احتمال اینکه زلزله دیشب پیش لرزه باشد وجود دارد! / زلزله بادکنک نیست که با سوراخ شدن فشارش کم شود!
احتمال اینکه زلزله دیشب پیش لرزه باشد وجود دارد! / زلزله بادکنک نیست که با سوراخ شدن فشارش کم شود!

دکتر امیرساعدی در عصر امروز در گفتگو با خبرنگار بیداری آذربایجان اظهار داشت: مطلع شدیم بامداد روز جمعه ۱۷ آبانماه زلزله ای به قدرت ۵٫۹در مقیاس ریشتر در شهر ترک از بخش کندوان در جنوب رشته کوههای بزقوش از شهرستان میانه رخ داد؛ در این منطقه ۲ گسل مهم یکی در شمال رشته کوههای بزقوش […]

دکتر امیرساعدی در عصر امروز در گفتگو با خبرنگار بیداری آذربایجان اظهار داشت: مطلع شدیم بامداد روز جمعه ۱۷ آبانماه زلزله ای به قدرت ۵٫۹در مقیاس ریشتر در شهر ترک از بخش کندوان در جنوب رشته کوههای بزقوش از شهرستان میانه رخ داد؛ در این منطقه ۲ گسل مهم یکی در شمال رشته کوههای بزقوش به طول ۵۵ کیلومتر و یکی در جنوب این رشته کوهها به طول ۶۰ کیلومتر و در عمق ۱۸ کیلومتری زمین وجود دارند. با توجه به اینکه زلزله دیشب ناشی از فعالیت همین گسلها بوده و از آنجایی که زلزله در عمق زیادی از سطح زمین رخ داده است (۱۸ کیلومتر)، خسارات ناشی از زلزله کم ، اما حوزه جغرافیایی اثرگذاری و احساس شدن زلزله زیاد بوده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران با اشاره به مصاحبه های غیرکارشناسی مسئولان استانی در مورد مسائل تخصصی زلزله گفت: متاسفانه در خبرها دیدم یکی از مسئولان استان آذربایجان شرقی در مصاحبه ای گفته است “با رخداد این زلزله از فشار زلزله های احتمالی بعدی کاسته شده است” . من با دیدن این جمله بسیار متعجب شدم ! مگر زلزله بادکنک هست که با سوراخ شدن قسمتی از آن، فشار داخل آن کم شود! زلزله لرزش زمین هست ! و تنها در بعضی از مواقع رخداد زلزله از یک گسل مشخص، می تواند احتمال وقوع زلزله های دیگر از آن گسل را به تعویق بیاندازد! ولی این اصل مشروط بر این است که ما بتوانیم اطمینان حاصل کنیم از اینکه لرزش رخ داده ، زلزله اصلی بوده و پیش لرزه نبوده است! و برای اینکه بتوانیم به این اطمینان برسیم باید توان لرزه زایی این گسل را بررسی کنیم و در این مورد، توان لرزه زایی گسل برقوش بالای ۷ ریشتر می باشد چراکه در حوالی سالهای ۱۸۰۰ میلادی در این نواحی ۲ زلزله بالای ۷ ریشتر رخ داده است و این گسل قد و قواره واقعی خود را که زلزله های بالای ۷ ریشتر می باشد، قبلا نمایان کرده است و لذا احتمال اینکه زلزله دیشب ، زلزله اصلی نبوده و پیش لرزه باشد، وجود دارد!

این کارشناس حوزه لرزه شناسی با تاکید بر اینکه هیچ کس نمی تواند در مورد زلزله با قطعیت صحبت کند ادامه داد : چیزی که بنده امروز در مورد آن صحبت می کنم این هست که احتمال دارد زلزله دیشب پیش لرزه باشد و در روزهای آتی زلزله اصلی را داشته باشیم! که برای به قطعیت رساندن آن باید یک سری شبیه سازیهای مهندسی و بررسی های محیطی انجام و سپس اعلام نظر شود.

ساعدی داریان هم چنین گفت : برای آشنایی بیشتر با قدرت زلزله باید گفت: با اضافه شدن یک ریشتر به توان زلزله، انرژی آزاد شده در زلزله ۳۲٫۵ برابر بیشتر می شود به این معنی که زلزله ۷ ریشتری انرژی ۳۲٫۵ برابر بیشتر از زلزله ۶ ریشتری را آزاد می کند! لذا توصیه می کنم هموطنان عزیز طی چند روز آتی هوشیاری خود را حفظ و مراقب اوضاع باشند.

وی با تاکید براینکه این مطالب احتمالات علمی و صد در صد صحیح هستند گفت: زلزله گسل بزقوش با توجه به مجاورت آن با گسهای اطراف تبریز، توانایی افزایش احتمال رخداد زلزله در گسلهای اطراف تبریز بالاخص گسل شمال تبریز را نیز دارد . لذا از شهروندان تبریز و آذربایجان شرقی هم درخواست دارم طی روزهای آتی هوشیاری خود را حفظ کنند.

این استاد حوزه عمران و سازه در پایان افزود: با توجه باینکه زلزله های ۶ ریشتری در مقیاس جهانی جزو زلزله های بزرگی که بتواند به ساختمانها آسیب بزنند محسوب نمی شوند، ساختمانهای مهندسی ساز به راحتی زلزله های ۶ و ۷ ریشتری را تحمل می کنند و در نتیجه توصیه جدی من این است که ساکنان ساختمانهای مهندسی ساز در مواقع زلزله با اتکا و اعتماد به توانایی مهندسان داخلی، از ساختمان های خود خارج نشوند چراکه امن ترین محل همان ساختمانهای مهندسی ساز هستند.