رینوتکس ۲۰۲۳ آغازی برای راه‌های نرفته
رینوتکس ۲۰۲۳ آغازی برای راه‌های نرفته
یازدهمین نمایشگاه رینوتکس تبریز روز سه‌شنبه 14 آذرماه آغاز و عصر روز جمعه 17 آذرماه به‌کار خود پایان داد.

به گزارش اویاقلیق به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی تبریز، این نمایشگاه به عنوان بزرگترین و مهمترین رویداد با محوریت نوآوری و فناوری در مکان نمایشگاه بین‌المللی تبریز با حضور و مشارکت نهادهای دولتی، شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه‌ها برگزار شد. به اذعان مجریان و مهمانان این رویداد، افزوده شدن بخش دانش‌آموزی با عنوان رینوفست فضای این نمایشگاه را امید بخش و متفاوت کرده بود.

در نگاهی اجمالی به نمایشگاه رینوتکس ۲۰۲۳ از نظر شرکت‌کنندگان پرداختیم.

فضای نمایشگاه امیدوار کننده است
مهرداد سعادت؛ رئیس اتاق بازرگانی ایران و ترکیه در خصوص ارزیابی فضای نمایشگاه گفت: فضای نمایشگاه امیدوار کننده است و حضور مسئولین در نمایشگاه و تعامل با نخبگان می‌تواند زمینه‌ساز اعتمادسازی و تغییر باور مسئولین  نسبت به نخبگان کشور شود.
وی گفت: تعامل نخبگان و فعالان بخش نوآوری می‌تواند به شبکه‌سازی منجر شود که اتفاق ارزشمندی برای توسعه کار خواهد بود‌.
سعادت ابراز امیدواری کرد: این نمایشگاه تداوم داشته و نتایج آن نیز ملموس باشد، چرا که برگزاری نمایشگاه و درک ظرفیت و توانمندی‌های بالای موجود در استان و کشور موجب می شود تا مسئولین جدی‌تر از قبل از این ظرفیت‌ها در مسیر توسعه و رشد تجارت، اقتصاد و صنعت بهره‌مند شوند.
وی در ارتباط با خروجی حضور در یازدهمین نمایشگاه رینوتکس گفت: علاوه بر امضا تفاهم‌نامه‌های مشترک متعدد بین اتاق بازرگانی ایران و ترکیه با دانشگاه‌ها و سازمان‌های دولتی و خصوصی بناست تا شرکت‌های دانش بنیان با همکاری اتاق مشترک ایران و ترکیه در نمایشگاه‌های ترکیه نیز حضور یابند و جوانان توانمند این خاک علاوه بر معرفی خود در ترکیه بتوانند از تجربیات موفق این کشور نیز بهره‌مند شوند.

تعامل صنعت با صاحبان اندیشه ارزشمند است
دکانی؛ مدیر روابط عمومی شرکت ایدم که برای نخستین بار در این نمایشگاه حضور یافته بود، با خوب توصیف کردن فضای نمایشگاه و قدردانی از همکاری خوب مجریان این نمایشگاه اظهار کرد: شرکت ایدم امسال با احساس نیاز به جذب فکرهای نو، در حوزه تولید قطعاتی که به دلیل تحریم‌ها، این مجموعه را با چالش روبرو کرده است، در نمایشگاه رینوتکس حضور یافت.
ویتعامل با دانشجویان و صاحبان اندیشه در فضای بر محوریت ابتکار و نوآوری بسیار لذت بخش و البته ارزشمند عنوان و تاکید کرد: مجموعه ایدم مصمم به تدوم شرکت در نمایشگاه رینوتکس در سال‌ها بعدی است، چراکه معتقد است بهره‌مندی از فکرهای خلاق و موثر جوانان در عرصه فناوری و نوآوری در برهه‌ای که تحریم‌ها به‌دنبال آسیب‌رسانی بر روند تولید داخلی هستند، بسیار مهم است.

انتقال تجربیات، به مدد نمایشگاه رینوتکس
آیسان محمدپور؛ مخترع و نماینده سازمان جهانی مالکیت معنوی اختراعات نیز با مثبت ارزیابی کردن روند و فضای برگزاری نمایشگاه رینوتکس ۲۰۲۳ گفت: لازم است تا تجربیات اهل فن به جوانان نوآور منتقل شود.
وی معتقد است: این انتقال تجربیات مانع از به خطا رفتن جوانان و هدر رفت انرژی و زمان آن ها خواهد شد.
وی تاکید کرد: جوانان ایرانی باید بدانند که در صورت ارتباط با فضاها و نهادهای درست و با تجربه، می‌توانند به هرچه می‌خواهند برسند، بدون اینکه بخواهند به مهاجرت به عنوان تنها گزینه برای بهبود شرایط و رونق کسب و کارشان در حوزه فنآوری و نوآوری بیندیشند.

ضعف قوانین و وعده‌های بی‌عمل، سد راه شرکت‌های دانش بنیان

حسینی؛ مدیر عامل شرکت زیست‌فناوری تاورژ که در حوزه کشاورزی فعال است، هدف از شرکت مجموعه‌اش در نمایشگاه را تجاری‌سازی عنوان کرد و افزود: من سال گذشته نیز در نمایشگاه بودم و باید بگویم نمایشگاه یازدهم در ابعاد مختلف رشد کیفی و در برخی ابعاد نیز افت کیفی نسبت به سال قبل داشته است‌.
وی گفت: بخش کشاورزی سال گذشته رونق بیشتری داشت، ولی متاسفانه به رسم همیشه شاهد کم‌لطفی نسبت به حوزه کشاورزی هستیم‌.
حسینی از حضور کم‌رنگ مسئولین در نمایشگاه گلایه کرد و اظهار داشت: اگر بستر نمایشگاه فرصتی برای همگرایی و نزدیکی بخش خصوصی و نهادهای دولتی را سبب شود، می‌توان گفت به هدف خود رسیده است‌.
وی ادامه داد: حقیقت اینست که نمایشگاه‌ها خروجی قابل قبولی ندارند، چراکه همه چیز در حد وعده و قول، باقی می‌ماند.
حسینی معتقد است: محدودیت فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه کشاورزی با در نظر گرفتن اهمیت، شرایط حاضر و مشکلات متعدد این بخش به دلیل ضعف در سیاست‌گذاری‌های کلان و عدم اصلاح و بروز رسانی قوانین این حوزه است که مانع از بهره‌مندی از توان این شرکت‌ها در بخش کشاورزی می‌شود.

پیش‌شرط پیشرفت و ثروت در عصر حاضر نگاه نوآورانه است

بهرام آشفته؛ هنرمند نام آشنایی است که آثار کم نظیر وی از مواد بازیافتی فلزی، نمودی عینی از نوآوری در هنر به شمار می رود.  وی که به شکل افتخاری به دعوت مجریان نمایشگاه ۲۰۲۳ با چند اثر در نمایشگاه حضور دارد، معتقد است نمایشگاه رینوتکس، بستری برای نگاه جدی به حوزه فناوری و نوآوری در عصری است که لازمه پیشرفت و ثروت آوری در آن توجه به نوآوری است.

ضرورت توجه به تجاری‌سازی در کنار نوآوری
مهدی موسایی؛ دبیر اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه در خصوص ظرفیت‌های استان آذربایجان‌شرقی گفت: آذربایجان‌شرقی سرزمینی غنی، ولی کمتر دیده شده است.
موسایی با بیان اینکه استان آذربایجان‌شرقی سرزمینی غنی و توانمند در حوزه نوآوریست، گفت: متاسفانه این استان با وجود پتانسیل بسیار بالا کمتر دیده شده است و  توانمندی‌های آن کمتر در قالب تجاری قرار گرفته است.
وی گفت: معمولاً دوستانی که در این زمینه کار و فعالیت می‌کنند از دانش بالا‌یی در زمینه طراحی و ساخت برخوردارند، ولی در قالب تجارت قرار نگرفتند.
موسایی ادامه داد: اگر در کنار صنعت فناورانه‌ای که در حال شکل‌گیری است، تجاری شدن نیز جدی گرفته شود، می‌توان به تداوم حیات این راه کمک شایانی کرد.

رینوتکس باید از نگاه صرفا نمایشگاهی خارج شود

غلامرضا کیانی؛ دبیر اجرایی انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان در ارتباط با نمایشگاه ۲۰۲۳ اظهار داشت: برگزاری نمایشگاه رینوتکس اتفاقی ارزشمندی است و بی‌شک برگزاری نمایشگاه در این قالب و شرایط اقتصادی حتماً دشوار بوده، ولی باید پذیرفت که این نمایشگاه می‌تواند وزین‌تر باشد.
وی ادامه داد: لازم است تا از فکر برپایی صرف نمایشگاهی بیرون بیاییم و به ورودی و خروجی آن بیندیشیم.
کیانی گفت: توجه به بازارآفرینی، بازاریابی و تجاری‌سازی ظرفیت‌ها یکی از مهم‌ترین حوزه‌های مطرح برای فعالیت و  دوام  فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان است که باید در این حوزه جدی‌تر عمل شود.
وی  تصریح کرد: اینکه من چهار روز در این نمایشگاه بودم، کافی نیست باید دید توانسته‌ایم در این مدت بازاری برای تولیدات خود فراهم کنیم یا خیر.

حضور کم‌رنگ سازمان‌های دولتی و شهری
خسرو زمان که با ارائه  اختراع خود به عنوان کانکس سه بعدی در نمایشگاه رینوتکس حضور داشت، درباره کم و کیف نمایشگاه گفت: ما به دعوت پارک علم و فناوری استان و با رونمایی از کانکس سه بعدی در این نمایشگاه شرکت کردیم‌ و خوشبختانه همکاری خوبی را از سوی متولیان امر شاهد بودیم.
وی نمایشگاه رینوتکس را خاص و متفاوت توصیف کرد و ادامه داد: تنها موردی که می‌تواند یک ضعف عنوان شود، حضور کم‌رنگ سازمان‌های دولتی و شهری، به‌منظور آشنایی و  بهره‌مندی از سال‌ها تلاش شرکت‌های دانش‌بنیان است که بی‌شک ارتباطی به مجریان نمایشگاه ندارد.
می‌توان گفت، رینوتکس ۲۰۲۳ تبریز، آغازی بر راه‌های نرفته بسیاری بوده است که می‌توانند خلا ارتباطی بین صنعت و شرکت‌های دانش‌بنیان را در مسیر بُرد_ بُرد پُر کند.