جهانگیری تاکید کرد: عزم جدی برای تبدیل تبریز به هاب علم و فناوری ایران
جهانگیری تاکید کرد: عزم جدی برای تبدیل تبریز به هاب علم و فناوری ایران

به گزارش اویاقلیق،«علی جهانگیری» امروز در حضور نمایندگان رسانه های جمعی آذربایجان شرقی، با اعلام این خبر به تاسیس سازمان منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی در آذربایجان شرقی خبر داد و گفت: تاسیس مناطق ویژه علم وفناوری یکی از مهم ترین اولویت های دولت است و تا کنون، پنج استان کشور مجوز تاسیس […]

یشبه گزارش اویاقلیق،«علی جهانگیری» امروز در حضور نمایندگان رسانه های جمعی آذربایجان شرقی، با اعلام این خبر به تاسیس سازمان منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی در آذربایجان شرقی خبر داد و گفت: تاسیس مناطق ویژه علم وفناوری یکی از مهم ترین اولویت های دولت است و تا کنون، پنج استان کشور مجوز تاسیس مناطق ویژه علم و فناوری را دریافت کرده اند که شامل استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اصفهان، بوشهر، خراسان رضوی و یزد هستند.

وی با بیان اینکه تاسیس این مناطق ویژه علم و فناوری در سال پایانی دولت آقای خاتمی به تصویب رسید، گفت: متاسفانه این مهم در دولت گذشته به فراموشی سپرده شده بود، اما با اراده ای که دولت برای حمایت از صنایع دانش بنیان دارد، این مصوبه دوباره مطرح و زمینه های ایجاد و تشکیل سازمان آن به انجام رسیده است.

* آذربایجان شرقی پیشتاز در عرصه توسعه علوم و صنایع دانش بنیان

جهانگیری در ادامه با بیان اینکه در طول یکسال گذشته که از تاسیس منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی می گذرد، اقدامات بسیار خوبی در زمینه تجاری سازی فناوری های نوین انجام شده، گفت: وضعیت آذربایجان شرقی در این شاخص نسبت به چهار استان دیگر از هر لحاظ بهتر است و ما استان پیشتاز در عرصه توسعه علوم و صنایع دانش بنیان هستیم.

وی ایجاد و توسعه اقتصاد دانش بنیان را یکی از اصلی ترین اهداف تشکیل و تاسیس مناطق ویژه علم و فناوری ربع رشیدی اعلام کرد و افزود: در اقتصاد دانش بنیان، دانش منبع اصلی تولید ثروت است و سهم قابل توجهی از تولید ناخالص داخلی از رشته فعالیت های مبتنی بر دانش ایجاد می شود.

مدیرکل دفتر آموزش و پژوهش استانداری آذربایجان شرقی افزود: در منطقه ویژه علم و فناوری منظومه ای از امکانات علمی، صنعتی، تولیدی، آزمایشگاهی، تحقیقاتی، زیرساخت ها، محیط های ارتباطی، نهادها، موسسات و افراد برای رسیدن به اهداف معین از پیش تعیین شده با محوریت فعالیت های نوآور، گرد هم جمع آمده و فعالیت می کنند و این نهادها به صورت مستمر و نظام مند برای تولید محصولات دانش بنیان با هم در ارتباط خواهند بود تا سهم اقتصاد دانش بنیان در شاخص جی. دی. پی استان افزایش یابد.

* سومین جشنواره و نمایشگاه فناوری های نوین و پیشرفته

جهانگیری در بخشی دیگر از سخنانش، خبر از برگزاری سومین نمایشگاه و جشنواره فناوری های نو و پیشرفته تبریز خبر داد و گفت: این نمایشگاه ۱۱ لغایت ۱۴ آبان ماه سالجاری در محل نمایشگاه بین المللی تبریز برگزار خواهد شد.

وی افزود: معرفی طرح های فناورانه ارائه شده توسط اشخاص حقیقی و حقوقی، دانشگاه ها، موسسات آموزشی، مراکز تحقیقاتی،  اعلام نیازهای فناورانه تشکل ها، سازمان ها، انجمن و خوشه های صنعتی و کشاورزی از مهم ترین اهداف برگزاری این جشنواره است.

* عزم جدی برای تبدیل تبریز به هاب علم و فناوری ایران

جهانگیری با ذکر اینکه ما در سطح مدیریت عالی استان قصد داریم تبریز را به هاب فناوری کشور تبدیل کنیم، تصریح کرد: ما عزمی جدی برای تبدیل تبریز به هاب علم و فناوری کشور داریم و در همین راستا دانشگاه، بخش خصوصی و دولت گرد هم آمده اند تا بتوانیم این مهم را تحقق ببخشیم؛ ما با برگزاری این جشنواره و نمایشگاه، یک قدم دیگر برای تبدیل تبریز به هاب فناوری های نو و پیشرفته کشور نزدیک تر می شویم. ما در قدم های بعدی خواهیم توانست بورس بورس فناوری های نوین را در تبریز ایجاد کنیم.

وی از ادامه ثبت نام از علاقمندان و صاحبان طرح های فناورانه نوین و پیشرفته برای حضور در سومین جشنواره فناوری های نوین و پیشرفته تبریز خبر داد و گفت: برای ثبت نام در این جشنواره می بایست به سایت Tabriz.Hi-Tech.ir مراجعه شود. یکی از ویژگی های این جشنواره زون بندی تخصصی و حمایت معاونت علمی و فناوری از این نمایشگاه و طرح های برگزیده آن است.

* رهایی از اقتصاد نفتی با رویکرد اقتصاد دانش بنیان

مدیرکل دفتر آموزش و پژوهش استانداری آذربایجان شرقی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار نصر، در خصوص رهایی از اقتصاد نفتی با رویکرد اقتصاد دانش بنیان، گفت: متاسفانه از دهه چهل با رشد درآمدهای نفتی، رویکرد مصرف گرایی در کشور حاکم شد. در آن زمان هم دکتر مصدق اقتصاد بدون نفت را مطرح کرده بود، اما هیچگاه به نتیجه نرسید.

جهانگیری در ادامه با اشاره به رویکرد مقم معظم رهبری در خصوص توجه به اقتصاد غیر نفتی، گفت: آیت الله خامنه ای حتی قبل از تحریم ها به ضرورت توجه به اقتصاد غیر نفتی توجه کرده بودند.

وی ادامه داد: اقتصاد باید درون زا و مولد باشد؛ امروز در سطح مدیریت کلان این باور شده، اما در بدنه مدیریت کشور هنوز این امر دیده نمی شود. آذربایجان شرقی پیشگام اقتصاد بدون نفت و دانش بنیان است و ما تلاش می کنیم در سال های آینده دارایی های مشهود و دانش محور استان را افزایش دهیم.

جهانگیری در ادامه با انتقاد از نظام اموزشی دانشگاه ها و عملکرد هیات های علمی دانشگاه ها، گفت: ایجاد دانشگاه های کارآفرین باید در سرلوحه اهداف دانشگاه ها قرار بگیرد و دانشگاه ها سهم خود در تحقق توسعه پایدار و اقنصاد دانش بنیان را ایفا کنند.