معدوم سازی ۴۳ کانون بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در آذربایجان غربی
معدوم سازی ۴۳ کانون بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در آذربایجان غربی

کامیار داهیم روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در این مدت چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال، غرامت معدوم سازی پرداخت شده و این نهاد هیچ گونه بدهی از بابت پرداخت غرامت ندارد. وی بیان کرد: در این استان از ۲۲ آبان سال گذشته تاکنون ۲۸۹ مورد تلفات طیور که مشکوک […]

کامیار داهیم روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در این مدت چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال، غرامت معدوم سازی پرداخت شده و این نهاد هیچ گونه بدهی از بابت پرداخت غرامت ندارد.
وی بیان کرد: در این استان از ۲۲ آبان سال گذشته تاکنون ۲۸۹ مورد تلفات طیور که مشکوک به بیماری آنفلوآنزا بود، شناسایی شده و برای بررسی های بیشتر نیز ۲۰ هزار نمونه برداری انجام شده که در نتیجه آنها ۴۳ کانون بیماری شناسایی شده است.
داهیم با تاکید بر اینکه از کل ۴۳ کانون، یک کانون صنعتی، ۹ کانون ویلایی و ۳۲ کانون روستایی بوده است، اظهار کرد: با وجود افزایش کانون بیماری فوق حاد پرندگان در برخی مناطق کشور، در آذربایجان غربی موردی از این بیماری گزارش نشده است.
داهیم با اشاره به اینکه ورود غیرمجاز انواع نهاده های طیور به استان یکی از عوامل نگران کننده شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان است، گفت: عوامل انتظامی باید کنترل حمل و جابجایی انواع نهاده های طیور فاقد بارنامه و گواهی قرنطینه ای بهداشتی دامپزشکی را تشدید کند.
مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی با تاکید بر اینکه هزینه های این بیماری بالاست، گفت: همکاری بین بخشی دستگاه های مرتبط در راستای پیشگیری از بروز این بیماری ضروری است.
به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از ایرنا در سال ۹۴ در آذربایجان غربی ۶ روستای ارومیه، ۲ روستای خوی و چهار روستای سردشت با بیماری آنفلوآنزا در طیور بومی مواجه شد که طیور این مناطق به سرعت توسط دامپزشکی استان معدوم و غرامت آنها پرداخت شد.
بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از طریق ورود پرندگان مهاجر به تالاب ها و آب های ایران شیوع می یابد به نحوی که با آلوده شدن طیور بومی، زمینه ابتلای طیور صنعتی نیز فراهم می شود.
بیماری آنفلوانزای پرندگان بیماری خطرناکی است که در سال ۱۹۱۸ میلادی در جهان شیوع پیدا کرد و با شیوع آن ۶۰ میلیون نفر جان خود را از دست دادند.
آنفلوآنزای پرندگان، گونه ای بیماری ویروسی بوده که ویروس عامل آن از خانواده Orthomyxooviridae است.
۷۱۲۵/۳۰۷۲
** خبرنگار: طاهره نوید آرین ** انتشار دهنده: علیرضا فولادی