مجله “پژوهش های فلسفی” دانشگاه تبریز در “اسکوپوس” نمایه شد
مجله “پژوهش های فلسفی” دانشگاه تبریز در “اسکوپوس” نمایه شد
مجله علمی پژوهش های فلسفی گروه فلسفه در دانشکده ادبیات دانشگاه تبریز در ۲۷ دسامبر ۲۰۲۳ مصادف با ۶ دی ماه ۱۴۰۲ در ارزیابی و داوری تیم پایگاه معتبر جهانی اسکوپوس (Scopus) پذیرفته شد و به زودی در فهرست مجلات این پایگاه قرار می گیرد.

به گزارش اویاقلیق، مجله پژوهش های فلسفی در سال ۱۳۸۶ در دپارتمان فلسفه دانشکده ادبیات دانشگاه تبریز تاسیس شد؛ اما پیش از آن، در قدیمی ترین نشریه دانشگاهی ایران، «نشریه دانشکده ادبیات دانشگاه تبریز» نیز مقالات فلسفی منتشر می شد و از چهار شماره آن یک شماره اختصاص به موضوع فلسفه داشت. در سال ۱۳۸۶ و بنا به سیاست وزارت علوم مبنی بر تخصصی شدن مجلات دانشگاهی، «نشریه دانشکده ادبیات دانشگاه تبریز» نیز به چهار مجله تقسیم شد و مجله مستقل پژوهش های فلسفی تأسیس شد. ترتیب انتشار مجله در سال های آغازین، دو بار در سال (دو فصلنامه) بود؛ به دلیل استقبال زیاد مخاطبان، ترتیب انتشار آن به فصلنامه (چهار شماره در سال) و عنوان آن به فصلنامه پژوهش های فلسفی تغییر کرد.

سردبیر مجله پژوهش های فلسفی تا تابستان ۲۰۱۴ پروفسور یحیی یثربی، استاد بازنشسته فلسفه و عرفان دانشگاه علامه طباطبایی تهران بود و از پاییز ۲۰۱۴ تاکنون دکتر محمد اصغری، دانشیار دپارتمان فلسفه دانشگاه تبریز سردبیری این ژورنال را بر عهده دارند.

مجله علمی پژوهش های فلسفی گروه فلسفه در دانشکده ادبیات دانشگاه تبریز در ۲۷ دسامبر ۲۰۲۳ مصادف با ۶ دی ماه ۱۴۰۲ در ارزیابی و داوری تیم پایگاه معتبر جهانی اسکوپوس (Scopus) پذیرفته شد (https://suggestor.step.scopus.com/progressTracker/?trackingID=58234DB4082E1471 )به زودی در فهرست مجلات این پایگاه قرار می گیرد و این اولین مجله علوم انسانی دانشگاه تبریز است که در اسکوپوس نمایه می شود. در تابستان ۲۰۲۳ این مجله با کمک و راهنمایی دوست و همکاری گرامی مان آقای دکتر علیرضا نوروزی دانشیار دانشگاه تهران در پایگاه معتبر EBSCO نیز نمایه شد. همچنین از راهنمایی ها و حمایت های ارزنده دوست و همکار عزیزم جناب آقای دکترصمد نژادابراهیمی، مدیرکل سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی وزارت علوم تشکر میکنم.

دکتر محمد اصغری سردبیر مجله پژوهش های فلسفی دانشگاه تبریز با اعلام این خبر می گوید که این مجله از سال ۲۰۱۵ به دنبال نمایه شدن در پایگاه استنادیDOAJ و پایگاه ها و نمایه های استنادی بین المللی در جهت نمایه شدن در اسکوپوس تلاش کرده است. برای این منظور اولین بار از سال ۲۰۱۵ به بعد این مجله هر سال یک شماره را به زبان انگلیسی منتشر نموده است. همچنین اولین بار در بین مجلات دانشگاه تبریز مخصوصاً در بین مجلات علوم انسانی چکیده مبسوط (Extended Abstract) انگلیسی ۱۰۰۰ کلمه در ابتدای مقالات فارسی این مجله اضافه گردید.

سردبیر مجله پژوهش های فلسفی با اشاره به استقبال بی نظیری که در ایران از مقالات این مجله صورت گرفته می گوید که این مجله اکنون با تمرکز بر تفکر اندیشه های فلسفی بین رشته ای (interdisciplinary) به سمت انتشار ویژه نامه ها مختلف جهت فراهم نمودن بستر پژوهش در این زمینه رفته است. برای مثال ویژه نامه هایی مثل «رابطه علم و فلسفه» با سردبیری افتخاری پروفسور مهدی گلشنی، استاد ممتاز فلسفه علم دانشگاه شریف،  و ویژه نامه نامی تحت عنوان «فلسفه تعلیم و تربیت» با همکاری دانشگاه فرهنگیان استان آذربایجان شرقی در سال ۱۴۰۰ به زبان فارسی و انگلیسی منتشر نمود و مورد استقبال زیادی قرار گرفت. این مجله قصد دارد در تابستان ۲۰۲۴ ویژه نامه ای تحت عنوان Kant in 21 century  (فلسفه کانت در قرن ۲۱) با تمرکز بر جدیدترین نظریه ها پیرامون فلسفه کانت با سردبیری میهمان پروفسور رابرت هانا (Robert Hanna) از دانشگاه یورک کانادا به زبان انگلیسیمنتشر نماید.

اعضای هیئت تحریریه بین المللی این مجله عبارتند از فیلسوفان مشهور جهان مثل اسلاویژیژکاستاد فلسفه و روانکاوی در مدرسه تحصیلاتتکمیلیاروپایی – سوئیس، سوزان استاد گروه فلسفه دانشگاه میامی آمریکا، سایمون کریچلی استاد فلسفه در مدرسه تحقیقات اجتماعی- آمریکا، لارنسکهون استاد فلسفه در کالج صلیب مقدس- آمریکا، گالنا ستراوسون مدیرگروه فلسفه دانشگاه تگزاس–آمریکا، توماس شیهان استاد تمام مطالعات دینی و فلسفه آلمانی در دانشگاه استفورد آمریکا، مارک وان دن بوسّه استاد فلسفه در دانشگاه وریج بروکسل بلژیک، رابرت داستال دانشیار گروه فلسفه کرسی، مطالعات آسیای شرقی، کالج ، آمریکا، جیمز مگرینی استاد مدعو در کالج دوپیج مطالعات فلسفه و دین- آمریکا. شایان ذکر است که این فیلسوفان هم در داوری مقالات همکاری می کنند و هم مقالاتی در شماره های مختلف این مجله به زبان انگلیسی منتشر نموده اند.

این مقاله اکنون در هفدمین سال انتشار خود ۴۴ شماره را منتشر کرده است. به گفته دکتر اصغری این مجله در جدید ترین رتبه بندی وزارت علوم در چهار سال متوالی رتبه الف را کسب کرده و نیز در رتبه بندی ISC رتبه Q2 را دارد. اکنون این نشریه در بیش از ۲۰ پایگاه نمایه سازی معتبر داخلی و خارجی نمایه شده است.

 

لینک سایت مجله

https://philosophy.tabrizu.ac.ir/