لزوم سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر
لزوم سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر
نشست تخصصی دولت و بخش خصوصی با محوریت موارد فنی، اقتصادی و تامین مالی نیروگاه‌های خورشیدی به‌همت کمیسیون صنایع و انرژی اتاق تبریز، با حضور نایب رئیس اتاق ایران، رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران، رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق ایران، رئیس کمیسیون صنایع و انرژی اتاق تبریز، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان‌شرقی، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان آذربایجان‌شرقی و جمعی از فعالان اقتصادی استان برگزار شد.

به گزارش اویاقلیق به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی تبریز، صمد حسن‌زاده؛ نایب رئیس اتاق ایران در این نشست گفت: اکنون در شرایطی هستیم که دولت توان توسعه زیرساخت‌های کشور را ندارد و ما در بسیاری از امور از جمله حوزه انرژی با ناترازی مواجه هستیم.
وی ادامه داد: روزبه روز صنایع کشور در حال توسعه است، نیاز به انرژی افزایش دارد، اما تاکنون دولت و وزارت نیرو نتوانسته‌اند گام‌های موثری در این زمینه بردارند

 

صنعت زیر آسیاب ناترازی انرژی در حال له شدن است
آرش نجفی؛ رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران ضمن انتقاد از ناترازی در حوزه انرژی در کشور گفت: بخش صنعت زیر آسیاب ناترازی انرژی در حال له شدن است.
وی با بیان اینکه مشکل ناترازی یا ورشکستگی حوزه انرژی دامن کشور را گرفته است، گفت: در سال ۱۳۸۹ اگر دولت یارانه انرژی را به‌جای تخصیص به مردم، در اختیار حوزه‌های زیربنایی و صنعت کشور قرار می‌داد، اکنون تا ۵۰ درصد می‌توانستیم الگوی مصرف انرژی در کشور را کاهش دهیم.
نجفی با اشاره به‌وجود ناترازی در تولید و مصرف گاز در کشور ادامه داد: از سال ۱۳۸۵ تا سال ۱۳۹۰، با افزایش ۲۴ برابری مصرف گاز در کشور مواجه بودیم که این رقم در سال ۱۳۹۵ به‌یکباره به ۳۰/۵۰درصد رسید.
وی با تاکید بر اینکه هنگام صحبت از ناترازی در حوزه انرژی، همواره صنعت بی‌ادهای کشور به‌صورت ناروا مورد توجه قرار می‌گیرد، اضافه کرد: میزان ناترازی برق کشور بین سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰، ۱۲/۵۰ درصد بوده است، اما علیرغم تمام کاستی‌ها، تاکنون هیچ اقدام موثری از سوی دولت چه در افزایش تولید گاز و چه مدیریت بهینه منابع مشاهده نمی‌شود.
رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران با اشاره به اینکه افزایش مصرف انرژی در بخش خانگی، گاه تا ۱۰۰ درصد نیز می‌رسد، تصریح کرد: این در حالی است که میزان مصرف صنایع طی سال‌های اخیر به‌صورت جزئی افزایش داشته است.
نجفی با تاکید بر اهتمام دولت سیزدهم در راستای افزایش انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور، از انجام اقدامات حمایتی و تشویقی از سوی دولت در این زمینه خبر داد و افزود: کمیسیون انرژی اتاق ایران در حال رایزنی برای اخذ برخی امتیازات و تسهیلات در راستای صادرات برق مازاد تولیدی نیروگاه‌های خورشیدی توسط صنایع در ۸ ماهه غیر پیک مصرف است.
وی گفت: بیشتر محصولات تولیدی کشور، به‌دلیل عدم بهره‌گیری از تکنولوژی‌های جدید، از کیفیت مناسبی برخوردار نیستند، اما به‌دلیل پایین بودن حامل‌های انرژی، می‌توانند از نظر قیمتی در بازارهای جهانی رقابت کنند، به‌عبارت دیگر ما محصول صادر نمی‌کنیم، بلکه انرژی ارزانی که تبدیل به کالا شده است را صادر می‌کنیم.
نجفی با اشاره به توجه ویژه کشورهای مختلف از جمله عربستان، اسپانیا، امارات متحده عربی و… به استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: کشورهای دنیا در حال تغییر ذائقه هستند و به‌دلیل مزایای زیادی که این نوع انرژی دارد، سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی در این زمینه انجام می‌دهند.
وی با اشاره به آمار تولید و مصرف انرژی‌ برق و گاز در کشور تشریح کرد: از سال ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۱، تولید برق در کشور ۳۵ درصد و مصرف برق ۴۵ درصد افزایش داشته است. همچنین تولید گاز در کشور ۵۴ درصد رشد و مصرف آن ۶۵ درصد افزایش داشته است، این آمار به‌خوبی بیانگر ناترازی در حوزه انرژی در کشور هستند. بنابراین دولت باید اهتمام جدی در زمینه فراهم ساختن زیرساخت‌های تامین انرژی داشته باشد.

 

احداث شرکت‌های بزرگ یا تعاونی در حوزه سرمایه‌گذاری انرژی‌های تجدیدپذیر
فرشید شکرخدایی؛ رئیس کمیسیون سرمایه گذاری و تامین مالی اتاق ایران بر لزوم تامین زیرساخت‌ها و شرایط لازم از سوی دولت برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر تاکید کرد.
وی با اشاره به قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر گفت: فعالان بخش خصوصی می‌توانند با سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر، انرژی صرفه‌جویی شده از این محل را صرف توسعه فعالیت خود کنند.
شکرخدایی ادامه داد: چندین راه برای ورود بخش خصوصی به این حوزه وجود دارد که از آن جمله می‌توان به ظرفیت اوراق اشاره کرد، که در این راستا اقداماتی نیز انجام شده است.
وی احداث شرکت‌های بزرگ یا تعاونی‌ها در حوزه سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر را از دیگر شیوه‌های ممکن عنوان کرد و بر لزوم بهره‌گیری از ظرفیت‌ اتاق‌های بازرگانی، به‌عنوان اتاق فکر بخش خصوصی تاکید کرد.
شکرخدایی استفاده از ظرفیت بازار سرمایه، لیزینگ، اعطای مجوز صادرات انرژی و صندوق توسعه ملی را از دیگر فرصت‌های ممکن برای ورود فعالان اقتصادی به این حوزه اعلام کرد.

 

صنایع استان هر چه زودتر در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر سرمایه‌گذاری کنند
محمد کلامی؛ معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان‌شرقی گفت: با تاکید بر اینکه ناترازی انرژی باعث بروز مشکلات عدیده‌ای برای صنایع استان شده است، گفت: دولت و وزارت نیرو، تمهیدات ویژه‌ای برای سرمایه‌گذاران در این حوزه اندیشیده است.
کلامی با تاکید بر اینکه در استان با معضل جدی در حوزه زیرساخت‌ها از جمله زمین، مواجه هستیم، افزود: فرصت برای بهره‌گیری بخش خصوصی از این امتیازات همواره مهیا نیست و بهتر است صنایع استان در اسرع وقت اقدام کنند.
کلامی گفت: آذربایجان‌شرقی یک استان صنعتی است و از مزیت نسبی در این زمینه برخوردار است، بنابراین باید در تمامی حوزه‌های جدید صنعتی ورود کند، تا از دیگر استان‌ها عقب نماند.
وی از تعیین چهار ساختگاه در استان در شهرک صنعتی بعثت، شهرک سرمایه‌گذاری خارجی، شهرک صنعتی هشترود و چاراویماق خبر داد.

 

بهره‌وری نیروگاه‌های تولید برق کشور پایین است
یونس اکبرپور پایدار؛ رئیس کمیسیون صنایع و انرژی اتاق تبریز، ناترازی انرژی را یکی از چالش‌های اساسی صنایع استان عنوان کرد و افزود: صنایع برای بهبود ناترازی انرژی، مجبور به ورود به بحث سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی هستند.
وی با تاکید بر اینکه بهره‌وری نیروگاه‌های تولید برق در کشور پایین است، گفت: در حال حاضر برای تولید هر یک مگاوات انرژی برق، سه واحد گاز مصرف می‌شود.
وی ادامه داد: نیروگاه‌های ما فرسوده شده‌اند و همین امر از کارآیی آنها کاسته است.
رئیس کمیسیون صنایع و انرژی اتاق تبریز گفت: ۱۵ درصد مصرف برق صنایع پرت می‌شود و اگر تجهیزات کارخانه‌ها به‌روز شود، عملا ۱۵ درصد از مصرف نیروگاه‌ها از مدار خارج می‌شود.
وی با تاکید بر لزوم سرمایه‌گذاری در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: بازگشت سرمایه در این بخش شش سال زمان می‌برد، اما با حمایت‌های دولت این زمان به سه سال و نیم رسیده است.
پایدار با اشاره به وجود ناترازی در حوزه انرژی تصریح کرد: صنایع برای تداوم فعالیت‌های خود، مجبور به ورود به این حوزه هستند و ما نیز در کمیسیون انرژی در تلاش هستیم تا با عارضه‌یابی، بهترین روش را به فعالان بخش خصوصی عرضه کنیم.
دولت به دنبال ترغیب بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی است

 

اکبر فرج‌نیا؛ مدیرعامل برق شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان‌شرقی ضمن قدردانی از فعالیت گسترده اتاق بازرگانی تبریز در راستای رفع چالش‌های حوزه انرژی گفت: در حال حاضر ۲۰۰ واحد صنعتی بالای یک مگاوات مصرف در استان داریم و همین امر اهمیت سرمایه‌گذاری در خصوص انرژی‌های تجدیدپذیر را افزایش می‌دهد.
وی با اشاره به اهتمام دولت سیزدهم در رابطه با کاهش ناترازی انرژی در کشور گفت: در حال حاضر چندین بسته در این زمینه تنظیم شده است و دولت و وزارت نیرو در تلاش هستند تا با ارائه پیشنهادات متنوع، بخش خصوصی را به سرمایه‌گذاری در این زمینه ترغیب کنند.
فرج‌نیا از تصویب طرحی برای صادرات مازاد برق تولیدشده در واحدهای صنعتی به سایر کشورها خبر داد

 

کمیسیون صنایع و انرژی اتاق تبریز به دنبال فرهنگ‌سازی است
کوچه‌مشکی؛ رئیس گروه کاری انرژی کمیسیون صنایع و انرژی اتاق تبریز نیز گفت: این کمیسیون درصدد است تا با شناسایی ضوابط، قوانین، فرصت‌ها، چالش‌ها و پیشنهادات در خصوص سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر فرهنگسازی کند‌.
وی با تاکید بر اینکه انرژی قلب صنعت است، افزود: تداوم فعالیت صنایع منوط به تامین انرژی است و همین امر اهمیت ورود به بحث سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر را افزایش می‌دهد.
کوچه‌مشکی از وجود چندین قانون در راستای حمایت از سرمایه‌گذاران در این حوزه از جمله تسهیلات صندوق ملی محیط‌زیست، تسهیلات ماده ۱۶ و… خبر داد.
وی از آمادگی کمیسیون انرژی اتاق تبریز در راستای رفع ناترازی برق در واحدهای صنعتی استان خبر داد

 

عرفان افاضلی؛ دبیر کل فدراسیون نفت نیز گفت: کمیسیون انرژی اتاق ایران در تلاش است تا با انجام مکاتبات و اقداماتی، شرایط برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر تسهیل شود.
وی با اشاره به ماده ۱۲ قانون بهبود فضای کسب و کار گفت: این قانون امتیازات ویژه‌ای برای بخش خصوصی در نظر گرفته است.
گفتنی است در این نشست ۵ مدیر و کارشناس از شرکت‌های برق منطقه‌ای آذربایجان، توزیع نیروی برق استان آذربایجان شرقی و شهرک‌های صنعتی استان آذربایجان‌شرقی به تشریح موارد فنی، اقتصادی و تامین مالی نیروگاه‌های خورشیدی پرداختند.