شاه ماهی نقل و انتقالات؛ قوچی در تراختور/ گوچی در سرخابی!
شاه ماهی نقل و انتقالات؛ قوچی در تراختور/ گوچی در سرخابی!

اویاقلیق: قوچان نژاد بازیکنی است که گویا چند تیم خواهان جذب او هستند منجمله تراختور. بخاطر بازارگرمی او را شاه ماهی فصل نقل و انتقالات معرفی میکنند. حال این شاه ماهی به تور کدام تیم بیفتد، کسی نمیداند. احتمال اینکه قوچان نژاد جذب تراختور شود ما را بر آن داشت که توجهی داشته باشیم به […]

اویاقلیق: قوچان نژاد بازیکنی است که گویا چند تیم خواهان جذب او هستند منجمله تراختور. بخاطر بازارگرمی او را شاه ماهی فصل نقل و انتقالات معرفی میکنند. حال این شاه ماهی به تور کدام تیم بیفتد، کسی نمیداند. احتمال اینکه قوچان نژاد جذب تراختور شود ما را بر آن داشت که توجهی داشته باشیم به نام او: قوچان نژاد. یعنی کسیکه نژاد قوچانی دارد.
گفتنی است که در نام باشگاههای ورزشی قبل از کلمه ورزشی، عبارت فرهنگی هم بکار رفته که در عمل کار فرهنگی از این باشگاهها کمتر میبینیم و میشنویم و اگر این باشگاهها باندازه یک دهم کارهای ورزشی، کار فرهنگی هم انجام میدادند، حالا استادیومهای ما وضعیتی شایسته و مناسب برای تمامی تماشاگران از هر سن و جنس فراهم آورده بود.
بهرحال قصد ما از این نوشته، پرداختن به کیفیت فنی شاه ماهی فصل نقل و انتقالات نیست، بلکه میخواهیم به یک نکته فرهنگی اشاره کنیم.
در گزارشهای ورزشی در فضای مجازی یا جراید، بجای قوچان نژاد از عبارت «گوچی» استفاده میکنند، چرا و برای چه؟ گوچی یعنی چه و چه مفهومی دارد و این عنوان جعلی چه ربطی به قوچان نژاد دارد؟ حرف «گ» از کجا و با چه هدفی تولید شده؟ ذیلا توضیحاتی عرض میشود، شاید برای بعضی سوالات جوابی یافتیم .
…و اما هرچه بمنابع نگاه میکنیم نژادی بنام قوچان نمبینیم .
آنچه مسلم است اینست که قوچان نام شهر و منطقه ای در خراسان رضوی است و مردم آن اکثرا ترک و کرد و فارس هستند و اهالی روستاهای آن بیشتر تورک و بقیه کرد هستند که همین موضوع نشانگر آنست که اهالی شهر قوچان ، پیش از این نیز با ترکیب اکثریت تورکها در کنار کردها بوده است.
اهالی منطقه با وجود تنوع قومی، پیرو مذهب شیعه هستند و این اقوام مختلف از برکت پیروی اهل بیت، پیوندهای نزدیکی با هم دارند.
حال میپردازیم به ریشه یابی عبارت قوچان. قوچان عبارت ترکیبی است: قوچ+ان
میدانیم حرف ق در میان ملیت های ساکن در ایران مختص زبان عربی و ترکی است. بعبارت دیگر قوچ کلمه فارسی، کردی و …. نیست. از طرف دیگر وجود حرف چ نشان میدهد که قوچ عربی هم نیست و تنها میتواند کلمه ترکی باشد.
و اما قوچ در زبان ترکی معادل ایگیت و قوچاق بوده و به معنی جوانمرد است که در داستانهای اساطیری نامهایی چون قوچ کوراوغلو و قوچ نبی زبانزد است.
و اگر (ان ) پسوند جمع فارسی باشد قوچان نژاد بمعنی کسی میباشد که از نسل جوانمردان است .با اینحال اگر نام این بازیکن را بغلط و روی هر دلیلی قوچی بنامیم باز معنی دار بوده و معنی آن جوانمرد خواهد بود!

با این توضیحات گوچی چه معنی دارد و چرا این نام جعلی و بی معنی را بکار میبرند و حرف (ق) را تحریف و به گ تبدیل میکنند، الله اعلم!

 

یادداشت از : ساوالان – اردبیل