تلاش برخی از وزرای کابینه آذربایجان برای سرنگونی حاکمیت باکو
تلاش برخی از وزرای کابینه آذربایجان برای سرنگونی حاکمیت باکو

الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان ، الدار محمود اف وزیر امنیت ملی و علی عباس اف وزیر ارتباطات و فنآوری اطلاعات آذربایجان را برکنار کرده است. بعد از برکناری الدار محمود اف از وزارت امنیت ملی آذربایجان تحلیل های متفاوتی در مورد عزل الدار محمود اف منتشر گردید. دولت آذربایجان تاکنون بصورت رسمی علت […]

الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان ، الدار محمود اف وزیر امنیت ملی و علی عباس اف وزیر ارتباطات و فنآوری اطلاعات آذربایجان را برکنار کرده است. بعد از برکناری الدار محمود اف از وزارت امنیت ملی آذربایجان تحلیل های متفاوتی در مورد عزل الدار محمود اف منتشر گردید. دولت آذربایجان تاکنون بصورت رسمی علت برکناری الدار محمود اف را اعلام نکرده است.

با وجود این حاکمیت باکو و شخص الهام علی اف در لفافه علت برکناری الدار محمود اف را باج گیری وی و اطرافیانش از بازرگانان و فعالان اقتصادی آذربایجان عنوان داشته اند. ولی مسئله اینجاست که فساد مالی، اختلاس و رشوه در سیستم حاکمیتی آذربایجان ریشه کرده است و به نظر می رسد که عامل عزل الدار محمود اف این مساله نباشد. خاندان علی اف ثروت و منابع آذربایجان را مانند اموال شخصی در اختیار گرفته و دهها شرکت تجاری سود آور نیز ایجاد کرده اند. الهام علی اف و فرزندانش با درآمدهای نفتی آذربایجان برای خویش خانه و ویلاهای گرانقیمت در اروپا و دوبی خریداری کرده اند. وقتی راس حاکمیت آذربایجان فاسد است دیگر نمی توان انتظار سالم بودن مقامات عالی رتبه و کارکنان دولتی آذربایجان را داشت و دولت باکو علیرغم شعارهای عوام فریبانه ، کاری به کار فاسدین ندارد.با این اوصاف می توان گفت که برکناری الدار محمود اف ربطی به فساد مالی وی و اطرافیانش ندارد.

یکی از تحلیل های مهم در مورد عزل الدار محمود اف از وزارت امنیت ملی آذربایجان به شنود غیر قانونی مکالمات تلفنی مسئولان ارشد آذری از سوی وزارت امنیت ملی این کشور بر می گردد. به نظر نویسنده بعد از آشکار شدن شنود غیر قانونی مکالمات تلفنی مسئولان ارشد آذری از سوی نیروی ویژه حفاظتی نهاد ریاست جمهوری آذربایجان و گزارش سرویس امنیتی روسیه از تلاش الدار محمود اف برای قبضه کردن قدرت در آذربایجان، الهام علی اف ادامه وزارت الدار محمود اف را برای خویش خطرناک تشخیص داده و وی را عزل کرده است.

الهام علی اف در جریان سفر به قزاقستان جهت شرکت در نشست روسای جمهور کشورهای مشترک المنافع از طریق سرویس امنیتی روسیه اطلاع می یابد که الدار محمود اف با همکاری غرب در صدد ایجاد انقلاب رنگین در آذربایجان است و حتی الدار محمود اف برای ایجاد انقلاب رنگین در آذربایجان تعدادی از فعالان سیاسی مخالف دولت باکو را با خویش همراه ساخته است. الهام علی اف از طریق سرویس امنیتی روسیه اطلاع می یابد که الدار محمود اف علاوه بر ارتباطات گسترده با سرویس های امنیتی کشورهای غربی از طریق واسطه های خویش در سفارتخانه های آذربایجان با سیاستمداران غربی نیز ارتباط داشته است و غربی ها وی را برای راه اندازی انقلاب رنگین در آذربایجان فرد مناسبی یافته اند.

الهام علی اف بعد از بازگشت از قزاقستان فورا دستور برکناری الدار محمود اف از وزارت امنیت ملی آذربایجان را صادر کرد. تاکنون نزدیک به ۱۲۰ تن از مقامات عالی رتبه و کارمندان وزارت امنیت ملی آذربایجان از این وزارتخانه اخراج شده اند که ۸۰ تن از آنها از بستگان و اقوام الدار محمود اف هستند. این حجم اخراج از وزارت امنیت ملی آذربایجان و تصفیه کارکنان امنیتی این کشور تاکنون در بین سازمانهای امنیتی جهان بی سابقه بوده است.

در کش و قوس رسیدگی به پرونده وزارت امنیتی ملی در اداره دادستانی کل آذربایجان علی عباس اف وزیر ارتباطات و فنآوری اطلاعات آذربایجان هم از سوی الهام علی اف برکنار شد. علاوه بر این ده تن از کارکنان این وزارتخانه هم از سوی اداره دادستانی کل آذربایجان بازداشت شده اند. علت برکناری علی عباس اف از وزارت ارتباطات و فنآوری اطلاعات آذربایجان بصورت رسمی از سوی دولت باکو اعلام نگردیده است ولی به نظر می رسد که علت عزل علی عباس اف از سوی الهام علی اف به همکاری وی با الدار محمود اف در شنود غیر قانونی مکالمات تلفنی مسئولان آذری بر می گردد. از سوی دیگر تعدادی از سایت های آذری از احتمال برکناری برخی از وزرای کابینه آذربایجان نیز خبر داده اند. از نظر نویسنده درست است که شنود غیر قانونی مکالمات تلفنی مسئولان ارشد آذری به اثبات رسیده است ولی تلاش الدار محمود اف برای ایجاد انقلاب رنگین در آذربایجان فقط در حد حدس و گمان است و به اثبات نرسیده است. الدار محمود اف شخصی است که به مدت ۱۰ سال وزارت امنیت ملی آذربایجان را برعهده داشته است و در این مدت در قبال عملکرد خویش به هیچ ارگانی پاسخگو نبوده است، پس عدم پاسخگویی به ارگانهای ذیربط دولتی در قبال عملکرد باعث شده است تا الدار محمود اف از موقعیت شغلی خویش سوء استفاده نماید و شنود غیر قانونی مکالمات تلفنی مسئولان ارشد آذری در این راستا ارزیابی می شود ولی وی به فکر ساقط کردن الهام علی اف از قدرت نبوده است.

الهام علی اف که قدرت را از پدرش حیدر علی اف به ارث برده با برگزاری رفراندوم در سال ۲۰۰۹ میلادی می تواند رئیس جمهور مادام العمر آذربایجان باشد و سپس قدرت را به فرزندش انتقال دهد. با توجه به فضای سیاسی-اجتماعی آذربایجان وقوع این اتفاق دور از ذهن نیست. ولی الهام علی اف برای ماندن قدرت در خاندان علی اف ها هر گونه اقدامی که به نظر وی بوی خیانت از آن بلند می شود را برنمی تابد و با آن مقابله می کند. برای نمونه می توان به برکناری و بازداشت علی انسان اف و فرهاد علی اف وزرای بهداشت و توسعه اقتصادی آذربایجان در سال ۲۰۰۵ میلادی اشاره کرد. مطمئنا با گذشت زمان توهم توطئه در الهام علی اف بیشتر هم خواهد شد.

علی حیدری منور