قلع و قمع ۶۷ درصدی کاندیداهای مجلس در آذربایجان شرقی
قلع و قمع ۶۷ درصدی کاندیداهای مجلس در آذربایجان شرقی
آمار رسمی ارائه شده از تفکیک و پراکندگی استانی کاندیداهای تایید صلاحیت شده انتخابات مجلس دوازدهم، از رد صلاحیت ۶۷ درصد از کاندیداهای ثبت نام شده آذربایجان شرقی حکایت دارد، آماری که استان را در رتبه نخست کشوری از نظر کاندیداهای ردصلاحیت شده قرار داده است!

اویاقلیق: آمار رسمی ارائه شده از تفکیک و پراکندگی استانی کاندیداهای تایید صلاحیت شده انتخابات مجلس دوازدهم، از رد صلاحیت ۶۷ درصد از کاندیداهای ثبت نام شده آذربایجان شرقی حکایت دارد، آماری که استان را در رتبه نخست کشوری از نظر کاندیداهای ردصلاحیت شده قرار داده است!

در مورد این تقسیم‌بندی آماری، اگر نگوییم فاجعه سیاسی، دست کم در نوع خود نگران کننده و مصداق بارز قلع و قمع حداکثری کاندیداهایی است که در بین آن ها، چهره های شاخص و موجه کم نیستند!

در این میان، سوال اصلی و مهم افکار عمومی و بسیاری از فعالان سیاسی درگیر در انتخابات، جدای از چرایی و دلایل چنین قلع و قمع بهت آور سیاسی این است که چه کس یا کسانی و بر اساس کدام تحلیل ها و شاید، نگرانی های طیفی و سیاسی به دنبال زمینه سازی برای یکدست شدن فضای انتخاباتی در استان هستند؟

سوال دیگر این که، این حجم از رد صلاحیت ها، تا چه حد بر میزان مشارکت شهروندان و طیف های مختلف مردم و گروه های سیاسی اثر خواهد گذاشت؟

رد صلاحیت چهره های شاخص و در کنار آن، دیگر کاندیداها، چه تاثیری در روند پیگیری و تحقق مطالبات استان در مجلس آتی خواهد داشت؟

فارغ از نتایج نهایی اعتراضات کاتدیداهای ردصلاحیت شده، فعلا، فضای سیاسی و انتخاباتی آذربایجان شرقی، خالی از نخبگی، تجربه و کارآمدی است و بعید است این نوع برخورد، تاثیر مثبتی در نتیجه نهایی انتخابات بر جای بگذارد!