دلتان را صابون نزنید؛ قرار نیست دستمزد کارگران افزایش یابد!
دلتان را صابون نزنید؛ قرار نیست دستمزد کارگران افزایش یابد!
در حالی که هفته هاست درمورد افزایش دستمزد کارگران بحث می‌شود، درست یک روز بعد از برگزاری انتخابات مجلس دوازدهم خبر رسیده که رئیس سازمان برنامه و بودجه دولت ابراهیم رئیسی با افزایش حقوق این قشر بیش از میزانی که پیشتر اعلام شده بود، مخالف است.

به گزارش اویاقلیق به نقل از صراط، دولت پس از کش و قوس‌های فراوان میزان افزایش دستمزد کارگران را ۲۰ درصد اعلام کرد و این در حالی است که تورم بهمن ماه امسال ۴۲.۵ درصد اعلام شده. با این حال، این همه ماجرا نیست و تورم خوراکی‌ها ۴۵.۱ درصد بوده. در این بین تورم گروه «گوشت قرمز و ماکیان» ۹۳ درصد، تورم گروه گوشت ماهی و صدف‌داران ۶۴ درصد و تورم میوه و خشکبار نیز بالای ۵۰ درصد بوده.

با همین آمار‌ها بسیاری از فعالان اقتصادی و کارگری خواستار تجدیدنظر در میزان افزایش دستمزد کارگران شده بودند. با رشد ۲۰ درصدی حقوق کارگران، حداقل دستمزد برای هر کارگر مشمول قانون کار به ۱۲ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان می‌رسد. این در حالی است که باقری، نماینده کارگران در شورای عالی کار می‌گوید در حال حاضر و بر اساس تورم اعلامی مرکز آمار و بانک مرکزی، هزینه ماهانه سبد معیشت خانوار ۳.۳ نفری تا پایان آذرماه را ۲۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان استخراج کردیم.

با این حال، پس از هفته‌ها بحث پیرامون این موضوع و در حالی که بسیاری از کارگران به افزایش منطقی‌تر حقوق خود امیدوار شده بودند، یک روز پس از انتخابات، داوود منظور، معاون ابراهیم رئیسی رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه در گفت و گویی آب پاکی را روی دست کارگران ریخته و تلویجا اعلام کرده که قرار نیست حقوق کارگران افزایش یابد.

منظور با بیان اینکه تمام تلاش سازمان برنامه و بودجه و دولت این است که در سال آتی بتواند شرایط بهتری را برای مردم قدرشناس ایران که همه‌ساله حضور خوبی را پای صندوق‌ها دارند، فراهم کند، گفته است: بر این باور هستیم که رشد حقوق و دستمزد باید مطابق با مقتضیات اقتصادی کشور و تورم انتظاری افزایش یابد.

منظور تاکید کرد: آن‌چه مبنای پیشنهاد و تصمیم ما در دولت برای افزایش حقوق و دستمزد است، تورم انتظاری سال آینده است. ما امیدواریم در مذاکرات میان تشکل‌های کارگری و دولت بر همین مبنا به یک نرخ معقول افزایش دستمزد برسیم تا موضوع تورم انتظاری از کنترل خارج نشود.

اظهارات منظور درباره «تورم انتظاری» در حالی است که در سال‌های اخیر نیز با وجود افزایش اندک حقوق کارگران، تورم با همان شیب پیشین و حتی بیشتر از آن افزایش یافته است.

با این حال، منظور که با ایلنا گفتگو می‌کرد، در پاسخ به سوالی پیرامون اینکه چرا در سال گذشته نیز باتوجه به مطرح شدن موضوع تورم انتظاری باز هم شاهد عدم کاهش این نرخ بودیم، گفت: توضیحات کافی را در این زمینه دادم و پاسخ دیگری ندارم.