بیشتری دارند !
در این نشست استاندار آذربایجان شرقی در پاسخ به سوال خبرنگار بیداری آذربایجان در مورد عملیاتی نشدن وعده ی ایشان در خصوص تدریس نیم بند زبان مادری به مدت دو ساعت در هفته از آغاز سال تحصیلی جاری گفت تدریس زبان مادری در ۸ مدرسه استان بصورت پایلوت انجام می گیرد و این موضوع مورد استقبال وزیر آموزش و پرورش در سفر اخیر وی قرار گرفت .
وی در بخش دیگر سخنان خود گفت : عودت حساب های مس سونگون و پیمانکاران مس سونگون به استان محقق گردیده و در این راستا بالغ بر ۲۰۰۰ میلیارد تومان نزد بانک های استان سپرده گذاری شده است و بر اساس آن برای پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی متقاضی مشکلی وجود ندارد . معاون اقتصادی استاندار هم از اجرای ۱۷ طرح در دست اقدام توسط مس سونگون ازجمله اجرایی شدن احداث فاز۳ تولید کنسانتره ، تولید مس کاتد و کارخانه ذوب مس خبرداد . وی افزود علاوه بر این به میزان ۶۰۰ میلیارد تومان هزینه قابل قبول مالیاتی برای عمران و توسعه منطقه از درآمدهای مس سونگون اخذ شده است .
این گزارش حاکیست استاندار آذربایجان شرقی در این نشست ضمن اظهار تاسف از تاخیر افتتاح اتوبان تبریز سهند که بصورت مشارکتی به تناسب ۶۰ به ۴۰ درصد بین بخش دولتی و خصوصی در حال اجراست گفت: نوسانات اقتصادی هزینه های پیش بینی شده را دستخوش تغییر قرار داده ولی با اینحال امیدواریم این پروژه اگر دوباره دروغ از آب در نیاید تا پایان اسفند سالجاری در حد تردد خودروها گشایش یابد اما تجهیز و تکمیل آن زمان بر خواهد بود . وی درمورد وضعیت اتوبان تبریز – اهر نیز گفت تنها ۱۳ کیلومتر از این پروژه باقی مانده است که امیدواریم تا چند ماه آینده تکمیل و به بهره برداری برسد .

دکتر پورمحمدی در خصوص مشکلات محیط زیستی استان خاطر نشان کرد: شورای تامین استان با حساسیت مشکلات این حوزه را پیگیری می کند و مصمم است بدون هیچ ملاحظه ای از فعالیت واحدهای آلاینده جلوگیری نماید و در این راستا هیات های کارشناسی بطور مرتب فعالیت واحدهای صنعتی را کنترل می کنند . وی در خصوص پساب خطرناک کارخانه کاوه سودای مراغه که موجب آلودگی منابع آبهای زیرزمینی و مزارع کشاورزی منطقه شده است گفت در یک مقطع زمانی جاری شدن سیل باعث شکستگی لاگون های تصفیه ی پساب این کارخانه شده بود اما بعد از بازسازی آنها گزارشی از آلایندگی از سوی مدیریت محیط زیست دریافت نشده است . استاندار افزود در این کارخانه بیش از ۳۵۰۰ نفر مشغول به کار هستند و نمی توان به استناد گزارش های غیر کارشناسی مانع فعالیت این واحد شد! وی در پاسخ به توضیحات خبرنگار « بیداری آذربایجان» مبنی بر گزارش رسمی چندی پیش کارگروه پایش دانشگاه تبریز به استانداری در خصوص استمرار آلایندگی خطرناک این کارخانه اظهار بی اطلاعی کرد !
وی در پاسخ به این سوال که در خصوص تبدیل شهر تبریز به مرکز دیپلماسی کشور که وی چند مدت پیش وعده ی آن را داده بود گفت: مصادیق دیپلماسی می تواند برگزاری مسابقات ورزشی و مراودات تجاری و جهانگردی را هم شامل بشود . خبرنگار بیداری آذربایجان در اعتراض به این توجیه اظهارداشت: دیپلماسی تعریف خاص خود را دارد و نمی توان به صرف برگزاری چند مسابقه ی ورزشی ادعای تحقق تبدیل شهر به مرکز دیپلماسی را داشت و گرنه شهرهای به مراتب کم اهمیت تر از تبریز به واسطه ی آن از خیلی وقت ها پیش باید به مرکز دیپلماسی تبدیل شده باشند . خبرنگار بیداری آذربایجان افزود: مرکزیت دیپلماسی یعنی نقش آفرینی در توسعه ی روابط بین المللی و رویکردهای سیاسی کشور ، همانطور که تبریز در دوران قاجار شهر ولیعهد نشین بود و اهمیت سیاسی داشت .

دکتر پورمحمدی در خصوص مشکلات اسناد املاک و اختلافات اهالی منطقه صوفیان با سازمان اوقاف که منجر به اعتراضات عمومی اخیر شده است نیز گفت: این یک اختلاف قدیمی است که ریشه ی ۱۷۰ ساله دارد و پیشنهاد استانداری این است که اراضی دیگری در سایر مناطق برای حل مشکل به اوقاف واگذارشود ! حال این پیشنهاد مدیریت ارشد استان چقدر می تواند از نظر حقوقی و منطقی محلی از اعراب داشته باشد و سازمان اوقاف را راضی کند که چشم از اراضی و املاکی بپوشد که می تواند میلیاردها سود از محل اجاره و معاملات آن کسب کند و لابد در مناطق بی ثمر و فاقد معارض معوض بگیرد به نوبه ی خود جای تامل دارد !

استاندار آذربایجان شرقی در ادامه سخنان خود در پاسخ به سوال دیگر« بیداری آذربایجان » در خصوص مهمترین مشکلی که مدیریت استان با آن مواجه است گفت: نامناسب بودن و محدودیت اختیارات استانداری از موانع بزرگ در تصمیم گیری برای بهره برداری از مزیت های بی نظیر استان در توسعه ی گردشگری و موقعیت ممتاز جغرافیایی برای مراودات خارجی است .

شایان ذکر است استاندار آذربایجانشرقی در ابتدای این نشست گزارشی از عملکرد مدیریت استان طی ۱۴ ماه گذشته ارایه کرد و گفت به مناسبت دهه ی فجر طی چند روز آینده از ۱۳۶۵ پروژه در حوزه های مختلف صنعتی ،کشاورزی ، مخابراتی و نیروگاه سیکل ترکیبی و ۲۵۰ کیلومتری فیبرنوری که با صرف ۶ هزار میلیارد تومان هزینه ایجاد شده اند و خط انتقال پلی اتیلن از میاندوآب به تبریز با ۵۰۰ فرصت شغلی یکی از این پروژه هاست با حضور یکی از مقامات کشوری بهره برداری خواهد شد . وی یادآورشد در هر نوبت از دو سفر رئیس جمهور به تبریز حداقل ۱۲ هزار میلیارد تومان پروژه کلنگ زنی یا به بهره برداری رسیده است .

گفتنی است استاندار آذربایجان شرقی در این نشست دعوت خبرنگار « بیداری آذربایجان » برای یک گفتگوی اختصاصی مفصل در دفتر این رسانه را پذیرفت و پاسخگویی به بخشی از سوالات وی از جمله عدم برخورد هیات حل اختلاف استان با تخلفات مطرح شده در شورا و شهرداری ، علت عدم تمکین برخی مدیران استان از توصیه ایشان مبنی بر عدم شکایت از رسانه ها ، آشفتگی فضای فرهنگی را به علت ضییق وقت به آن فرصت موکول کرد.
در پایان این نشست، خبرنگاران و مدیران رسانه های حاضر در جلسه که تعداد آن طبق آمار مدعوین روابط عمومی استانداری ۱۶۰ نفر تخمین زده می شد ضمن شرکت در ضیافت شام ، هرکدام یک عدد کارت هدیه ۲۰۰ هزارتومانی دریافت کردند که البته خبرنگار « بیداری آذربایجان » از هر دو مورد مزبور عذرخواهی کرد .
۹۸/۱۱/۱۵