مسافران فرهنگی به هتل‌های اردبیل نرسیدند/تخفیف و شعار کارساز نیست
مسافران فرهنگی به هتل‌های اردبیل نرسیدند/تخفیف و شعار کارساز نیست

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- ونوس بهنود: با دلیل حمایت از مراکز اقامتی استان، در دو سال گذشته موضوع اسکان فرهنگیان در مدارس از یک سو مورد تائید دستگاه‌های متولی بوده و از سویی مورد نقد و گله‌مندی واقع شده است. مراکز اقامتی با این دیدگاه که مدارس اسکان مسافران را تحت‌الشعاع قرار می‌دهند، خواستار کم‌رنگ […]

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- ونوس بهنود: با دلیل حمایت از مراکز اقامتی استان، در دو سال گذشته موضوع اسکان فرهنگیان در مدارس از یک سو مورد تائید دستگاه‌های متولی بوده و از سویی مورد نقد و گله‌مندی واقع شده است.

مراکز اقامتی با این دیدگاه که مدارس اسکان مسافران را تحت‌الشعاع قرار می‌دهند، خواستار کم‌رنگ شدن اسکان فرهنگیان در مدارس و رفع مسئولیت از مدرسه شدند.

بطوریکه مدیرعامل جامعه صنفی تأسیسات اقامتی استان اردبیل معتقد است ورود نهادهای دولتی از جمله آموزش‌وپرورش به مقوله اسکان مسافر ضربه جدی به صنعت هتلداری وارد ساخته و مغایر با سیاست‌های حمایت از بخش خصوصی است.

وقتی مهمانسرای دولتی رقیب هتل می‌شود

جعفر بذری در گفتگو با خبرنگار مهر تصریح کرد: اسکان فرهنگیان یکی از عوامل خالی ماندن ظرفیت مراکز اقامتی است و فعالیت مهمانسراهای دولتی، افزایش مراکز استیجاری بویژه واگذاری خانه‌های شخصی به گردشگران توأم با بی‌سامانی نرخ کرایه این مراکز و رشد مسافران چادری از مهم‌ترین عوامل در کاهش اقامت گردشگران در مراکز اقامتی این استان بوده است.

مدیرعامل جامعه صنفی تأسیسات اقامتی استان در تشریح این عوامل تأکید کرد که فعالیت گسترده و بدون نظارت مراکز و مهمانسراهای دولتی هم‌اکنون صنعت هتلداری استان اردبیل را تحت تأثیر شدید قرار داده است.

وی با بیان اینکه تداوم روند فعلی لطمه شدیدی به صنعت هتلداری و گردشگری استان وارد می‌کند، ادامه داد: در حالی که بنا بود تصدی‌گری دولت در زمینه گردشگری کاهش یابد، اما امروز شاهدیم که مراکز اقامتی و مهمانسراهای وابسته به ارگانهای دولتی فعالیت گسترده‌ای را در این زمینه دارند و بخشی از گردشگران را جذب می‌کنند.

این اظهارات البته موجب نشد که در سال‌های اخیر موضوع اسکان فرهنگیان با کاهش همراه شود و آموزش‌وپرورش مطابق با برنامه تکلیفی وزارت خانه مطبوع نسبت به اسکان فرهنگیان اقدام کرد.

تخفیف ۵۰ درصدی هم کارساز نبود

به منظور پاسخ به مطالبه مراکز اقامتی و رونق بخشی در زمان تعطیلات نوروزی چند طرح برای اسکان فرهنگیان به اجرا درآمد.

از جمله اینکه مدیرکل میراث فرهنگی استان اردبیل در جلسه تشریح اقدامات ستاد اجرایی خدمات سفر اردبیل از اجرای طرح ممنوعیت اسکان غیر فرهنگیان در مدارس خبر داد.

کریم حاجی‌زاده تصریح کرد: بر اساس بخشنامه ابلاغی صادره اسکان غیرفرهنگی در مدارس تنها در شرایط اضطراری اجازه داده شده و در غیر این صورت ممنوع است.

وی افزود: این طرح با هدف حمایت از مراکز اقامتی اجرا شده و در عین حال اسکان فرهنگیان در مدارس مطابق روال سال‌های گذشته اجرا می‌شود.

از سویی مراکز اقامتی نیز تخفیف ۵۰ درصدی خود برای فرهنگیان را مطرح کردند و بر اساس تفاهم‌نامه مشترک در ستادهای پذیرش مسافران فرهنگی لیست هتل‌ها و مراکز اقامتی نیز نصب شد.

با این وجود آموزش‌وپرورش استان که بارها اعلام کرده متولی اسکان مسافران نیست تمامی طرح ها و برنامه‌های هدایت فرهنگیان به مدارس را اجرا کرد. چنانچه در هفته اول تعطیلات نوروزی امسال آمار مسافران اسکان یافته در مدارس افزایش یافت.

رشد مسافران فرهنگی در اردبیل

مدیر کل آموزش‌وپرورش استان اردبیل در گفتگو با خبرنگار مهر تصریح کرد: سال گذشته در دو هفته تعطیلات نوروزی در مجموع پنج هزار و ۸۰۰ خانوار اسکان یافتند که امسال از ۲۸ اسفند ماه سال گذشته تا هفتم فرودین ماه اسکان سه هزار و ۵۲۸ خانوار ثبت شده است.

احمد ناصری تصریح کرد: با توجه به رزورهای صورت گرفته بی‌شک آمار اسکان فرهنگیان در نوروز امسال به مراتب بیشتر از سال گذشته خواهد بود؛ بطوریکه حتی اگر آمار مسافران نوروزی استان کاهش یافته، آمار مسافران فرهنگی رو به افزایش است.

وی افزود: بر اساس تصمیم ستاد اجرایی خدمات سفر ما اسکان فرهنگیان را در اولویت قرار دادیم و حتی تخفیفات مراکز اقامتی و نشانی آن ها را اطلاع‌رسانی کردیم.

مدیر کل آموزش‌وپرورش استان تأکید کرد: با این وجود فرهنگیان از مراکز اقامتی استان استقبال نداشتند و بیشتر اسکان در مدارس را ترجیح داده‌اند.

در این شرایط سود اقامت گردشگران نوروزی ستاد اردبیل بیش از مراکز اقامتی نصیب مدارس شد تا سر بخش خصوصی دوباره بی کلاه بماند.