خرید و فروش گونه‌های جانوری حیات وحش در ایام نوروز ممنوع است
خرید و فروش گونه‌های جانوری حیات وحش در ایام نوروز ممنوع است

به گزارش اویاقلیق به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی، میرمحسن حسینی قمی اظهار کرد: خرید و فروش کلیه گونه‌های مختلف جانوری حیات وحش ممنوع است و برابر قوانین و مقررات محیط زیست با متخلفان به شدت برخورد خواهد شد. وی گفت: با توجه به نزدیک شدن ایام پایانی سال و تجربیات […]

به گزارش اویاقلیق به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی، میرمحسن حسینی قمی اظهار کرد: خرید و فروش کلیه گونه‌های مختلف جانوری حیات وحش ممنوع است و برابر قوانین و مقررات محیط زیست با متخلفان به شدت برخورد خواهد شد.

وی گفت: با توجه به نزدیک شدن ایام پایانی سال و تجربیات سال‌های گذشته، برخی افراد فرصت‌طلب و سودجو اقدام به خرید و فروش گونه‌های مختلف جانوری نظیر مارمولک‌ها، مارها، لاک‌پشت برکه‌ای و یا سمندرها در اماکن عمومی می‌کنند.
حسینی قمی تاکید کرد: این امر خلاف قوانین و مقررات محیط زیست است و علاوه بر تشکیل پرونده قضایی، ضرر و زیان ناشی از زنده‌‌گیری جانوران وحشی از آنها نیز اخذ می‌شود، همچنین‌ خرید و فروش گونه‌های غیربومی بدون مجوز سازمان محیط زیست نیز تخلف محسوب می‌شود و در مراجع قضایی قابل پیگیری است.
معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان افزود: نظر به هماهنگی‌های به عمل آمده و تشکیل جلسات مربوطه با همکاری دستگاه قضایی و نیروی انتظامی در آستانه عید نوروز و ایام تعطیلات با متخلفانی که اقدام به خرید و فروش گونه‌های جانوری وحشی در اماکن عمومی و میادین یا بازارها کنند به شدت برخورد خواهد شد و به همین منظور گشت‌های ویژه‌ای جهت کنترل این قبیل فعالیت‌های غیرمجاز در سطح استان و کلیه شهرستان‌های تابعه تشکیل شده است.
وی در مورد ورود گونه‌های غیربومی به زیستگاه‌های استان و تاثیر آنها بر روی گونه‌های بومی هشدار داد و گفت:‌ از ورود هرگونه گیاهی و جانوری غیربومی به زیستگاه‌های استان جلوگیری می‌کنیم و برابر قوانین و مقررات با متخلفان برخورد می‌شود،از این رو از هموطنان می‌خواهیم که از رها کردن و جابه‌جایی هر نوع گیاه و جانور غیربومی در زیستگاه‌های طبیعی اجتناب کنند، به‌ ویژه از رهاسازی ماهیان قرمز عید در رودخانه‌ها خودداری کنند چرا که این گونه به راحتی جایگزین گونه‌های بومی شده و آنها را از بین می‌برد.
وی افزود: همچنین موجبات انتقال و سرایت انواع بیماری‌ها به انسان و سایر موجودات را نیز فراهم می‌کند که هزینه حذف و کنترل بیماری بسیار سنگین است و گاهی حتی جبران‌ناپذیر می‌شود بنابراین ماهیان قرمز ایام نوروز نباید در رودخانه‌ها و زیستگاه‌های اصلی گونه‌های بومی رها شوند.
معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان گفت: به منظور جلوگیری از هرگونه برداشت و تجاوز به گونه‌های گیاهی و جانوری در عرصه‌های طبیعی، در طول ایام تعطیلات نوروز ماموران و محیط‌بانان یگان حفاظت محیط زیست استان به‌ صورت شبانه‌روزی عرصه‌های طبیعی استان را تحت نظارت قرار خواهند داشت و در صورت مشاهده هرگونه تخلف با متخلفان زیست محیطی برخورد قانونی خواهند کرد.
حسینی قمی در ادامه از مسافران، مهمانان نوروزی، گردشگران و هموطنان خواست در صورت مشاهده هرگونه تخریب زیست محیطی، خرید و فروش و نگهداری جانوران وحشی و غیره را با شماره تلفن ۱۸۱۲ و ۱۵۴۰ اداره کل حفاظت محیط زیست استان و یا ادارات محیط زیست شهرستان‌ها اطلاع دهند.