احیا مجموعه فاخر فرهنگی مقبره الشعرا با جلوه‌ جدید میزبانی برای گردشگران
احیا مجموعه فاخر فرهنگی مقبره الشعرا با جلوه‌ جدید میزبانی برای گردشگران
مقبره الشعرای تبریز نگینی جهانی در دل محله تاریخی سرخاب تبریز با چهره ای متفاوت میزبان میهمانان و گردشگران خواهد بود.

به گزارش اویاقلیق به نقل از امورارتباطات شهرداری منطقه ۱۰تبریز، مقبره‌الشعرا یکی از جاذبه‌های مهم توریستی و گردشگری تبریز و مدفن بیش از ۴۰۰ شاعر و عارف از جمله شهریار، خاقانی، ثقه‌الاسلام، قطران تبریزی و .. . است که هر ساله در فصل گردشگری و ایام نوروز میزبان میهمانان داخلی و خارجی می‌شود.

موسی زارعی شهردار منطقه ۱۰ پروژه مقبره الشعرا را به عنوان بزرگترین پروژه فرهنگی کشور به لحاظ وجود شعرا و عرفا و بزرگان این مرز و بوم و آرامگاه استاد شهریار مطرح و می گوید: مجموعه فرهنگی – تاریخی مقبره‌الشعرا به عنوان پروژه‌ای حیاتی در حوزه گردشگری هر ساله در ایام نوروز پذیرای مسافران است و شهرداری منطقه ۱۰ با استفاده از تمام ظرفیت خود برای آماده‌سازی و رفع نواقص و ساماندهی این مجموعه تلاش کرده است تا با ایجاد فضایی مناسب و زیبا این مسیر ساماندهی شود.

وی با اشاره به اقدامات صورت‌گرفته این منطقه در خصوص پیاده محور سازی مجموعه تاریخی فرهنگی پروژه مقبره‌الشعرا تفرجگاه اندیشه گران و فرهیختگان می افزاید: ضلع شمالی این مجموعه شهریور سال گذشته با هشت هزار مترمربع مساحت و با هزینه ۲۵ میلیارد تومان تکمیل و به بهره‌برداری رسید که در ادامه عملیات اجرای سنگفرش بهسازی و مناسب سازی صحن جنوبی مرکزی مقبره الشعرا، ضلع شرقی، غربی و جنوبی پیرامون موزه احد حسینی به مساحت ۵ هزار متر مربع با پیشرفت ۸۰ درصدی با استفاده از سنگ حکمی اسپراخون و همچنین ترکیبی از سنگ قرمز آذرشهر و سنگ کوبیک و مطابق با معماری مقبره‌الشعرا توسط شهرداری منطقه ۱۰ در حال اجراست.

زارعی در خصوص آبنمای موزیکال مرکزی صحن جنوبی مقبره الشعرا می گوید: آبنماها نقش بسیار مهمی در ایجاد شور و نشاط اجتماعی داشته و روح سرزندگی و شادابی را در جامعه و محیط اجتماعی ایجاد می کند. در این راستا با هدف زیبایی بصری مجموعه تاریخی فرهنگی مقبره الشعرا آبگیری و آبنمای موزیکال صحن جنوبی در وسعت ۲۰۰ متر مربع این مجموعه به اتمام رسیده است.

وی ادامه می دهد: در طراحی این آبنما، عنصر رنگ و تطابق آن با خود مجموعه مقبره‌الشعرا مورد توجه قرار گرفته است که سنگ سفید نیری با الهام از خود المان مقبره و سنگ قرمز آذرشهر با الهام از گذشته این مجموعه که آرامستان سرخاب بوده است، به کار گرفته شده است.

زارعی عنوان می دارد: مجموعه گردشگری و تاریخ مقبره‌الشعرا ۱۳ هزار ۲۳ مترمربع فضای سبز دارد که گل‌کاری، درخت‌کاری، چمن‌کاری و کاشت درختچه در این فضا صورت گرفته است.

وی در ادامه صحبت هایش خاطر نشان می کند: همگون‌سازی معابر پیرامون مجموعه مقبره‌الشعرا ، ساماندهی ورودی این مجموعه، حذف انواع موانع فیزیکی و بصری، حصارزدایی و حذف نرده‌های محوطه پارک، کاشته شدن گونه‌های مختلف گیاهی همچون کاج سیاه، سرو، اقاقیا، نارون و دیگر گونه‌های گیاهی در محوطه این مجموعه، ساماندهی سیستم‌های نورپردازی، تعمیر نیمکت‌ها و فضای سبز از دیگر اقداماتی است که توسط شهرداری منطقه ۱۰ انجام شده است.

به گفته شهردار منطقه ۱۰ تبریز با اتمام ساماندهی مجموعه مقبره‌الشعرا، این قطب گردشگری شمالغرب را تبدیل به یکی از برندهای بین‌المللی گردشگری در ایران خواهد کرد.