انستیتو بین المللی سالمندان پروفسور علوی در تبریز افتتاح شد
انستیتو بین المللی سالمندان پروفسور علوی در تبریز افتتاح شد

انستیتو بین المللی سالمندان پروفسور علوی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اهداف ارتقای وضعیت اجتماعی، بهداشتی، درمانی و کیفیت زندگی سالمندان، ارتقای جایگاه و رتبه علمی پؤوهشی در حوزه سلامت سالمندان، انجام مطالعه و پژوهش های کاربردی در حوزه سالمندی، تولید دانش در خصوص ارتقا استاندارد های مراقبت از سالمندان، ارتقای دانش و مهارت های […]

imagesانستیتو بین المللی سالمندان پروفسور علوی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اهداف ارتقای وضعیت اجتماعی، بهداشتی، درمانی و کیفیت زندگی سالمندان، ارتقای جایگاه و رتبه علمی پؤوهشی در حوزه سلامت سالمندان، انجام مطالعه و پژوهش های کاربردی در حوزه سالمندی، تولید دانش در خصوص ارتقا استاندارد های مراقبت از سالمندان، ارتقای دانش و مهارت های عمومی افراد جامعه در زمینه سلامت سالمندان، تعیین و اولیت بندی مشکلات و نیازهای سالمندان، ارائه راهکارهای پیشگیرانه در خصوص مسائل و مشکلات ناشی از سالمندی و کمک به تربیت نیروی انسانی متخصص در زمینه مطالعات سالمندی در بیمارستان مدنی تبریز افتتاح شد.

معاون پژوهشی دانشکده پزشکی تبریز در حاشیه این افتتاح در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: با توجه به افتخارات و موفقیت های بی نظیر پروفسور علوی به عنوان استاد نمونه دانشگاه پنسیلوانیا این مرکز تحت عنوان انستیتو بین المللی پروفسور علوی نامگذاری شده است.

حسن سلیمان پور، با بیان اینکه مشکلات سالمندی یکی از معضلات جوامع پیشرفته است، تاکید کرد: افرادی که سن بالای ۶۵ سال دارند به عنوان سالمند شناخته می شوند، در واقع ۶۵ سالگی آغاز کهنسالی است که طبق آمار پیش بینی می شود جمعیت کهنسال آسیا در آینده نزدیک به ۷۰۰ میلیون نفر ارتقا می یابد.

وی با اشاره به اینکه البته در کشورهای در حال توسعه به افراد بالای ۶۰ سال، سالمند اطلاق می شود، ادامه داد: در سال ۲۰۰۶ حدود ۲۲٫۷ درصد جمعیت کشور را سالندان تشکیل می دادند که در سال ۲۰۱۱ این درصد به ۲۲٫۸ درصد افزایش یافت .

وی افزود: در سالمندی بیماری هایی چون پوکی استخوان، فشارخون بالا، اضطراب، سکته مغزی و قلبی، قلبی و غروقی بسیار شایع است، از این رو با توجه به افزایش جمعیت سالمندی در کشور تاسیس انستیتو سالمندی در شمال غرب کشور نیاز بود که با حضور و تلاش های پروفسور علوی این مهم به بار نشست.

سلیمان پور با بیان اینکه برای تهیه برنامه استراتژیک این انستیتو از نظرات اساتید مختلف استفاده می کنیم، گفت: در جلسه ای از نظرات اساتید مختلف در حوزه های مرتبط با معضلات سالمندی برای تهیه برنامه استراتژیک و اساسنامه این انستیتو بهره می گیریم.

وی تاکید کرد: دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بهره گیری از پتانسیل های داخلی و بین المللی خود بر آن شده است که گامی موثر در کاهش اثرات نامطلوب بهداشتی و اجتماعی کهنسالی بردارد. دانشگاه در نظر دارد با بهره گیری از پتانسیل های داخلی دانشگاه در زیر یک چتر واحد از گروه های آموزشی مختلف و مراکز تحقیقاتی مرتبط با نرولوژی، نروساینس، رادیولوژی، روانپزشکی،توانبخشی، طب سالمندی و علوم پایه فارماکولوژی، شیمی، فیزیک پزشکی، اپیدمیولوژیف فیزیولوژی و … این مرکز تحقیقاتی را تشکیل دهد.

معاون پژوهشی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز فعالیت این انستیتو را در سه حوزه بهداشتی، تحقیقاتی و بالینی دانست و افزود: پروفسور علوی هر سه ماه یکبار با حضور در ایران مباحث تحقیقاتی را پی ریزی کرده و دنبا خواهند کرد.

وی تاکید کرد: یکی از اهداف مهم تشکیل این انستیتو جذب و انتقال دستگاه PET به عنوان یکی از تجهیزات مهم تشخیصی در علم پزشکی به دانشگاه علوم پزشکی تبریز می باشد.

وی ادامه داد: این دستگاه در تشخیص زودرس سرطان و هم چنین خوش خیم یا بدخیم بودن آن بسیار موثر است و از انجام جراحی های مختلف جلوگیری می کند که در حال حاضر تنها در تهران از این نوع دستگاه موجود است و امیدواریم در آینده نزدیک مشابه این دستگاه به دانشگاه علوم پزشکی تبریزنیز جذب شود.

گفتنی است؛ پروفسور علوی متولد سال ۱۹۳۸ میلادی در تبریز می باشد که بعد از اتمام تحصیلات پزشکی خود در دانشگاه تهران جهت طی دوره های آموزشی به آمریکا سفر نمود و هم اکنون کرسی استادی رادیولوژی و نورولوژی دانشگاه پنسیلوانیا را بر عهده دارد. در همایشی که مهرماه سال جاری در تبریز برگزار شد مدال افتخار شهر تبریز توسط شهردار شهر تبریز به پروفسور علوی اهدا شد.