لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در اتاق تبریز بررسی شد
لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در اتاق تبریز بررسی شد
نشست مشترک هیئت نمایندگان اتاق تبریز با نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی با محوریت «لایحه بودجه سال 1403 کل کشور» در اتاق تبریز برگزار شد.

به گزارش اویاقیلق به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی تبریز، جمشید برزگر؛ نایب رئیس اتاق تبریز در ابتدای این نشست با بیان اینکه یکی از وظایف اتاق تبریز، ارائه مشاوره به قوای سه‌گانه در حوزه اقتصادی است، هدف از این نشست را طرح چالش‌های بخش خصوصی در رابطه با لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور جایگاه بخش خصوصی در این برنامه عنوان کرد.
وی گفت: تا زمانی که بحث تک‌نرخی شدن ارز در کشور اجرایی نشده و رانت‌های موجود حذف نشوند، خبری از توسعه نیست.
وی بر لزوم عضویت در پیمان FATF تاکید کرد و گفت: با این اقدام بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور و دغدغه‌های بخش خصوصی حل خواهد شد.
برزگر همچنین به فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی در استان اشاره و خواستار عزم جدی برای نوسازی این بخش شد.

رشد ۴۹ درصدی مالیات در بودجه ۱۴۰۳
کریم عابدینی؛ سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان در این نشست با بیان اینکه در لایحه برنامه بودجه سال‌ آتی، برخلاف سال‌های گذشته، اول منابع طرح شده و بر اساس آن، مصارف تدوین شده است، گفت: با این اقدام کسری بودجه به حداقل ممکن می‌رسد.
وی درصد رشد منابع و مصارف در لایجه بودجه سال ۱۴۰۳ را ۱۸٫۲ درصد عنوان کرد و افزود: منابع عمومی بودجه سال ۱۴۰۳ دو هزار و ۴۶۲ همت و جمع درآمدهای دولت، یک هزار و ۴۹۸ همت است.
عابدینی با اشاره به افزایش درآمدهای مالیاتی در سال ۱۴۰۳ گفت: این رقم در سال ۱۴۰۲ حدود ۷۴۸ همت بود که در سال آینده یک هزار و ۱۲۲ همت پیش‌بینی شده است، که نسبت به سال قبل، رشد ۴۹ درصدی دارد.
عابدینی با تاکید بر اینکه در این برنامه میزان مالیات افزایش یافته است، نه پایه مالیاتی افزود: اهتمام دولت بر این است تا تورم را کنترل کند.
وی در ادامه به تبصره ۶ ماده ۲۷ قانون برنامه هفتم اشاره کرد و افزود: براساس بند الف ماده ۳۲ هر گونه معافیت، تخفیف، بخشودگی، کاهش نرخ و… ممنوع است. همچنین مالیات و عوارض موضوع کالاهای بند الف ماده ۲۶ قانون مالیات بر ارزش افزوده، به عنوان جزئی از قیمت تمام شده این کالاها منظور شده و قابل استرداد نیست.

ضرورت ریل‌گذاری صحیح مدیریت کلان
سیدباقر شریف‌زاده؛ رئیس شورای راهبردی مرکز پژوهش‌های اتاق تبریز گفت: اگر مجلس شورای اسلامی به دنبال تحقق اهداف برنامه هفتم توسعه است باید بودجه سال ۱۴۰۳ را از یک بودجه حسابداری به یک بودجه اقتصادی (سند حکمرانی) تبدیل کند و همه اجزای آن را همسو با برنامه هفتم به تصویب برساند.
شریف‌زاده بر لزوم ریل‌گذاری صحیح مدیریت کلان در کشور تاکید کرد و افزود: در صورتی که محور اساسی بودجه سال ۱۴۰۳ افزایش تولید و بهره­وری باشد، باید بستر لازم برای سرمایه­گذاری داخلی و خارجی نیز فراهم شده و جایگاه ایران در عرصه بین‌المللی عادی‌سازی شود و مقررات حاکم بر داد و ستد جهانی از جمله FATF رعایت شود.
شریف‌زاده با بیان اینکه نقدهایی بر لایحه برنامه بودجه سال ۱۴۰۳ وارد است، افزود: مالیات یکی از مهمترین منابع درآمدی دولت محسوب می­شود که نقش پررنگی در تراز بودجه دولت و ایجاد یک اقتصاد باثبات دارد.
وی ادامه داد:‌ نقطه عطف افزایش درَآمدهای مالیاتی در سال ۱۳۹۷ است و مهمترین دلیل افزایش درآمد مالیاتی بعد از سال ۱۳۹۷، تورم است. در این سال میزان تورم افزایش شدیدی داشته و به همین دلیل نیز میزان درآمد مالیاتی افزایش داشته است. در حالت کلی درآمدهای مالیاتی تابعی از درآمد ملی (تولید ناخالص داخلی) است. به عبارت بهتر، برای افزایش درآمدهای مالیاتی باید بستر تولید در یک کشور فراهم شود. روند رشد درآمد مالیاتی در ایران نشان از آن دارد که با افزایش رشد اقتصادی در ایران، درآمد مالیاتی نیز افزایش یافته است و با کاهش رشد اقتصادی نیز، درآمد مالیاتی کاهش یافته است.
شریف‌زاده گفت: بررسی روند رشد اقتصادی و رشد درآمد مالیاتی در ایران حاکی از آن است که در مواقعی که رشد اقتصادی افزایش یافته است، رشد درآمدهای مالیاتی نیز بالا بوده است.

اعتراض اصناف نسبت به معافیت مالیاتی برنامه بودجه
حجت‌الاسلام محمدرضا میرتاج‌الدینی؛ نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اصناف نسبت به معافیت مالیاتی برنامه بودجه اعتراض دارند، بر لزوم اعمال برخی اصلاحات در این برنامه تاکید کرد و خواستار انجام اقدامات جدی در این زمینه شد.
وی از تلاش نمایندگان مجلس برای حفظ سقف بودجه عمومی گفت: مجلس سرسختانه در برابر تصویب برخی بندها و لوایح مقاومت می‌کند.
میرتاج‌الدینی در خصوص بحث یارانه حامل‌های انرژی گفت: سیاست حاضر، حفظ شرایط فعلی است، با این حال یک روزی ما ناگزیر خواهیم بود، انرژی را به قیمت واقعی به مصرف‌کنندگان ارائه دهیم و یارانه آن را برداریم، وگرنه طی سال‌های آینده ما واردکننده بنزین و گاز خواهیم شد.

عدم توجه به صنایع پایین‌دستی در حوزه معادن
اللهوردی دهقانی؛ نماینده مردم ورزقان در مجلس شورای اسلامی به بحث اخذ مالیات از مواد خام و نیمه‌خام اشاره کرد و گفت: عدم توجه به صنایع پایین دستی در حوزه معادن قابل قبول نیست و ما باید تمرکز خود را بر فرآورده‌های این بخش متمرکز کنیم تا صادرات صرف مواد خام و نیمه‌خام.
وی با بیان اینکه در حال حاضر بسیاری از کالاها به‌صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند، افزود: اگر این محصولات از طریق مبادی رسمی وارد کشور شوند، منابع سرشاری از مالیات بر آنها نصیب دولت خواهد شود.
دهقانی دو نرخی بودن ارز و قیمت پایین انرژی را از دیگر چالش‌های اساسی کشور عنوان کرد.

بودجه ۱۴۰۳ واقع‌بینانه‌تر است
روح‌الله متفکر آزاد؛ نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ابهاماتی در لایحه برنامه بودجه سال ۱۴۰۳ وجود دارد که باید برطرف شود، با این حال باید اذعان کرد، بودجه ۱۴۰۳ نسبت به سال‌های قبلی، واقع‌بینانه‌تر نگاشته شده است.
وی در خصوص حذف یارانه انرژی گفت: تمامی سیاست‌های حاکم در راستای تعدیل قیمت‌ها باید به‌مرور انجام شود، تا فشار اقتصادی بیشتری به مردم وارد نشود.

لزوم حفظ منابع طبیعی در بودجه
مسعود پزشکیان؛ نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی، بر لزوم حفظ منابع طبیعی تاکید کرد و افزود: باید هنگام تدوین برنامه بودجه به این موارد نیز توجه شود، تا فرزندان ما صاحب سرمایه سوخته نشوند.

برنامه بودجه سال ۱۴۰۳ اشکالات اساسی دارد
غلامرضا نوری قزلجه؛ نماینده مردم بستان‌آباد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه راه‌های زیاد و راحتی برای سرمایه‌گذاری، رشد اقتصادی و انتقال پول وجود دارد، گفت: با این حال همواره از مسیر سنگلاخ گذر کرده‌ایم.
وی تصریح کرد: برنامه بودجه سال ۱۴۰۳ اشکالات اساسی دارد که باید اصلاح شود.
نوری قزلجه با تاکید بر اینکه همچنان دولت تمایل زیادی به رشد اقتصادی شبه‌دولتی دارد، گفت: تحقق رشد ۸ درصدی با شرایط موجود در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.
وی ادامه داد: ما باید تلاش کنیم در برنامه آتی، فشار مضاعفی بر واحدهای تولیدی وارد نکنیم و حتما انضباط در بودجه رعایت شود.

دولت باید از بازار در تدوین برنامه بودجه بهره ببرد
علیرضا منادی؛ نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی از بازار به‌عنوان بزرگترین دانشگاه یاد کرد و افزود: دولت باید از بازار و تجربیات عملی در تدوین برنامه بودجه بهره ببرد.
وی، افزایش مالیات را به بهانه کاهش وابستگی به نفت، نادرست عنوان کرد و افزود: بهتر است اهتمام دولت بر جلوگیری از حیف و میل منابع باشد، نه افزایش نرخ مالیاتی.

سهم استان را در بودجه ۱۴۰۳ افزایش دهیم
محمد کلامی؛ معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌شرقی ضمن جمع‌بندی موارد طرح شده در این نشست گفت: ایجاد دوگانه دولت- ملت به‌هیچ وجه درست نیست، هنگامی که دولت بودجه می‌نویسد در راستای بهبود وضع اقتصادی و اجتماعی کشور است، با این حال شاید لازم باشد در تدوین برنامه‌ها برخی اصلاحات صورت گیرد.
وی تاکید کرد: هم بخش خصوصی و هم بخش دولتی در استان، باید دست به دست هم بدهیم تا سهم استان را در بودجه ۱۴۰۳ افزایش دهیم.
کلامی ضمن ابراز خرسندی از آغاز به‌کار مرکز پژوهش‌های اتاق تبریز، از برگزاری جلسات و نشست‌های مشترک با این واحد، در راستای بررسی مشکلات و چالش‌ها استقبال کرد.
وی با تاکید بر اینکه در بودجه سال ۱۴۰۳ نرخ مالیات افزایش یافته است، نه پایه مالیاتی گفت: مالیات یکی از عوامل موثر بر کنترل تورم است. این در حالی است که میزان مالیات ۵۵ درصد شرکت‌ها و ۷۰ درصد اشخاص حقیقی در کشور صفر است.
کلامی، بودجه سال ۱۴۰۳ را نسبت به دوره‌های قبلی واقع‌بینانه‌تر عنوان کرد و گفت: البته ایراداتی نیز بر آن وارد است که بهتر است اصلاح شود.
وی بر لزوم بهره‌گیری از نظرات بخش خصوصی، به‌عنوان بازیگران اصلی اقتصاد تاکید کرد.

گفتنی است در این نشست، رئیس شورای راهبردی مرکز پژوهش های اتاق تبریز گزارشی در رابطه با بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور از دیدگاه بخش خصوصی ارائه کرد که ضمیمه متن شده است.