طلافروشان چقدر مالیات می‌دهند؟/ مالیات‌ستانی عادلانه با سامانه مودیان
طلافروشان چقدر مالیات می‌دهند؟/ مالیات‌ستانی عادلانه با سامانه مودیان
طبق آخرین آمارهای سازمان امور مالیاتی کشور، مالیات ۳۴ درصد طلافروشان صفر است و ۲۰ درصد طلافروشان سالانه حدود پنج میلیون مالیات پرداخت می‌کنند؛ این آمارها با کسب سودی که طلافروشان دارند، نسبت به مالیات پرداختی کارمندان و سایر اصناف قابل مقایسه نیست.

اویاقلیق به نقل از ایرنا: چند روزی است که همزمان با صدور اطلاعیه سازمان امور مالیاتی کشور در راستای اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان و همچنین اتصال همه صاحبان مشاغل به این سامانه از اول دی ماه، موجی از شایعه در خصوص مالیات طلا از سوی برخی از افراد را فراهم کرده است؛ در حالی که هیچ گونه افزایشی در نرخ مالیات طلا اتفاق نیافته است.

اتصال همه اصناف به ویژه طلافروشان به سامانه مودیان یکی از راهکارهای ایجاد شفافیت در معامله و خرید و فروش است؛ بر این اساس که صورتحساب‌های الکترونیکی صادر می‌شود که یکی از دستاوردهای این سامانه، مالیات ستانی عادلانه است.

شایعه سازی فراریان مالیاتی برای فرار از شفافیت

عده‌ای برای فرار از پرداخت مالیات حاضر نیستند به سامانه مودیان متصل شوند؛ از این رو به بهانه‌های مختلف از اتصال به این سامانه شانه خالی می‌کنند؛ ضمن اینکه در سامانه مودیان باید هرگونه خرید و فروش، کسب سود و فروش ثبت شود و بر اساس این سامانه مالیات ستانی از مشاغل صورت می‌گیرد تا با برقراری عدالت مالیاتی از فرار مالیاتی جلوگیری کند.

اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان در راستای شفافیت و مالیات ستانی عادلانه که از مهرماه سال ۱۳۹۸ معطل مانده بود با همت دولت سیزدهم اجرایی شد. در گام نخست اجرای این قانون، مودیان جدید شناسایی و جلوی فرارهای مالیاتی گرفته می‌شود.

طلا فروشان چقدر مالیات می‌دهند؟/ مالیات‌ستانی عادلانه با سامانه مودیان

شفافیت و مالیات ستانی عادلانه با سامانه مودیان

سازمان امور مالیاتی با پیاده‌سازی تدریجی قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان در طی چند مرحله اقدام به فراخوان، مودیان جهت اتصال به این سامانه کرده است و در همین راستا آموزش های نحوه صدور صورتحساب‌های الکترونیک و نحوه ثبت خرید و فروش‌ها را ارائه و حتی جلسات مختلفی با اصناف و صاحبان مشاغلان برگزار کرد تا از زوایای مختلف، این سامانه جهت دسترسی افراد سهولت داشته باشد.

از این رو از اول دی ماه همه مودیان و صاحبان مشاغل حقیق و حقوقی مکلف به اتصال به این سامانه شدند که این امر موجب شد تا عده‌ای برای کتمان درآمدهای مالیاتی از پیوستن به این سامانه شائبه‌هایی ایجاد کنند و بحث افزایش نرخ مالیات طلا را بیان کردند.

در همین راستا سازمان امور مالیاتی کشور در واکنش به برخی شایعات و ابهامات مطرح شده در خصوص مالیات طلا توضیحاتی ارایه و دریافت مالیات ۲۵ درصدی از طلا را تکذیب و اعلام کرد که هیچ مالیات جدید یا افزایش نرخی در حوزه مالیات ستانی از صنف طلا وضع نشده است.

بر این اساس همچنین اصل طلا و جواهر و پلاتین به‌کار رفته در مصنوعات ساخته شده از فلزات مزبور، معاف از مالیات بر ارزش افزوده است و تنها اجرت ساخت و سود فروشنده که سهم کوچکی از مبلغ پرداختی بابت خرید است، مشمول ارزش افزوده است. از این رو هیچ مالیات جدیدی بر خریدار طلا وضع نشده، بلکه اصل طلا هم از مالیات بر ارزش افزوده معاف شده و از نظر سازمان امور مالیاتی کشور ثبت کد ملی خریدار هنگام خرید طلا الزامی نیست.

در حال حاضر اصل کالای طلا، جواهر و پلاتین از مالیات معاف بوده و فقط ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده از اجرت، حق‌العمل و سود این کالا دریافت می‌شود که این نرخ مطابق قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال ۱۴۰۰ است.

طلا فروشان چقدر مالیات می‌دهند؟/ مالیات‌ستانی عادلانه با سامانه مودیان

مالیات ۷۵ درصد طلافروشان بین صفر تا ۱۵ میلیون تومان در سال

طبق آمارهای سازمان امور مالیاتی، مالیات ۳۴ درصد طلافروشان صفر، ۲۰ درصد بین صفر تا پنج میلیون تومان، ۲۰ درصد بین پنج تا ۱۵ میلیون تومان، ۱۶ درصد بین ۱۵ تا ۳۰ میلیون، ۶ درصد بین ۳۰ تا ۵۰ میلیون و چهار درصد بین ۵۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان است.

این آمار نشان می‌دهد که حدود نزدیک به ۷۵ درصد از طلافروشان مالیات بین صفر تا ۱۵ میلیون تومانی پرداخت می کنند و تنها ۲۵ درصد از طلافروش مالیاتی بین ۱۵ تا ۶۰۰ میلیون تومان به صورت سالانه واریز می کنند این در حالیست که یک کارمند ماهانه مالیات خود را که حدود یک تا ۲ میلیون تومان نسبت به حقوق دریافتی است پیش از اینکه حقوق دریافت کند پرداخت می کند.