شهرداری تبریز از تولید برنامه‌های تلویزیونی در حوزه شهروندی حمایت می‌کند
شهرداری تبریز از تولید برنامه‌های تلویزیونی در حوزه شهروندی حمایت می‌کند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از خبرگزاری تسنیم از تبریز، به نقل از روابط عمومی شهرداری تبریز، صادق نجفی در بازدید از پشت صحنه برنامه تلویزیونی مهمان ما باشید با اشاره به مطلب فوق افزود: تولیدات تلویزیونی مناسب که بر اساس معرفی فرهنگ و سبک زندگی ایرانی و اسلامی ساخته […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از خبرگزاری تسنیم از تبریز، به نقل از روابط عمومی شهرداری تبریز، صادق نجفی در بازدید از پشت صحنه برنامه تلویزیونی مهمان ما باشید با اشاره به مطلب فوق افزود: تولیدات تلویزیونی مناسب که بر اساس معرفی فرهنگ و سبک زندگی ایرانی و اسلامی ساخته می‌شود همواره مورد توجه مخاطبان قرار می‌گیرد و اگر در این گونه برنامه‌ها به آموزه‌های شهروندی توجه خاصی شود حتماً با استقبال نهادهای فرهنگی هم روبرو می‌شود.

وی افزود: نگرش مدیریت شهری به مقوله فرهنگ معطوف به دورنمای اصلی رشد و تعالی فرهنگ شهروندی است و در این راستا شهرداری تبریز از ساخت برنامه‌های مختلف در حوزه شهروندی که به صورت ملی و فرا ملی، استقبال می‌کند.

نجفی، تبریز را یک شهر فرهنگی با هویت غنی معرفی کرد و افزود: مردمان این دیار از روزگاران دور نقش آفرین و تأثیر گذار بوده‌اند و در میهمان نوازی شهره خاص و عام‌اند و قرار دسته جمعی شهروندان فهیم تبریزی در سال ۲۰۱۸ که تبریز بعنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام انتخاب شده است، هر شهروند یک میزبان خواهد بود.

وی ارتقای فرهنگی جایگاه فرهنگی تبریز را اصل اساسی مدیریت شهری عنوان کرد و افزود: تبریز از حیث تاریخی، فرهنگی و طبیعت و دیگر جاذبه‌های گردشگری در حوزه‌های مختلف دارای چندین برند گردشگری است که مردمان میهمان نوازش با شعار هر شهروند یک میزبان می‌تواند بر برندهای گردشگری خود بیافزاید.

معصومه پورحسینی، تهیه‌کننده برنامه تلویزیونی «میهمان ما باشید» در این دیدار با اشاره به این که میهمان ما باشید شبکه ۳ سیما از معدود برنامه‌هایی است که مجوز ورود به حوزه خصوصی شهروندان را کسب کرده است، گفت: با در نظر گرفتن برخی ملاحظات و با تاکید بر هویت ایرانی و اسلامی هر هفته دو خانواده از دو شهر مختلف ایران مهمان یکدیگر می‌شوند و آداب و رسوم، غذاهای سنتی و جاذبه‌های گردشگری محل زندگی خود را به خانواده میهمان و بینندگان معرفی می‌کنند.

پورحسینی افزود: در اجرای سری جدید این برنامه که از دی ماه روی آنتن می‌رود مهران رجبی بعنوان مجری و دو متخصص آشپزی و گردشگری این مسابقه را داوری می‌کند.

• ارتقای کیفیت و افزایش عمر مفید آسفالت اساسی‌ترین هدف شهرداری تبریز

محمدحسین اسحقی، در سخنان خود در سمینار تخصصی آسفالت پایدار، گفت: موضوع آسفالت و عمران، از دو زاویه قابل بحث و بررسی است؛ اولین زاویه، دیدگاه عمومی نسبت به آسفالت است و دومین زاویه نیز، دیدگاه فنی و علمی به آن است.

وی ادامه داد: در دیدگاه اول، آسفالت ترکیبی از قیر و مصالح سنگی است که تصورعمومی جامعه نسبت به آسفالت را بیان می‌کند و تقریباً ریشه و اساس آسفالت را تشکیل می‌دهد؛ اما آن چه که هدف ماست، دوام این اسفالت و عمرچندین ساله آن است که با تمرکز بر روی دیدگاه دوم حاصل می‌شود.

معاون فنی و عمرانی شهردار تبریز، با تاکید بر لزوم مطالعات بنیادین در این حوزه، خاطرنشان کرد: از همکاران خودم نیز، تقاضا می‌کنم در این مسیر با جد و جهد تمام، گام بردارند.

اسحقی در بیان بخشی از مشکلات حوزه آسفالت نیز، خاطرنشان کرد: مشکل عمده ما در بحث اسفالت، قیر استاندارد است که باید با بازسازی و نوسازی کارخانه‌ها این نیاز را هم تأمین کنیم.

وی در زمینه نوسازی کارخانه‌های آسفالت شهرداری اظهارداشت: پروسه نوسازی کارخانه‌های اسفالت از ۶ سال پیش آغاز شده و تا کنون توانسته‌ایم از ۲۰ کارخانه موجود، ۶ کارخانه را برای فعالیت آماده کنیم.

معاون فنی و عمرانی شهردار تبریز، دربیان اهمیت ساخت آسفالت اذعان کرد: تمامی اجزای آسفالت باید با دقت هرچه تمام‌تر انتخاب و با هم ترکیب شوند و از این نظر حتی می‌توان ساخت آسفالت را نوعی هنر نیزمحسوب کرد.

اسحقی با تاکید بر نوآوری در بحث نظام فنی واجرایی، گفت: تفکرات پیشین، اکنون نمی‌توانند جوابگوی نیازهای امروزی شهر و شهروندان باشند و بر همین اساس، معاونت عمرانی شهرداری تبریز، بر آن است با تکیه بر مطالعات علمی و بهره گیری از تکنولوژی روز دنیا، کیفیت اسفالت معابر را ارتقا بخشد.

وی در پایان سخنان خود، اضافه کرد: شهر و جامعه‌ای که از مدرنیته و انسان محور بودن دور بماند، با توقف رشد و توسعه مواجه خواهدشد؛ بنابراین، ما نیز باید در راستای تحقق شهرانسان محور تلاش کنیم.

• تبدیل محوریت ترافیکی شهر از خودرو به انسان، بخشی از مشکلات آسفالت را برطرف می‌کند

ایرج شهین باهر که درسمینار اسفالت پایدار سخن می‌گفت، با اشاره به لزوم تغییر و تحول همراستا با علم روز دنیا گفت: تا زمانی که بر علم روز دنیا تسلط نداشته باشیم، نمی‌توانیم شاهد تغییرات مثبت در امور عمرانی و فنی شهرمان باشیم.

وی در ادامه، با بیان اهمیت کیفیت در اسفالت معابر، اظهار داشت: مدتی است در باره لزوم ارتقای کیفیت آسفالت بحث و بررسی‌هایی صورت می‌گیرد که با هدفمند شدن این تحقیقات، نتایج مثبتی حاصل می‌شود.

این عضوشورای شهر تبریز، همچنین با بیان هزینه کرد شهرداری در حوزه آسفالت خاطرنشان کرد: شهرداری تبریز به طور متوسط سالانه، ۱۰۰ میلیارد ریال برای آسفالت معابر شهر هزینه می‌کند و امیدواریم با ارتقای کیفی آسفالت‌ها با استفاده از روش‌های علمی، بتوانیم شاهد کاهش هزینه‌ها نیز باشیم.

شهین باهر در بخش دیگری از سخنان خود، به محوریت خودروها در تبریز اشاره کرد و متذکرشد: در صورتی که بتوانیم محوریت شهر را از خودرو به انسان محوری تبدیل کنیم، مسلماً بخش مهمی از مشکلات اسفالت در معابر ما برطرف خواهدشد و این امر نیز با تقویت زیرساخت‌ها ممکن می‌گردد؛ چرا که تردد شهروندان با خودروهای شخصی بر کیفیت آسفالت تاثیرگذار است.

وی، اضافه کرد: می‌توان با پیگیری و دقت، ایرادات موجود در آسفالت معابر را رفع و از پتانسیل‌های موجود به اندازه کافی بهره برد.

گفتنی است سمینار تخصصی اسفالت پایدار به همت معاونت فنی و عمرانی، سازمان عمران شهرداری و با حضور شرکت ایرلندی لاگان، از صبح امروز آغاز شده و تا ۵ بعد از ظهر ادامه خواهدداشت.

• ارتقای کیفیت آسفالت در صدر برنامه‌های شهرداری قرار دارد

محمدصادق پورمهدی، در سمینار تخصصی آسفالت پایدار که در سالن همایش شهرداری مرکز و به همت سازمان عمران شهرداری تبریز برگزار شده بود، ابتدا با اظهار همدردی با بازماندگان تصادف قطار تبریز مشهد، گفت: ضمن اظهار تأسف از وقوع این حادثه غمبار، جا دارد از همراهی و مشارکت شهروندان و مسوولان استانی و شهری، به ویژه شهرداری تبریز تشکر کنم که به نحو مقتضی در برگزاری مراسم تشییع و بزرگداشت درگذشتگان، همکاری کردند.

وی در ادامه، به بیان لزوم توجه به مسائل فنی در طرح‌های عمرانی توسط شهرداری، اظهار داشت: حدود یک دهه پیش، شهرداری به عنوان یک نهاد خدماتی معرفی می‌شد و چندان ارتباطی با مسائل فنی نداشت؛ اما خوشبختانه اکنون مدیران و مسوولان مجموعه شهرداری، اقدامات عمرانی و رعایت اصول فنی را، یکی از وظایف خود می‌دانند.

معاون عمرانی استاندار اذربایجان شرقی، افزود: موضوع آسفالت یکی از با اهمیت‌ترین موضوعاتی است که باید در مرکز تحقیقات و بررسی‌ها قرار گیرد و بر اساس همین اهمیت، اعضای شورای فنی استان نیز حاضرند تا در این باره، با شهرداری تبریز نهایت همکاری را داشته باشند.

پورمهدی، با بیان مشکلاتی که در حوزه آسفالت ریزی معابر در تبریز وجود دارد، تصریح کرد: شهرداری تبریز سالانه هزاران تن آسفالت برای بهسازی معابر استفاده می‌کند؛ با این حال شهرداری می‌تواند با ارتقای کیفیت این آسفالت‌ها، نیاز به تجدید را کاهش دهد.

وی با تاکید بر ضرورت شناسایی ایرادات موجود در این آسفالت‌ها، متذکر شد: می‌توان با کاهش کمیت، بر کیفیت افزود و سطح کمی را تحت پوشش آسفالت قرار داد، اما اصول کیفی را در آن ارتقا داد.

• ساختار جدید شهرداری در خدمت کیفی‌سازی برنامه‌های اجرایی و نظارتی است

اسماعیل چمنی در صحن علنی شورای اسلامی شهر تبریز خاطرنشان کرد: ساختار جدید پیشنهادی از سوی شهرداری تبریز، در صورت تصویب، رویکردهای اجرایی شهرداری و وظایف نظارتی شورا را با تمرکز و انسجام بیشتری پیش خواهد برد.

چمنی اضافه کرد: با تشکیل ساختار جدید، بحث مدیریت واحد شهری، که از ضروریات اداره شهر است، در چشم‌انداز نزدیک‌تری قابل‌تحقق خواهد بود.

عضو شورای اسلامی شهر خاطرنشان کرد: مدیریت ایده‌آل هزینه‌ها و چابک‌سازی نیروی انسانی از دیگر دستاوردها و تاثیرات چارت جدید خواهد بود.

وی با اشاره به اقدامات شهرداری در مراسم تشییع جان‌باختگان قربانیان قطار تبریز-مشهد، گفت: سازمان آرامستان‌ها و اداره‌کل روابط‌عمومی، اقدامات و پیش‌بینی‌های مناسبی در برگزاری مناسب و آبرومندانه این برنامه داشت که جای تقدیر دارد.

• مخالفت شورای شهر با لایحه کمک ۲۰۰ میلیونی به تراکتورسازی

لایحه دو فوریتی شهرداری تبریز مبنی برکمک به تیم فوتبال تراکتورسازی تبریز بعد از رأی نیاوردن در صحن علنی شورا در هفته گذشته به کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تبریز ارجاع شده بود.

با بررسی این لایحه دو فوریتی در کمیسیون بودجه شورای اسلامی شهر تبریز، این کمیسیون موافقت خود را با پرداخت کمک ۲۰۰ میلیون تومانی به تراکتورسازی اعلام کرد.

در جلسه امروز صبح شورای اسلامی شهر تبریز بعد از بحث و بررسی اعضای شورا، این لایحه به تصویب اعضا نرسید.

گفتنی است با تصویب شورای اسلامی شهر تبریز در سال گذشته مقرر شده بود ۵۰۰ میلیون تومان کمک غیر نقدی به تیم تراکتورسازی کمک شود که بنا بر مسائلی این کمک میسر نشد.

با توجه به اولتیماتوم کمیته استیناف به تیم تراکتورسازی و ضرورت تسویه حساب با بازیکن خارجی این تیم، بررسی لایحه شهرداری درکمیسیون فرهنگی و اعضای شورای شهر تبریز با پرداخت ۲۰۰ میلیون تومان به تیم تراکتورسازی تبریز موافقت نکردند.

• درخواست رئیس شورای شهر تبریز از رئیس جمهور در خصوص اعتبارات دریاچه ارومیه

شهرام دبیری در جلسه امروز صبح شورای اسلامی شهر تبریز با درخواست از رئیس جمهور برای تأمین بودجه احیای دریاچه ارومیه گفت: دریاچه ارومیه طبق برنامه ۱۰ ساله‌ی ارائه شده مقرر شده است احیا شود و برای این منظور برای سالهای ۹۴- ۹۵ و ۹۶ مبلغ ۳۸۰ میلیارد تومان بودجه در نظر شده است که تنها ۴۰ میلیارد از این بودجه محقق شده است.

دبیری افزود: با توجه به حساسیت موضوع دریاچه ارومیه از رئیس جمهور می‌خواهیم که دولت در برنامه خود اختصاص و تأمین بودجه آن را مورد توجه قرار دهدد تا شهروندان استانهای شمالغرب کشور از عوارض نابودی این دریاچه زیبا در امان باشند.

رئیس شورای اسلامی تبریز با تبریک حلول ماه ربیع الاول وفات دکتر هریسی نژاد را که از دوره گذشته به عنوان مشاور شورای شهر تبریز فعالیت داشت را به جامعه وکلا، اعضای شورا و خانواده این مرحوم تسلیت گفت.

وی با اشاره به سیزدهم آذر روز جهانی معلولین گفت: باید توجه خاصی به معلولان صورت گیرد زیرا این شهروندان نیازمند کمک و مساعدت شهروندان و مسئولین از نظر مسائل کاری، رفاهی و فرهنگی هستند. شاید این شهروندان معلول باشند اما افزاد باهوش و بابغه و فعال در بین آنان بسیار دیده می‌شود.

گفتنی است در جلسه امروز شورای اسلامی شهر تبریز علاالدین نورمحمدزاده به عنوان سخنران پیش از دستور به ایراد سخنرانی پرداخت.

• توسعه زیرساخت‌های ورزشی با بهره برداری از زمین ورزشی شهید موسی پور

صادق نجفی با اشاره به اهمیت توسعه زیرساخت‌های ورزشی در سطح شهرگفت: شهرداری تبریز با وقوف به نیاز شهروندان به امکانات و تجهیزات ورزشی در محلات مختلف، اقدام به احداث زمین‌های فوتبال چمن مصنوعی کرده است.

وی افزود: با این حال تلاش می‌کنیم تا این امکانات ورزشی را در محلات کم برخوردار بیش از پیش ایجاد و زمینه شادابی و نشاط اجتماعی و سلامت روحی و روانی شهروندان و به ویژه جوانان و نوجوانان این محلات را تأمین کنیم که ایجاد زمین ورزشی شهید موسی پور در محدوده شهرداری منطقه ۱۰ و در انتهای خیابان دارایی ۴، در این راستا بوده است.

شهردار تبریز، در ادامه با بیان ویژگی‌های این پروژه اظهار داشت: این زمین ورزشی، با پوشش چمن مصنوعی و امکانات رفاهی از قبیل رختکن و ساختمان اداری، آخرین مراحل احداث خود را طی کرده و آماده بهره برداری است.

دکترنجفی، همچنین با تصریح بر لزوم توجه به نیازبانوان به بناها و سالن‌های ورزشی مخصوص بانوان خاطرنشان کرد: با وجود فعالیت‌های شهرداری در حوزه ورزش بانوان، تا رسیدن به نقطه مطلوب و تحقق اهداف این حوزه، هنوز فاصله داریم.

وی در پایان، بر بهره برداری از میدان ورزشی طی روزهای آینده، تاکید کرد.

• اجرای پیرایش شهری و حذف زوائد بصری درکمربند میانی، جاده ائل گلی و میرداماد

علی فرخی با اعلام این خبر افزود: حدف زوائد بصری، نازیبایی‌ها و تابلوهای غیرمجاز از چهره شهر ضرورتی است که باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: بر این اساس، سازمان زیباسازی شهرداری در ادامه برنامه ساماندهی فضاهای شهری و حذف زوائد بصری از سطح شهر، این بار نیز طرح فوق را در مسیر کمربند میانی، حدفاصل چهارراه بهشتی تا بیمارستان بین المللی، جاده ائل گلی و بلوار میرداماد اجرا کرده است.

مدیرعامل سازمان زیباسازی، ادامه داد: این طرح در سایر نقاط شهر نیز، به ترتیب به محله اجرا درخواهدآمد.

• کاشت ۴۷ هزاردرخت ودرختچه توسط شهرداری منطقه ۵ درمرحله دوم نهضت درختکاری

سیامک آسیایی بااعلام این مطلب گفت: به منظور توسعه فضای سبز در تمامی زمین‌هایی که کاربری فضای سبز دارند اقدام به کاشت درخت می‌شود.

وی افزود: درسال جاری پروژه‌های فضای سبز با موفقیت اجرا وبه اتمام رسیده است.

آسیایی در ادامه با بیان اینکه این منطقه رتبه برتر را درحوزه فضای سبز کسب نموده اظهارداشت: علاوه برانجام وظایف محوله، امسال طرح‌های مهم عمرانی در حوزه فضای سبز منطقه پنج صورت گرفته است.

معاون خدمات شهری و اجرایی شهرداری منطقه ۵ اضافه کرد: امسال در پارک جنگلی آرپادره سی، کوی نصر، مرزداران، مسیر جاده تهران، شهرک باغمیشه و الهیه شاهد انبوهکاری درخت بودیم.

معاون خدمات شهری و اجرایی منطقه گفت: با پایان یافتن مرحله اول نهضت درختکاری، در مرحله دوم این طرح که در فصل پاییز آغاز شده ۴۷ هزار درخت و درختچه در سطح حوزه کاشته شده است.

وی خاطرنشان کرد: ۲۱ هزار اصله درخت از گونه‌های اقاقیای نرک و چتری، کبوده، زبان گنجشک، توت کاکوزا، کاج سیاه، پارسیس، کامیس، نارون چتری و سرو خمره‌ای و همچنین ۲۶ هزار بوته درختچه در سطح حوزه کاشته شده است.

• اجرای نقاشی سه‌بعدی خانه تاریخی نیکدل در کوچه ارک

حسین پور گفت: این اقدام به منظور افزایش زیبایی‌های بصری منطقه همگون با بافت تاریخی شهر بوده است.

وی افزود: هدف از اجرای چنین نقاشی‌های دیواری در سطح شهر، جلوه بخشیدن به سیمای بصری شهری است.

در این نقاشی دیواری، خانه تاریخی نیکدل که از خانه‌های تاریخی شهرمان تبریز واقع در مقصودیه است، بصورت سه بعدی به تصویر کشیده شده است.

• راندمان بالای تصفیه خانه شیرابه پسماندهای شهری با کاهش چشمگیر غلظت‌های BOD و COD

علیرضا اصغری مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند اظهار کرد: با توجه به حساس بودن تصفیه شیرابه پسماندهای شهری مرکز دفن و همچنین تفاهم نامه بین شرکت کیفیت کنترل آب و فاضلاب استان با این سازمان برای نمونه گیری هر دوماه یکبار و نتایج حاصل از آنالیز شیرابه که حاکی از کاهش فاکتورهایی همچون BOD و COD به ترتیب ۲۵ و ۴۲ میلی گرم در لیتر می‌باشد که نشان دهنده راندمان بالای تصفیه خانه شیرابه مرکز دفن است.

وی افزود: با نتایج بدست آمده می‌توان آب خروجی حاصل از تصفیه شیرابه را به آب‌های سطحی انتقال و از لحاظ زیست محیطی هیچگونه اثر منفی را در پی نخواهد داشت.

وی خاطر نشان کرد: نمونه گیری‌ها در فواصل دو ماه یکبار توسط شرکت کیفیت کنترل تحت نظارت سازمان محیط زیست و همچنین پایش ماهانه تئسط خود سازمان انجام خواهد پذیرفت.

گفتنی است با توجه به سرمایه گذاری‌های صورت گرفته در زمینه احداث و تجهیز مرکز دفن و تصفیه خانه شیرابه به روش MBR، شهرداری تبریز و سازمان مدیریت پسماند گامی بزرگ زیست محیطی در جهت بهبود هر چه بیشتر شرایط استاندارد شهری برداشته است.