سکان تغییر فرمانداران استان در دست کیست؟
سکان تغییر فرمانداران استان در دست کیست؟
اگرچه تغییر فرمانداران استان در دولت سیزدهم تقریبا از اردیبهشت ماه سال جاری و به شکلی چراغ خاموش آغاز گردید؛ با این حال، تداوم و فراوانی این تغییرات در یک ماه اخیر، شائبه های انتخاباتی بودن این تغییرات را افزایش داده است.

اویاقلیق: اگرچه تغییر فرمانداران استان در دولت سیزدهم تقریبا از اردیبهشت ماه سال جاری و به شکلی چراغ خاموش آغاز گردید؛ با این حال، تداوم و فراوانی این تغییرات در یک ماه اخیر، شائبه های انتخاباتی بودن این تغییرات را افزایش داده است.

تغییر و جابجایی برخی از فرمانداران استان در هفته های گذشته درحالی شتاب گرفته است که پیش تر، “احمد وحیدی”، وزیر کشور، در حاشیه بازدید از بیمارستان اکباتان همدان، موضوع تغییر گسترده فرمانداران دولت فعلی در آستانه انتخابات امسال مجلس را رد و تاکید کرده بود که “برنامه دولت این است در آستانه انتخابات تغییراتی انجام ندهیم و تلاش بر این است با تثبیت فرمانداران، کارها انجام شود، مگر ضرورتی وجود داشته باشد”!

هرچند عمده تغییرات صورت گرفته در ماه ها و هفته های اخیر در حوزه فرمانداران استان را باید جابجایی مهره های دولت در فرمانداری های تابعه استانداری تحلیل کرد، با این حال، تداوم و فراوانی این تغییرات که اتفاقا، پیش و پس از روی کار آمدن مالک رحمتی، به عنوان استاندار جدید آذربایجان شرقی، شائبه های دخالت و نقش آفرینی بخش مهمی از تیم مدیریتی استانداری در طراحی و اجرای این تغییرات افزایش داده است.

“ایوب دهقان”، فرماندار سابق شبستر، نخستین فرماندار تغییر یافته دولت سیزدهم در استان بود که اردیبهشت ماه امسال، جای خود را به “محمد مطهری” داد. دهقان تا این لحظه مسوولیتی نگرفته است!

نکته مهم البته جالب در آغاز پروژه تغییر فرمانداران استان در سال جاری این که، “تراب محمدی”، معاون سیاسی، اجتماعی استانداری آذربایجان شرقی، در جلسه تودیع و معارفه فرماندار شبستر، از برنامه مدیریت ارشد استان برای تداوم تغییرات مدیریتی در سطح فرمانداران استان خبر داد تا نشان دهد، استانداری آذربایجان شرقی و جریان حاکم بر آن، برنامه ویژه ای برای فرمانداری ها در سال انتخابات دارد، هرچند وی بعدا مجبور به اصلاح و تکذیب صحبت های خود شد و از اعتقاد مدیریت استان برای ثبات مدیریتی در بدنه استانداری و فرمانداری ها خبر داد.!

“علی جعفری آذر”، فرماندار سابق تبریز نیز که قصد کاندیداتوری و ورود به رقابت های انتخابات مجلس را داشت، خردادماه امسال استعفاء کرد و جای خود را به یونس فاتح داد. خروج فرماندار سابق تبریز از بدنه مدیریتی استان، بدون تردید مهم ترین تغییر در سطح فرمانداران استان به شمار می رود!

گفتنی است، جعفری آذر یکی از جدی ترین مهره های جریان اصولگرایی نزدیک به دولت برای قرارگرفتن در لیست نهایی و ورود به مجلس است.

جابجایی فرمانداران هریس و ورزقان، از دیگر تصمیمات سیاسی استانداری آذربایجان شرقی در هفته های گذشته بود که به نوعی می تواند در ارتباط با انتخابات تحلیل شود، جایی که “مهدی نعمتی” از ورزقان به هریس رفت و در مقابل، “فرهاد جلیلوند” نیز از هریس به ورزقان رسید.

“محمد هنربر”، مدیرکل بحران استانداری آذربایجان شرقی نیز پس از تودیع توسط استاندار جدید آذربایجان شرقی، به عنوان معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان میانه منصوب شد تا یک جابجایی مدیریتی دیگر در بدنه استانداری صورت گرفته باشد.

“فرید قشلاقی”، فرماندار سابق میانه نیز چندی پیش به عنوان فرماندار جدید هشترود منصوب شد تا جابجایی فرمانداران ادامه داشته باشد؛ با این حال نکته مهم در تغییر فرماندار هشترود، عمر ۷ ماهه “ابوالفضل پاشایی” بود، فرمانداری که تیرماه امسال از بستان آباد به هشترود و فرمانداری این شهرستان آمده بود، او نیز فعلا مسوولیتی ندارد و چه بسا به زودی به عنوان فرماندار شهرستانی دیگر منصوب شود!

اما شاید پر سر و صداترین تغییر و یا بهتر بگوئیم، برکناری فرمانداران، به نام “بهمن قائلی”، فرماندار سابق ملکان سند خورده باشد، مدیری که به خاطر حواشی و اتفاقات انتخاباتی این شهرستان و نامه محرمانه اش به “حسن حقیقیان”، مدیرکل دفترامور سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری آذربایجان شرقی، در خصوص حواشی احتمالی ناشی از تائید صلاحیت “سلمان خدادادی”، نماینده پرحاشیه سابق این شهر، برکنار شد و جای خود را به “فرید یعقوبی” داد.

دیگر تغییر صورت گرفته در سطح فرمانداران استان در سال انتخابات مجلس، معرفی “علی رضا توری” در تیرماه امسال به عنوان فرماندار شهرستان “بستان آباد” بود.

قطار تغییر تدریجی فرمانداران آذربایجان شرقی درحالی این روزها شتاب گرفته است که باتوجه به آغاز این روند در دوره مدیریت قبلی استان، سوالات بسیاری درخصوص دلایل و پشت پرده های این تغییرات و جابجایی ها و راهبران و نقش آفرینان اصلی آن که بیشتر “انتخاباتی” و “هدف دار” تعبیر و تحلیل می شود، وجود دارد!

علاوه بر این، باتوجه به انجام برخی از این تغییرات در هفته های اخیر که به موازات روی کار آمدن استاندار جدید آذربایجان شرقی سرعت گرفته است، سوالات در خصوص سهم و نقش مستقیم و محوری مالک رحمتی، در تداوم تغییرات مدیریتی استان در سطح فرمانداران نیز بر سر زبان هاست؛ مگر آن که این تغییرات، ادامه تصمیمی باشد که پیش از روی کار آمدن ایشان اتخاذ شده است!

البته با مروری کوتاه در اخبار منتشره ماه های گذشته در خبرگزاری ها، با کلید واژه “تغییر فرمانداران استان ها، می توان به این مساله بسیار مهم دست یافت که اساسا، تغییر فرمانداران، مدیران استانداری ها و حتی بخشداران اغلب استان های کشور، برخلاف ادعا و اعلام وزیر کشور، کمابیش از تیرماه امسال که سال انتخابات محسوب می شود کلید خورده و بسیاری از تحلیل گران، این سطح از تغییرات را نه در راستای جلوگیری از شائبه دخالت در انتخابات، بلکه در راستای مهندسی احتمالی انتخابات تعبیر و تحلیل می کنند، مساله ای که بیداری آذربایجان، چنین تحلیل و دیگاهی را رد یا تائید نمی کند، با این حال، تغییرات صورت گرفته، نشان می دهد که دولت و وزارت کشور، چندان هم قائل به اصل ثبات مدیریت ها در سال انتخابات نبوده و نیست.

پیش از این، احمد وحیدی با بیان اینکه وزارت کشور له یا علیه کسی در انتخابات تبلیغ نمی‌کند، گفت: در انتخابات بی‌طرف هستیم.

وی درباره رویکرد وزارت کشور در خصوص انتخابات نیز گفته بود: ما اعلام کرده‌ایم که دولت و وزارت کشور در انتخابات بی‌طرف است. وزارت کشور وظیفه امانتداری از رای مردم را دارد و به هیچ وجه علیه یا له کسی تبلیغ نمی‌کند.

وحیدی تاکید کرده بود: این سیاست رسمی دولت است و رئیس جمهور هم اعلام کرد که دولت نامزدی در انتخابات ندارد. وظیفه ما این است که بستر را برای اجرای درست انتخابات فراهم کنیم.

در این میان، آمار و اخبار مستند و منتشر شده در رسانه ها طی ماه های گذشته، حکایت از کلید خوردن تغییر فرمانداران در سراسر کشور دارد.

گفتنی است، استان خراسان رضوی، تغییر فرمانداران را با جابجایی سه فرماندار کلید زده است، خراسان جنوبی با یک تغییر تا اینجای کار، خراسان شمالی با تغییر ۵ فرماندار، استان اصفهان با یک تغییر، تغییر همه فرمانداران استان کرمان به غیر از یک فرماندار و همچنین تغییر معاون سیاسی استانداری کرمان، تغییر ۶ فرماندار در استان فارس، که دو تن از آن ها به دلیل جانبداری در انتخابات برکنار شدند، تغییر فرمانداران خوی و سلماس در آذربایجان غربی، تغییر فرمانداران انگوت و مشکین شهر در استان اردبیل، تغییر ۲۰ مدیرکل ، ۱۱ فرماندار و ۴۰ بخشدار در استان خوزستان، تغییر ۲۰ فرماندار در استان مازندران، تغییر ۴ فرماندار در استان گیلان، تغییر فرمانداران کنگاور و قصر شیرین در استان کرمانشاه و تغییر فرماندار جدید کرج، مهم ترین تغییرات سیاسی استانداران سراسر کشور در سطح فرمانداران و مدیران دخیل در انتخابات به شمار می روند که در آذربایجان شرقی نیز به موازات این تحولات، تغییر فرمانداران در دستور کار قرار گرفته است.