ماه بامداد دوشنبه یک ساعت و ۱۰ دقیقه زیر سایه زمین پنهان می ماند
ماه بامداد دوشنبه یک ساعت و ۱۰ دقیقه زیر سایه زمین پنهان می ماند

رییس نجوم و اختر فیزیک مراغه گفت: ماه، بامداد دوشنبه در پی ماه گرفتگی یک ساعت و ۱۰ دقیقه به صورت کامل در زیر سایه زمین پنهان می ماند. حسین عبادی، روز یکشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: نخستین ماه گرفتگی سال جاری بامداد دوشنبه ششم مهر رخ می دهد که […]

رییس نجوم و اختر فیزیک مراغه گفت: ماه، بامداد دوشنبه در پی ماه گرفتگی یک ساعت و ۱۰ دقیقه به صورت کامل در زیر سایه زمین پنهان می ماند.

حسین عبادی، روز یکشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: نخستین ماه گرفتگی سال جاری بامداد دوشنبه ششم مهر رخ می دهد که در این پدیده نجومی، ماه گرفتگی از ساعت ۴:۳۷ بامداد آغاز و در ساعت ۷:۵۷ دقیقه به پایان می رسد.

۸۱۷۷۵۴۳۷-۷۰۱۹۰۵۲۳
وی با بیان اینکه ماه گرفتگی در شش مرحله انجام می شود، اظهار کرد: در گرفت اول پدیده خاصی اتفاق نمی افتد و رصدهای نجومی از گرفت دوم تا ششم ثبت می شود که در گرفت دوم و پنجم نصف ماه زیر سایه زمین قرار می گیرد.
رییس نجوم و اختر فیزیک مراغه گفت: گرفت سوم و چهارم نیز شامل گرفت کلی ماه است که این پدیده از ساعت ۵:۴۱ دقیقه آغاز و در ساعت ۶:۵۳ دقیقه پایان می یابد.
عبادی، با اشاره به اینکه مرکز نجوم و اختر فیزیک مراغه پدیده ماه گرفتگی را رصد می کند، ادامه داد: این پدیده در نیمه غربی کشور به خصوص در مناطقی که از ارتفاع بیشتری نسبت به سطح دریا برخوردارند قابل رصد و رویت است.
وی، با بیان اینکه مراغه نیز جزو مناطق مناسب برای رویت این پدیده است، گفت: در نیمه شرقی کشور به دلیل اینکه ماه از مدت زمان خسوف بامداد دوشنبه، غروب می کند قابل مشاهده نیست.
عبادی، با اشاره به اینکه ماه گرفتگی یا مه گرفت هنگامی روی می دهد که سایه زمین در حرکت مداری خود به دور خورشید، بر روی ماه می افتد، افزود: این پدیده دوباره در بامداد ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ مصادف با چهارشنبه ۳۱ ژانویه ۲۰۱۸ اتفاق می افتد.
مرکز نجوم و اختر فیزیک مراغه در اردیبهشت سال ۸۱ با موافقت شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان یک مرکز پژوهشی تاسیس شد.
فعالیت های پژوهشی این مرکز از سال ۸۲ آغاز شده که علاوه بر محققان دانشگاه های داخل کشور محققانی از موسسات پژوهشی خارجی مانند موسسه پژوهشی ایزمیران روسیه، رصدخانه کوت دازور فرانسه، رصد خانه بویراکان ارمنستان و دانشگاه باکو در قالب قراردادهای پژوهشی با این مرکز همکاری دارند.
تاکنون اجرای بیش از ۴۵۰ طرح پژوهشی توسط محققان در این مرکز پیشنهاد شده که نتیجه آن چاپ بیش از ۳۲۰ مقاله ISI ، ارایه ۴۲ مقاله در کنفرانس های علمی بین المللی و ارایه ۳۲ مقاله در همایش های علمی ملی است.
این مرکز از مهر سال ۱۳۹۲ نیز فعالیت آموزشی خود را با پذیرش چهار دانشجو در دوره کارشناسی ارشد و دکتری رشته فیزیک نجومی آغاز کرده است.

منبع : ایرنا