هر رای ایرانی حلقه ای برای همگرایی اقوام و ادیان الهی
هر رای ایرانی حلقه ای برای همگرایی اقوام و ادیان الهی

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از ایرنا در حالی که رسانه های بیگانه در آستانه انتخابات ۲۹ اردیبهشت ۹۶ به دنبال القا مشارکت پایین اقوام و ادیان مختلف در سطح کشور هستند، شور و نشاط انتخاباتی در رنگین کمان اقوام و ادیان به چشم می خورد و به عقیده بسیاری از صاحب نظران […]

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از ایرنا در حالی که رسانه های بیگانه در آستانه انتخابات ۲۹ اردیبهشت ۹۶ به دنبال القا مشارکت پایین اقوام و ادیان مختلف در سطح کشور هستند، شور و نشاط انتخاباتی در رنگین کمان اقوام و ادیان به چشم می خورد و به عقیده بسیاری از صاحب نظران بالا بودن میزان مشارکت مردم در این دوره از انتخابات نیز همچون دوره های گذشته قابل پیش بینی است.
آذربایجان غربی که به رنگین کمان اقوام و ادیان ایران زمین شهرت دارد از جمله استان هایی است که همواره با مشارکت بالایی در عرصه های مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و به ویژه انتخابات خوش درخشیده و نام خود را در بین استان های با مشارکت بالا تثبیت کرده است.
این مشارکت بالا که در دوره های مختلف انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی، شوراهای اسلامی شهر و روستا و خبرگان رهبری تکرار شده از همدلی و همراهی ساکنان غیور این استان مرزی نظیر ترک، کرد، ارمنی و آشوری حاصل شده است.
مدرس دانشگاه های آذربایجان غربی در رشته مطالعات فرهنگی گفت: انتخابات مکانیسمی است که زمینه را برای مشارکت سیاسی فراهم می کند و از مهمترین و موثرترین راه های ارتقای مشارکت اجتماعی به شمار می رود.
جعفر احمدی با اشاره به اینکه دو نگاه واگرایی و همگرایی ملی همواره در تقابل با یکدیگر بوده است، اضافه کرد: توسعه شاخصه های همگرایی ملی از نتایج مهم انتخابات است و از این طریق می توان زمینه وحدت بیشتر بین اقشار مختلف، اقوام و پیروان ادیان را در جامعه فراهم کرد.
وی اظهار کرد: انتخابات زمینه لازم برای مشارکت اقوام و پرکردن شکاف های قومی را نیز فراهم می کند و از این طریق روند همگرایی ملی ارتقا می یابد.
این پژوهشگر مسائل فرهنگی تاکید کرد: انتخابات به نوعی ریسمانی برای همگرایی در کشور است که مشارکت سیاسی گرایش های مختلف فکری و فرهنگی را در کنار هم قرار می دهد.
احمدی با اشاره به اینکه در این دوره از انتخابات، نگاه به اقوام بسیار پررنگ تر شده است، ادامه داد: توجه به مطالبه های قومی در این دوره به مناظره های ریاست جمهوری نیز کشیده شد که این امر نشان دهنده توجه بیشتر به موضوع اقوام و پیروان ادیان در این دوره است و این موضوع می تواند در ایجاد شور و نشاط اجتماعی موثر باشد.
یکی از داوطلبان کرد شورای اسلامی شهر ارومیه نیز با اشاره به اینکه بخش عظیمی از مردم از فرصت انتخابات برای بیان نظر خود استفاده می کنند، گفت: از این فرصت باید به نحو شایسته برای ارتقا اعتماد اجتماعی بهره برداری شود تا شاخصه های همزیستی مسالمت آمیز اقوام و ادیان ارتقا یابد.
وی با تاکید بر اینکه نظام مقدس جمهوری اسلامی برخاسته از متن مردم است و به همه اقشار و اقوام نگاهی همگون دارد، افزود: انتخابات یکی از عرصه هایی است که حق شهروندی شرکت در انتخابات برای همه اقشار رعایت شده است.
وی تاکید کرد: انتخاب افراد به خاطر صلاحیت و تخصص آنان در ارتقای شاخصه های همزیستی مسالمت آمیز در انتخابات موثر است که در نتیجه آن همگرایی اقوام و ادیان ارتقا می یابد.
پایلاق ساهاک از شهروندان ارمنی ارومیه نیز گفت: انتخابات یکی از ارکان دموکراسی است و دولت در سایه برگزاری منظم آن از پشتوانه مردمی بهره مند می شود و مهمتر از آن همدلی و اتحاد بین تمام ملت ایران فراهم می شود.
وی اضافه کرد: ارامنه به عنوان شهروندان این کشور، سالیان متمادی در کنار سایر اقوام زندگی کرده اند و در تمامی برهه ها اعم از انقلاب و جنگ تحمیلی در کنار دیگر هموطنان بوده اند و انتخابات نیز یکی از این عرصه های مشارکت براب آنان به شمار می رود.
وی اظهار کرد: فردا نیز ارامنه همدوش سایر اقوام ایرانی در انتخابات شرکت می کنند و بدون تردید با مشارکت حداکثری، اقتدار کشورمان را به جهان نشان می دهند.
این شهروند ارمنی ادامه داد: ایران نخستین کشوری است که در آن اقلیت های دینی حق داشتن نماینده در مجلس را دارند و در هیچ یک از کشورهای جهان چنین امتیازی به اقلیت ها داده نشده است.
ساهاک بیان کرد: وجود چنین امتیازی برای اقلیت های دینی پاسخی قاطع به مدعیان نقض حقوق بشر در ایران است.
یک شهروند ارومیه ای نیز با اشاره به اینکه این شهر یکی از شهرهای زبانزد کشور در همزیستی مسالمت آمیز اقوام، پیرون ادیان و مذاهب به شمار می رود، اظهار کرد: از هر فرصتی باید برای همگرایی استفاده شود و انتخابات یکی از بهترین فرصت ها برای تحقق این مهم است.
محمد کاظمی افزود: تبلیغات انتخاباتی پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا در روزهای اخیر بسیار پرشور و کم نظیر بود و نامزدهایی با گرایش های خاص سیاسی، اجتماعی، شهری و اقوام مختلف در آن به بیان عقاید خود پرداختند که می تواند زمینه ساز شور انتخاباتی قابل توجه به شمار رود.
وی ابراز امیدواری کرد تا با استفاده از این فرصت و شور انتخاباتی ایجاد شده، زمینه وحدت بیشتر در بین مردم برای مقابله با توطئه های دشمنان فراهم شود.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی معتقد است که دشمنان سعی دارند تا با ایجاد اختلاف بین اقوام و مذاهب زمینه ای برای تهدید کشور و این استان در آستانه انتخابات فراهم کنند اما مولف های همگرایی و زندگی مسالمت آمیز اقدام و ادیان در جای جای ایران اسلامی بسیار است.
علیرضا رادفر مشارکت در حفظ منافع ملی را از دیگر عوامل همگرایی در جامعه عنوان کرد و افزود: تاکید بر مشترکات و منافع ملی از عوامل تقویت امنیت و جزو بایدهای همگرایی در جامعه است که با شرکت در انتخابات تجلی می یابد.
به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از ایرنا، سخنان این افراد نشان می دهد که ضمن اینکه انتخابات مظهر تجلی وحدت و انسجام ملی در هر کشوری به ویژه ایران به شمار می رود، نتیجه ای ملموس در افزایش یکپارچگی ملی داشته و وحدت بین همه مردم را فراهم می کند.
۲۰۹۳/۳۰۷۲
** گزارش از: صابر چهرقانی ** انتشار دهنده: علیرضا فولادی